Allmänna frågor och funderingar

"Till den tryckta bokens försvar"

2016-07-17 21:13 #0 av: Magi-cat

Bibliotek i Samhälle är en tidskrift som kommer 4 ggr per år och är en riktig pärla.

Här till den tryckta bokens försvar:

"Ju äldre jag blir, desto mer tror jag på den tryckta boken. För läsförståelse, läsbarhet, allmänbildning, omvärldsförståelse, och självinsikt"

"Jag är fortfarande övertygad om att det är den tryckta boken som kan frälsa människan. Att få möjlighet att sitta med en bok i en lugn vrå, ensam och koncentrerad, tror jag gynnar den moderna rastlösa människan. Förpackningen är genialisk, en pocketbok kostar inte mer än ett supermeal på Macdonalds. Den kan läsas över hela Sverige, även där mobilen inte har någon täckning. Det leder inte minst till den viktiga ”självbildning” som den socialdemokratiske folkbildaren Oscar Olsson talade så varmt för."

https://foreningenbis.com/2016/07/17/till-den-tryckta-bokens-forsvar/

Jag vill mest bara instämma...GladCool
Låna böcker och läs böcker!

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-07-18 10:07 #1 av: NeferNefer

Riktiga böcker är bäst! Skrattar

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2016-07-20 00:05 #2 av: Tarotstollan

Håller med!Tummen upp

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2016-07-22 17:09 #3 av: Loris M

Instämmer fullständigt! Nu när jag har semester så är det otroligt befriande, skönt och avkopplande att kunna sitta med en bok i handen och en kopp kaffe och strunta i omvärlden för en stund. 

Samma känsla kan jag aldrig få med en dator eller något annat. Bokläsning botar min rastlöshet helt klart. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-07-22 17:16 #4 av: NeferNefer

Det är så oerhört mycket mer avkopplande och skönt att ligga och läsa en bok i sängen, än att ha med sig dator etc i sängen och försöka läsa ... 

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.