Annons:
Etikettot
Läst 535 ggr
Magi-cat
2017-01-15 08:11

Det är aldrig för sent - för böcker...

😃

De här är en rolig historia om en bok som lämnades tillbaka till biblioteket - 100 år för sent! Det blev nu inga böter, eftersom biblioteket infört bokamnesti just då…😇

Vad som gör historien allra bäst är att boken hette: "Forty minutes late"…😃

På biblioteket var man glad att ha fått tillbaka den gamla boken…

http://omni.se/forty-minutes-late-kom-tillbaka-100-ar-for-sent/a/x0gRX


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2017-01-15 09:37
#1

Haha, så fint!

En vagt relaterad fråga: går det att lämna in låneböcker på vilket bibliotek som helst? Jag har nämligen tömt två lägenheter (anhörigas efter dödsfall och sjukdom) och sitter nu med en gigantisk hög med icke återlämnade låneböcker från ett flertal olika bibliotek, och jag har varken tid eller energi att sitta och åka runt till alla dessa bibliotek, och jag har heller inte lust att betala förseningsavgifter som jag inte är orsak till. Men jag vill självklart inte behålla bibliotekens egendom heller. Hur ska jag göra?

Magi-cat
2017-01-15 10:03
#2

Det blir säkert inga förseningsavgifter utan de blir bara glada om du lämnar in böcker för en anhörig som t.ex. är sjuk!

Det är lite olika, om det är samma län (eller kommun) brukar man kunna lämna in från alla bibliotek där, ibland även andra som man har avtal med. Så det kan löna sig att fråga.👍 Det löser sig säkert. Så kommer även de böckerna till rätta. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2017-01-15 10:35
#3

Det var en rolig historia. 🙂

Vad jag minns så har jag lämnat böcker för sent en enda gång i mitt liv och jag trodde att jag skulle dö så mycket som jag skämdes. 😊Det är på vår stadsbibliotek och de är alltid så himla snälla och tillmötesgående vilket gjorde det hela ännu värre. Det handlade om flera böcker och några dagars försening så jag fick böta 20 kr.  Jag förstod att det inte var någon stor (eller ovanlig) grej för bibliotekarien sa t.o.m. "Du behöver inte betala nu om du inte vill, det är bara tjugo kronor. Det går fortfarande bra att låna.", men jag var snabb och sa direkt att jag ville betala på en gång. 😃 

Jag är tacksam att det finns en funktion som faktiskt gör det svårt att glömma lämna tillbaka böcker. Jag får alltid en påminnelse via mejl när det är tre-fyra dagar kvar. Vi har även möjlighet att låna om fem gånger, om boken inte är reserverad.

tlover
2017-01-15 11:15
#4

😃

l'm back

[NeferNefer]
2017-01-15 12:29
#5

Tack för svar, Katten. Då frågar jag nog innan jag kommer dit med böckerna för det är som sagt väldigt många, det blir ett tungt lass att släpa dit … 😓

Tarotstollan
2017-01-16 02:12
#6

Här kan vi "bara" låna om 3 ggr men det blir ju ändå 4 månaders lån sammanlagt.
Lämnade tillbaka böcker för bara några veckor sedan och fick betala böter på 138 Kr för att kunna "lösa ut" mitt lånekort igen. Det var låst eftersom böterna var på över 100 Kr.
För många år sedan lämnade jag tillbaka en lånebok som jag fann i en avlidens släktings saker.
Det var någon cowboy bok och bibban var inte särskilt intresserad av att få tillbaka den, då den ansågs som dålig litteratur!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[NeferNefer]
2017-01-16 09:30
#7

#6: Så tråkigt 😕

Upp till toppen
Annons: