Annons:
Etikettjag-vill-diskutera
Läst 694 ggr
Loris M
2016-07-05 18:59

Förslag till "Månadens bok" - augusti 16

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken bok vill du läsa och diskutera? Kom med förslag i denna tråd så så gör jag en röstningstråd där vi får rösta fram månadens bok. 

(bild från Pixabay)

Annons:
Loris M
2016-07-05 19:01
#1

Eftersom det är semestertider och sajten är bara några timmar gammal, tänker jag att vi läser under augusti. Vi måste ju hinna göra reklam för sajten så folk vet att den finns. 🙂

[NeferNefer]
2016-07-05 19:28
#2

Svårt att välja, det finns så många bra böcker 🙂Jag funderar lite innan jag lägger ett förslag.

vendelay
2016-07-05 20:15
#3

Jag vill föreslå En Annan Gryning av Camilla Sten. Jag har visserligen redan läst den, men läser gärna om den. Den passar de flesta åldrar, jag skulle absolut ha kunnat läsa den i tidiga tonåren men samtidigt tycker jag att det passar vuxna med. Utspelar sig i framtiden och ger en bild av hur Sverige skulle kunna se ut om ett främlingsfientligt parti tog makten. Otroligt bra!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Blanksteg
2016-07-05 20:16
#4

Mitt förslag:Extremely Loud & Incredibly Close (Extremt högt och otroligt nära), av Jonathan Safran Foer.

Den är helt unik i sitt slag, känns det som. Läses helst på engelska, för att få uppleva Jonathans egna språkstil som är helt underbar och som gör så att boken känns unik.

Jag har redan läst den ett par gånger, men läser den gärna igen.

Den handlar om en 9-årig pojke med olika svårigheter (insomnia, panikattacker, depression) som förlorar sin pappa i 9/11-attacken  och en dag hittar en nyckel i faderns garderob. Pojken bestämmer sig för att hitta nyckelhålet som nyckeln hör till och söker igenom New York efter hålet, men detta är bara en liten del av handlingen. Fokus är även på pojkens inre värld och tankar och hans sorg efter fadern.

Loris M
2016-07-05 20:17
#5

#3 Det låter som en mycket spännande bok. Det är noterat! 👍

Tarotstollan
2016-07-05 20:58
#6

#4: Är det inte den som blivit film och gått på tv ett par gånger?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Blanksteg
2016-07-05 21:11
#7

#6 Jo precis :) Boken är dock såå mycket bättre. 

Himla synd om människor tvekar att läsa boken om de inte tycker om filmen.

Tarotstollan
2016-07-05 22:07
#8

#7. Jag gillade filmen!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Blanksteg
2016-07-05 22:10
#9

#7 Vad bra :) Jag tyckte inte så mkt om den. Tycker för mycket om boken för att kunna tycka om filmen typ :P

Tarotstollan
2016-07-06 01:41
#10

Funderade redan på att köpa boken "I vilt tillstånd"när Roxane Gay var med i Babel och nu var den med i en av mina boktidningar. Tycker den verkar både bra, fruktansvärd och spännande. Den kanske kan vara en som kan vara med i förslagslådan? I vilket fall som helst så skall jag beställa den!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
2016-07-06 07:30
#11

#10 Jag fetade titeln så jag inte missar den. Den kan absolut vara med som en av förslagen. Nu har vi tre bokförslag och snart kan vi kanske ha en omröstning.

[Jennah]
2016-07-06 11:40
#12

Tycker förslaget i #4 är väldigt bra, men på engelska vet jag inte om jag pallar läsa. Får bli på svenska då. Mitt eget förslag är… hm… nej jag skippar nog förslag denna gången, inser att jag mest har bokserier eller skräckromaner i huvudet just nu, och det känns inte lämpligt som en läs-i-augusti-bok.

OberonsMatte
2016-07-06 11:48
#13

Mitt förslag är "Allt jag inte minns" av Jonas Hassen Khemiri. Jag fick den i sommarpresent på jobbet och har inte läst den än, men ser fram emot att göra det. http://www.augustpriset.se/bidrag/allt-jag-inte-minns

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Loris M
2016-07-06 20:20
#14

Jag tycker att vi nöjer oss med de fyra förslag vi fått in nu. Jag har skapat en ny tråd där ni får rösta fram månadens bok för augusti. 

http://bokcirkel.fria.ifokus.se/discussions/577d4a4a8e0e74368900219b-rosta-fram-manadens-bok-augusti

Tänk på att vi har lite mera tid nu för läsning än vi kommer att göra annars. Jag tycker det är bra. Dels är det semestertider, dels är sajten ny så vi får lite extra tid för invänjning. 🙂

Loris M
2016-07-08 18:46
#15

Nu är röstningen avgjord och vi har en vinnare. 🙂 (En annan gryning)

Det var jättebra, för nu hinner jag låna boken innan jag åker på semester. 👍

Tarotstollan
2016-07-08 20:34
#16

Kul! Verkar dock vara en bok som är populär och svår för mig att få tag i. Det finns 5 ex på 5 olika bibliotek, 1 reservation sen tidigare och alla utlånade utom den på kortlån som är 7 dagar. För lite tid för mig att läsa på och de andra kommer inte in förrän i slutet av juli och början på augusti….så jag får hålla koll på den och hoppas att den kommer in snart för lång lån.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
2016-07-08 21:07
#17

#16 Så tråkigt! Hoppas att du få tag i den. 

Jag har tittat hos oss och det finns tre exemplar på stadsbiblioteket, där två av dem är utlånade. Så det tredje verkar vänta på mig. 😃Jag får gå till biblioteket så fort de öppnar imorgon. 

Jag fick ett tips på en annan sajt att boken går som följetong i ETC under sommaren. Man kan skriva upp sig för gratis provprenumeration och läsa den på nätet. Det är ett alternativ i alla fall. http://dagens.etc.se/

Blanksteg
2016-07-08 21:11
#18

Jag kom ju på nyss att jag har en avgift att betala på biblioteket, så får tyvärr inte låna just nu :/ Har inte råd att betala avgiften just nu heller tyvärr. Får se om jag hittar den någon annanstans.

Tarotstollan
2016-07-08 21:21
#19

Jag har också böter på bibban men jag får låna ändå. Det är under 100 kr men jag vet inte var gränsen går men det har aldrig varit några problem i snart 1 år. Jag glömmer alltid av, att ta med mig tillräckligt med pengar när jag går till bibban! Får kanske ta och skriva upp det!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Blanksteg
2016-07-08 21:40
#20

100 kr gränsen :)

Annons:
Tarotstollan
2016-07-08 22:26
#21

👍 Bra att veta! Glömmer ofta att låna om böcker och så vips är böterna där!😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ria74
2016-07-11 18:34
#22

Jag vill gärna vara med och läsa 🙂

Beställde just hem boken på adlibris så hoppas jag får den i god tid.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

vendelay
2016-07-11 20:37
#23

#22 Vad roligt! Alla är välkomna 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
2016-07-14 17:07
#24

Välkommen Ria74! 🌺

Jag är lite upptagen just nu med att ha semester, men tittar in lite snabbt för att se vad som händer här. 🙂

Ria74
2016-07-14 23:32
#25

#23 och 24 Tack, ska bli roligt :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: