Annons:
Etikettmin-tråd
Läst 1106 ggr
vendelay
7/6/16, 9:00 PM

Vendelay - Böcker jag läst

Jag läser allt möjligt, just nu är det nog ganska mycket kriminalare/deckare men jag uppskattar det mesta. Denna tråd fyller jag i så fort jag har tid, jag jobbar väldigt mycket i sommar men försöker läsa någon timma varje dag i alla fall. Denna tråd ska helst hållas fri från diskussioner, den ska endast visa olika böcker jag läst, men ni är alla välkomna att skicka ett PM om ni undrar något! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
7/6/16, 9:09 PM
#1

Vecka 36 av Sofie Sarenbrant

Detta är en otroligt otäck bok. Handlar om en höggravid kvinna som blir kidnappad och jakten på att hitta henne. Välskriven, mycket spännande och inte ett dugg förutsägbar.

.

Istället för dig av Sofie Sarenbrant

Fortsättning på Vecka 36, handlar om hur livet blev efteråt. Inte riktigt lika superbra som den första men fortfarande en riktig bladvändare. 

.

Vila i Frid av Sofie Sarenbrant

Den första boken i deckarserien om polisen Emma Sköld. Folk dör oförklarligt på Yasuragi och vi får följa Emma Skölds försök till att lösa brott och lösa alla andra konflikter i sitt privatliv. Spännande, trovärdiga karaktärer och helt enkelt toppenbra.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
7/16/16, 12:27 AM
#2

Andra Andningen av Sofie Sarenbrandt

Andra boken om Emma Sköld. Utspelar sig under ett stort maratonlopp i centrala Stockholm, medlemmar ur en löparklubb hittas döda en efter en. Jag är så imponerad av Sarenbrandt, tycker att hon är så duktig. Allt känns spännande, det är inte tråkigt att läsa flera av hennes böcker efter varandra - tvärtom längtar jag bara efter nästa bok!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
7/19/16, 10:24 PM
#3

Älskaren från huvudkontoret av Camilla Grebe

Svår i början. Många olika karaktärer och verkligen ingenting jag fastnade för. Tänkte ge upp flera gånger men av någon outgrundlig anledning fortsatte jag läsa - och wow, vad bra den blev de sista 100-50 sidorna! Emma är den karaktär jag fastnade mest för, hennes uppväxt beskrivs så verklighetstroget och detaljerat. Jag hade nog egentligen velat ha en bok endast om henne. Fanns mycket jag inte gillade som alla skutt mellan personer och tider och platser och vissa karaktärer gillade jag inte alls hur de beskrevs, tycker inte Peter var trovärdig alls. Oavsett detta var jag faktiskt väldigt glad att jag valde att läsa klart boken!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
7/21/16, 3:21 PM
#4

Visning pågår av Sofie Sarenbrandt

Tredje boken om Emma Sköld. Handlar om en man som hittas mördad efter att ha misshandlat sin hustru i flera år samtidigt som deras hus är till salu och folk ska komma på visningar. Först fastnade jag inte, det var några stav- & slarvfel i boken och några meningar som jag fick läsa flera gånger för att förstå men de sista sidorna var jag så uppslukad så en äldre man skrattande frågade om boken var bra när jag råkat stanna upp i en trappa med näsan mellan sidorna 😊 Otroligt bra slut!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
7/24/16, 10:14 PM
#5

Avdelning 73 av Sofie Sarenbrandt

Fjärde boken om Emma Sköld. Emma ligger i koma efter en olycka i stallet. Hon vaknar upp 5 månader senare och mycket har förändrats under tiden. Hennes sambo verkar inte överlycklig över att hon är vaken, hon känner inte igen sin dotter som har gått från 4 veckor till ett halvår under tiden Emma legat i koma. Spännande och mycket svår att lägga ifrån sig!

SPOILER!
Mycket besviken att boken inte tog vid där den tredje boken slutade. Det är fristående böcker men det hade varit mycket mer intressant. Jag tror att nästa bok i serien tar vid där denna bok slutade så det är jag i alla fall glad för.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
7/26/16, 5:16 PM
#6

Speciella Omständigheter av John Ajvide Lindqvist (novell)

Lika perfekt som förväntat! Så sjukt otäck, spännande och genomtänkt. Idealisk längd - inte så kort att det känns som han missat halva historien men inte heller så lång att en får alla svar. Oh, så bra!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
8/17/16, 11:28 AM
#7

Våran Hud Vårat Blod Våra Ben av John Ajvide Lindqvist (novellsamling)

Sex noveller och en längre text (Tjärven). En av dem är Speciella Omständigheter som jag skrivit om här ovanför, en är Tjärven som jag läst tidigare (men inte är så förtjust i) och de resterande heter Havssvalget, Varför dröjde du?, Vad mig tillkommer, Hår och Våran Hud Vårat Blod Våra Ben. 

Förutom Tjärven, som jag tycker är för lång och lite för lik hans roman Hanteringen av Odöda, så älskar jag allt. Hår tyckte jag var lite för konstig nästan men den funkade, passade in med resten. Favoriterna var nog Havssvalget (bara för själva idén, jag älskar det), Vad mig tillkommer (för att den är så äcklig) och Våran Hud Vårat Blod Våra Ben (för att allt. Idén, karaktärerna, skräcken, äcklet. Allt.)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
8/17/16, 11:46 AM
#8

Insekt av Claire Castillon (novellsamling)

På baksidan står det "När relationerna mellan mor och dotter blir en fråga om liv och död" och det sammanfattar boken väldigt väl. Efter de första novellerna visste jag inte om jag ville läsa vidare, det är så äckligt och fel och riktigt skräckinjagande och chockerande. Samtidigt blev jag så fascinerad av hennes sätt att skriva, hur kommer någon på det hon beskriver? Varje gång jag tänkte att hon inte kunde skriva något värre så gjorde hon det.

Novellerna heter: Bara en, Insekten, Anorak och pälsfodrade stövlar, Min bästa vän, De drack champagne på restaurang, Postutdelningen, Det går att bota, Du ska bli kvinna lilla vän, Lögnare, En rosa bebis, Brytning, Tillgivna kramar, Münchhausen by proxy, Min pinsamma mamma, Pappa är inte elak mamma, Att slåss, Miffo, Mamma dör aldrig, Tio operationer på tio år.

SPOILER!
Bara en handlar om en kvinna som bara vill ha ett barn men får tvillingar. Mannen lämnar henne ensam första dagen de ska till förskolan. Barnen bråkar och mamman får nog - hon slänger ut den ena ungen (hon ångrar senare att hon råkade slänga ut den snällaste av dem) på motorvägen och åker därifrån. Jag vet inte vad jag hade väntat mig, men inte det. 
Insekten och Postutdelningen förstår jag inte riktigt.
Du ska bli kvinna, lilla vän handlar om en mamma som vill att hennes dotter ska bli mer feminin. Hon hjälper henne med skönhetsoperationer, betalar för gymkort, jublar när dottern misslyckas med skolan (för en kvinna behöver ingen utbildning, hon behöver bara en man). Dottern träffar en man som hjälper henne att bli något slags wrestlingstjosan iklädd lite kläder och med en massa andra kvinnor ("det är en sport som gör männen galna") och när dottern ser honom kyssa en annan blir hon förtvivlad och lämnar honom. På vägen till flygplatsen kommer ett gäng män från publiken upp och skojar och bråkar och dödar henne till slut. När mamman ska identifiera sin döda dotter säger hon att det inte kan vara hennes dotter för att "min dotter var en riktig, åtråvärd kvinna som jag själv skapat och som aldrig skulle dö med fett hår."
Münchhausen by proxy är min favorit / största hatobjekt. Så otroligt sjuk och äcklig och fruktansvärd på sätt som inte går att förstå. Handlar om en mamma som tar hand om sin stackars dotter som gång på gång åker in på sjukhuset på grund av blodförgiftningar. Hon är otroligt sjuk men läkarna kan inte förstå varifrån förgiftningarna kommer för de hittar inga fel. Läkarna är väldigt imponerade av mamman som alltid tar hand om dottern, hon sover hos henne på sjukhuset för att läkarna inte ska behöva ha sån järnkoll på dottern hela nätterna igenom. Anledningen till blodförgiftningarna kommer i slutet men det är för sjukt, för sjukt, för sjukt för att skrivas ut.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
8/17/16, 11:49 AM
#9

Snövit ska dö av Nele Neuhaus.

Hört så mycket bra om denna bok. Tror jag tog mig 50, kanske 100 sidor in i böcker innan jag gav upp. Otroligt tråkig, alldeles för många karaktärer, ingen spänningsuppbyggnad, ingenting som ens fastnade i mitt huvud. Det enda jag minns är att en av flickorna som dött kallades för Snövit. Rekommenderas inte.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
8/21/16, 3:16 PM
#10

Kattmänniska av Susanne Samuelsson (novellsamling)

Olika berättelser om olika kvinnor som alla försöker bli fria.
Novellerna heter: Kummel, Amygdala, En gång till från början, Problemområde, Tjejmiddag, Råttungen, Häxblandning, Kattmänniska.

Jag hade mycket svårt för den första novellen, enligt mig var den rent ut sagt tråkig och utdragen, vilket faktiskt fick mig att tvivla på om jag skulle läsa ut boken. Som tur var gjorde jag det! Novellerna är ganska otäcka (vissa är sjukt otäcka) på ett sätt som fick mig att nästan känna mig paralyserad, apatisk. Amygdala handlar om vart du hamnar när du håller på att dö, när du är mellan liv och död. Den har väldiga likheter med Lars Keplers Playground (Kattmänniska gavs ut nästan ett år tidigare) men det kanske bara är jag som inbillar mig. Problemområde gillade jag verkligen, den handlar om utseende och att bli älskad för den en är. Tycker det var en mycket genomtänkt historia. Tjejmiddag måste jag också nämna för den var fantastisk - tre gamla tanter i ett fint område som inte alls är som du tror. Spänningen hölls uppe till sista sidan! Råttungen beskrev en av mina största rädslor, på ett helt nytt sätt. Kattmänniska var också en favorit i samlingen, för det var definitivt inte den sorters kattmänniska jag tänkte på som det handlade om. Så bra!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
8/28/16, 8:31 PM
#11

Sjuka själar av Kristina Ohlsson

Riktigt otäck och spännande! Tog lång tid innan jag fattade vem som var "skyldig" och kunde knappt lägga den ifrån mig. Mycket bra!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
8/31/16, 4:48 PM
#12

En kvinna, en mor av Buchi Emecheta

Blev otroligt tagen av deras liv och författaren fångade verkligen in mig, det var så många detaljer som gjorde att det kändes så påtagligt och inte alls som bara en påhittad historia i en gammal bok. En helt fantastisk bok om dels kulturen och livet hos ibo-stammen som huvudkaraktärerna kommer från och en lika fantastisk och trovärdig skildring av så många olika karaktärer samtidigt som den visar mycket på feminism och rasism, och hur de tankarna tog form hos dessa personer. Rekommenderar till varenda människa på hela planeten!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
9/7/16, 3:10 PM
#13

Saknar dig av Harlan Coben

Den var svår att fastna i, och jag gillade verkligen inte huvudkaraktären Kat. Den var okej men lite för invecklad - kändes som att författaren försökte för mycket och ville ha med alla möjliga samband och grejer. Jag hade velat läsa om Aqua istället men ja. Gården var dock bra beskriven, väldigt otäckt!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
9/9/16, 4:44 PM
#14

Märkta för livet av Emelie Schepp

Absolut en ny favorit hos mig! En sån där helt sjuk bok som får en att undra hur sjutton författaren egentligen hade det som barn 🤐 Snabbt tempo, många oväntade situationer och helt fruktansvärd - precis i min smak 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
9/12/16, 8:31 PM
#15

Vita spår av Emelie Schepp

Fortsättning på Märkta för livet. Lika bra, lika spännande - dock inte lika "fruktansvärd" som den första men ändå otäck.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
9/19/16, 8:44 PM
#16

Fjärilspojken: en ond saga av Peter Stjernström

Jag hade mycket höga förväntningar på denna bok och den överträffade de mesta. Jag tyckte att det ibland kändes som ett barn skrivit vissa meningar, språket var inte helt min stil, men historian och speciellt slutet var ju helt otroligt. Högsta betyg för fantasi!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
9/21/16, 9:41 PM
#17

VIP-rummet av Jens Lapidus

Sambon valde den åt mig, ingenting jag skulle läst i vanliga fall. Den är helt okej, spännande och det går snabbt framåt. Bra längd på boken också, stort plus för tjocka böcker! Hela ganstergrejen är dock inte riktigt min grej, tycker lätt det blir töntigt, och det är flera karaktärer jag ogillar men återigen, helt okej.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
10/12/16, 9:38 PM
#18

STHLM delete av Jens Lapidus

Fortsättning på VIP-rummet. Denna var svårare att ta sig igenom. Karaktären Emelie växte på mig men många saker var så långsökta och gangstergrejen var ännu större del av handlingen i denna bok. Tror det finns / ska komma en tredje bok. Får se om jag orkar försöka mig på den, det är ju ändå spännande att se hur det går för Emelie.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
10/24/16, 6:47 PM
#19

Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska av Claire Castillon (novellsamling)

Hade väntat mig mer efter hennes debutsamling Insekt. Denna var förutsägbar, trist och många gånger alldeles för krånglig och långsökt.

Miniatyrmakaren av Jessie Burton

Tog mig inte igenom hela, den var för tråkig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
10/28/16, 8:14 PM
#20

Hope av Lesley Pearse

Detta är absolut inte någonting jag brukar läsa men just denna bok har jag läst säkert 10 gånger de senaste 5-10 åren. Jag köpte den enbart för att det var den tjockaste boken jag hittade men den är så fantastisk.

Den handlar om en fattig familj i England för länge sen (typ 1800-talet kanske?) och den rika familjen de är anställda hos. Mycket intressant om kvinnans position i samhället, homosexualitet och rasism. Den är enkel att läsa och helt otroligt bra.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
11/6/16, 2:07 PM
#21

Om du vill av Helle Helle

Om jag ska vara helt ärlig valde jag boken enbart på utseendet. En så oerhört vacker bok! Själva historian var skriven på ett lugnt, melodiskt sätt som nästan kändes som en dikt på något vis (men det är en "vanlig" bok, inte poesi). Mycket vacker men jag förstod nog inte alls vad den handlade om. Jag uppskattade den dock i alla fall!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
11/9/16, 2:21 AM
#22

När jag vaknar finns du inte av Cat Patrick

Tonårsroman med en massa typiskt amerikanskt kärleksdramatjafs men med oväntade tvister och mycket spänning. Verkar finnas fler böcker på engelska, hoppas de kommer ut på svenska också!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
11/10/16, 8:23 PM
#23

Tio över ett av Ann-Helén Laestadius

Fint om tonårsångest och om Kiruna - insåg att jag knappt läst någonting om Kiruna tidigare vilket kändes ganska konstigt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
11/12/16, 6:50 PM
#24

Tiggaren av Sofie Sarenbrant

Femte boken om Emma Sköld. Äntligen! Reserverade denna bok i slutet av juli och den var lika bra som jag hoppats på. Den tog vid där den förra slutade (som jag hoppades på) och är mycket sorglig. Jag vet inte om jag är speciellt förtjust i slutet, finns vissa som jag önskar hade levt och vissa jag önskar hade dött och jag tyckte att det var för många lösa trådar för att det skulle kunna vara sista boken - och för få lösa trådar för att det skulle vara en bra cliffhanger. 

En sak jag måste berömma är karaktären Gunnar. Kan tänka mig att det var svårt att leva sig in i honom men jag tycker Sarenbrant gjort det på ett otroligt bra sätt, han är trovärdig och jag blir full av avsky bara jag tänker på honom.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
11/15/16, 8:30 PM
#25

Mannen mellan väggarna av Emma Ångström

Hade jag läst på baksidan innan jag läste boken hade jag blivit besviken. Den beskrivs som en "nervkittlande rysare" men jag tolkar den som en sorgen och sällsam beskrivning av de som inte passar in i samhället. Jag älskade den, men inte på sättet som författaren hade velat. Jag upplevde aldrig den som otäck, jag kände med i Alvas och W's ensamhet och även om det hände sådant som inte är helt "okej" så gjorde ingen illa någon av ren illvilja (förutom Charlie - som had it coming).

Rekommenderar verkligen denna bok, mycket tänkvärd.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
11/27/16, 9:23 PM
#26

Mannen som glömde sin fru av John O'Farrell

Först och främst: läs INTE denna bland folk! 😃

Jag har många blandade känslor om denna bok, men jag måste ändå börja med att säga att den var galet rolig. Skrattade faktiskt högt (ja, på tåget bland annat…) flera gånger för den är väldigt välskriven och helt enkelt superkul. Men samtidigt känns den många gånger väldigt sexistisk och det verkar finnas många värderingar som stör mig lite för mycket. Sammantaget skulle jag nog ändå rekommendera boken.

SPOILER!

Så många roliga stycken som jag måste skriva ner. När han är vilse och hoppfullt får syn på en lapp med texten "försvunnen" men det visar sig handla om en försvunnen katt. När sjukhuset frågar om fler och fler personuppgifter och blir allt mer irriterande på honom. Och fina Irriterande Bernard! 😂 Och när poliserna undrar om han är fet eller mörkhyad eller tonårsflicka eller en liten hund 😂 Varför säger de "Bebis"?? 😂 Och när han besöker fel pappa…  Och så vidare. Det jag ogillade var att jag upplevde det som att Maddy blev så himla nedtryckt hela tiden och inte stod upp för sig själv fastän hon beskrevs som en stark kvinna. Tyckte inte att folk lyssnade eller brydde sig om henne, och mannen brydde sig ju faktiskt bara om sig själv största delen av tiden (den andra delen av tiden verkade han snarare låtsas bry sig än att genuint bry sig).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
12/7/16, 5:34 AM
#27

Färjan av Mats Strandberg

Helt okej. Otäck, äcklig och bra skriven. Det enda jag "ogillade" var Lo's sätt att prata, jag förstod aldrig vad hon menade och vem sjutton pratar så? Exempel:

"Vill du inte följa med? säger han. Jo, helst. Det är mitt bästa tips till allmänheten att åka färja."

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
12/8/16, 2:23 PM
#28

Män förklarar saker för mig av Rebecca Solnit

Finns inget att behöver sägas. Läs den.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
12/15/16, 6:05 PM
#29

Av Ransom Riggs:

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn Spökstaden Själarnas bibliotek

Jättebra!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
12/18/16, 11:15 PM
#30

Prio ett av Emelie Schepp

Fortsättning på Märkta för livet och Vita spår. Den första boken var så otroligt bra att de andra två tyvärr blev nästan lite tråkiga i jämförelse, tycker jag.Jag gillar karaktären Jana och Schepp är en mycket duktig författare, och alla tre böcker är verkligen riktigt otäcka och lämnar små frön till mardrömmar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
12/23/16, 7:15 PM
#31

Konkubinen av Elechi Amadi

Wowowowowow. Läs den!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
1/4/17, 8:08 PM
#32

Engelsforstrilogin av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg:

Cirkeln Eld Nyckeln

Otroligt bra. Tjocka böcker, tror de var på ca 600 sidor vardera, men hade jag haft tid hade de säkert blivit utläst på en sittning (möjligen toapaus 😃). Spännande, lätta att relatera till, fantastiskt beskrivna karaktärer och miljö och allt var bara väldigt, väldigt bra.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: