Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 795 ggr
Loris M
2017-07-01 07:30

Diskussion - Andras vänner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det fritt fram att diskutera månadens bok som vi läst under juni månad - Andras vänner

Har du läst boken? Vad gillar/ogillar du med den?

Annons:
Loris M
2017-07-01 11:02
#1

Jag har reserverat och väntat på boken länge och fick den först för tre dagar sedan. Jag har precis börjat läsa den så det dröjer lite innan jag kan vara med och diskutera.  Jag kommer inte att kika in något mer i denna tråd innan jag läst ut boken (för att inte förstöra läsupplevelsen) men hoppas att några av er läst och vill skriva några rader. 🙂

Återkommer….

BrittaD
2017-07-01 11:55
#2

Jag står först i kön för den på ett av mina bibliotek. Hoppas den kommer snart.

Då återkommer jag också …

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Tarotstollan
2017-07-01 23:04
#3

Jag har börjat att läsa den men inte kommit så långt, så även jag återkommer….👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
2017-07-04 16:58
#4

Jag har läst snabbare än jag trodde och är nu på s. 381 och känner att jag måste gnälla lite. Nu har jag alltså läst nästan 400 sidor och det regnar fortfarande och alla bara måste anmärka det i varenda diskussion. ☔️🤪Alltså kom igen! Sluta klaga på att det regnar hela tiden. Vi har förstått att det är jobbigt.

BrittaD
2017-07-07 11:36
#5

Jag har nu fått boken och läst en tredjedel av de ca 450 så det är för tidigt att börja diskutera den. Det där eviga regnandet måste ju ja någon betydelse för det hela, det kan ju inte bara vara nån sorts bakgrundsdekor. 🌊

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2017-07-10 23:01
#6

Jag har inte läst färdigt boken, så jag kan inte diskutera innehållet än men tänkte göra ett litet kringgående inlägg.

Jag tycker att titeln Andras vänner är ganska intetsägande och inte adekvat. Originalets titel Truly Madly Guilty har en bra rytm men jag är inte så engelskvan så jag kan avgöra om det är en titel som lockar till läsning eller motsvarar innehållet. 🤔

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
BrittaD
2017-07-12 11:44
#7

Ännu inte klar, inte ens hunnit till sidan 381 som #4, men nu börjar jag ana vad upplösningen skall bli - tack vare en hint i originalets titel. 🤐

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
2017-07-21 20:14
#8

Hur går det för er med läsning?

Jag har läst ut boken nu. Det blev bara ett tjugotal sidor kvar när jag åkte utomlands i två veckor och har inte läst alls under den tiden. Kom hem för två dagar sedan och tog mig an de sista sidorna. 

Vet inte riktigt vad jag tycker om boken. Den är bra på ett sätt och jag tyckte att det var tillräckligt spännande för att jag ska fortsätta läsa. Samtidigt finns det flera saker som irriterade mig. Det ena är det som jag redan tagit upp med det eviga tjatet om regnande. Förstår verkligen inte varför det var nödvändigt att ta upp det på varenda sida nästan. Sedan när det efter drygt 400 sidor slutat regna började de räkna hur många dagar det var sedan det slutat regna. Typ, "nu har det inte regnat på två dagar",  "det hade gått nästan en hel vecka med uppehållsväder nu" (s.436)….🤪

Något annat jag ogillar sättet som Oliver och Erika beskrivs - som stela, överdrivet renliga och känslokalla robotar. Jag vet inte om alkoholiserade och samlarsjuka föräldrar kan skapa sådana reaktioner hos barn men det känns överdrivet.

Jag gillar inte heller att "det som hände på grillfesten" görs till något enormt stort och att det hemlighölls så länge. Visserligen är det det som skapar spänning och får oss att vilja läsa vidare och ta reda på vad som hände men jag var lite besviken att det inte var något annat än att deras Clementines och Sams lilla flicka höll på att drunkna. 

Deras reaktioner var inte proportionella i relation till det som hände eller rimlig tycker jag. Ja förstår inte varför Sam var så otroligt arg och otrevlig mot  Vid och Tiffany. Det är ju knappast deras fel att att Holly (eller var det Ruby?) höll på att drunkna. Hans beteende mot Clementine var inte heller så rimligt. 

Jag tycker att det var synd att de aldrig fått veta att Harry försökte rädda Ruby/Holly och att det var därför han föll ner för trappan och dog. 

Däremot gillar jag att det är många karaktärer och att vi får följa med och se hur de var och en upplever samma händelse. Att vi får gå in i "huvudet på dem", även barn som Dakota. Det var roligt. 

Kommer inte på något mer nu.

Loris M
2017-07-21 20:19
#9

#6 Håller med om titeln. Andras vänner skulle i det här fallet vara Tiffany och Vid och boken handlar knappast bara om dem.

BrittaD
2017-07-22 23:50
#10

Jag tycker det är en alldeles för tjock bok. Det verkar vara så med många s.k. bladvändare nu för tiden att det är alldeles för många blad att vända. Det kunde ha blivit en både skärptare och mer spännande bok med färre sidor. Nu är den stundtals ganska seg och ospännande.

Jag tycker att de flesta personer – inte bara Oliver och Erika – skildras väldigt ytligt och deras karaktärer beskrivs ofta som en följd av ”fel” på föräldrarna eller som Harry som blivit en surgubbe p.g.a. av en tragisk familjetragedi.

Håller med om att det segdras i all oändlighet på ”vad som hände på grillfesten” – se ovan om att boken kunde kortas – men inte att drunkningstillbudet skulle vara en obetydlig historia. Usch nej. Men även om det är en traumatisk händelse borde väl grannarna inte vara så rädda för att träffa varandra, även om alla dras med sina skuldkänslor. Sen är det ju en osannolik mängd dysfunktionella människor och äktenskap som plötsligt mot slutet (när det slutar regna) blir ganska så happy-endiga. Barnen verkar i mina ögon också ganska så osannolika utom då 10-åringen Dakota som är den mest spännande och originella personen i sällskapet.

Att vi läsare – men inte de inblandade i berättelsen – får veta vad som hände Harry, är ett beprövat trick att göra oss frustrerade i olika förvecklingsdramer – det är meningen och det lyckades ju författarinna med, att göra Loris M irriterad.😡

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
2017-07-23 09:27
#11

#10 Nej, det som hände på grillfesten är inte obetydligt. Men deras reaktioner och hur de var mot varandra fick mig tro att det handlade om något helt annat. 

Håller med om att det är segt bitvis och ja, det är irriterande att de inte fick veta om Harry. 😐

Loris M
2017-07-23 09:33
#12

Sedan känner jag att jag inte riktigt får kläm på Clementines och Erikas vänskap. Vad tycker Clementine om det egentligen? Erika har påtvingats henne genom Path som skulle leka socialarbetare även hemma, men var det så dåligt? 

Från början verkar det som att Clementine inte alls ser Erika som sin bästa väninna och pratar illa om henne. Hon påminns om alla gånger vänskapen hämmat hennes andra relationer under skoltiden. Men på slutet känns det ändå, även om relationen är kylig, så verkar hon ha kommit till insikten att Erika ändå var bra för henne. Hur uppfattade ni deras vänskap?

BrittaD
2017-07-23 09:36
#13

# 11

Det var ju samma sak med kunskapen om vem som egentligen puttade Ruby i vattnet. Det var ju bara två personer i boken som fick veta det. Fast  nästan alla hade skuldkänslor.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
BrittaD
2017-07-23 09:43
#14

# 12

Jag tänkte på hur olika deras vänskap skildrades jämfört med förra bokens vänskap mellan Elena och Lila. Båda vänskaperna var komplicerade men här var det mycket mer svartvitt gestaltat. Liksom alla dessa jobbiga mammor. Inga nyanser precis.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
2017-07-23 09:47
#15

#13 Just det! Det var rätt dåligt faktiskt, inte bara p.g.a. att de andra med  skuldkänslor inte fick veta. Utan också för att Holly får dras med det här själv utan möjlighet att bearbeta. Oliver och Path gjorde det till en hemlighet och det kan inte kännas bra för ett barn att hon har gjort illa sin lillasyster och att hennes föräldrar inte vet om det.

Loris M
2017-07-23 09:48
#16

#14 Nej, inga nyanser. 

Förresten, det känns som att vi håller på att såga boken och jag som trodde att jag gillade den innan jag började diskutera. 😃

BrittaD
2017-07-23 10:07
#17

# 15

Jag tror att Holly hade fått mycket mer problem om hennes föräldrar fått veta det. De här som nu fått veta hemligheter sköter det mycket kärleksfullt, tycker jag. Dom andra är ju vuxna och dom kan gärna ha sina skuldkänslor 🤐

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2017-07-23 10:14
#18

# 16

Nuförtiden blir jag ofta trött på typ spänningsromaner och thrillers särskilt om jag börjar analysera dem mer. Bättre att bara rycka på axlarna och glömma. Och läsa nåt annat. Om det blir en sån här sorts roman i augusti också skall jag hålla mig undan. 🥵

Jag kommer förresten att sakna uppkoppling mest hela augusti. ☀️🌊

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
2017-07-23 10:15
#19

#17 

Sant i.o.f.s. Tänk bara om Sam fått veta det! Han skulle balla ur totalt. 🤐

BrittaD
2017-07-23 10:43
#20

😃

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
BrittaD
2017-07-23 16:21
#21

Hallå Tarotstollan! 👋

Vad tycker du?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
2017-07-23 21:30
#22

#21 

Har för mig att hon skrivit i en annan tråd att hon ännu inte läst ut boken. Vi får hoppas att hon tittar in här så småningom. 🙂

BrittaD
2017-07-23 22:17
#23

Ja, det vore kul 🙂

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Tarotstollan
2017-07-26 00:35
#24

Jag har fortfarande inte läst ut boken, har läst ca 1/3 av den.
Det är ingen bok eller historia som griper tag i mig så att jag känner att jag hela tiden vill läsa vidare, för att få reda på vad som händer. Läser något kapitel när jag känner för det bara.
Detta är just en sådan bok som jag oftast undviker att läsa, då det är en massa olika människor och deras namn som jag aldrig lär mig hålla reda på och handling som går så sakta att den inte driver historien vidare. Vilket då gör att när jag skall läsa vidare har glömt vem som är vem. Allt deras tänkande och för mig en massa ovidkommande tjafs runt historien. Bara ta historien om den borttappade blinkande skon…
Antar att detta är en sådan där bok som man läser bara för läsandes skull och när man läst ut den så är den borta ur minnet.

Den enda personen jag kommer ihåg är Clementine och hennes cello, de andra är bara en samling namn för mig.

Det är kul att läsa era kommentarer, för det gör att historien blir lite mera levande för mig.

Jag kommer att läsa ut boken men det känns inte som något jag behöver göra i brådrasket, det får ta den tid det tar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
2017-07-26 10:47
#25

#24 Håller med vad gäller alla namn. Jag gillar inte heller när det för många. Från början läste jag boken rätt så snabbt och varje dag, men när det var bara ett tjugotal sidor kvar åkte jag på semester i två veckor och lämnade boken hemma. När jag kom hem var jag tvungen flera gånger att gå tillbaka och kolla upp vem var Tiffany, vad hette hennes man … 

Det beror säkert på som du också påpekar att dels är det för många personer, dels är historien inte så gripande. 

Vad gäller den blinkande skon och andra saker som försvinner så finns det en poäng med att det tas upp. Vill inte avslöja vilken då du inte läst. 🙂

Clementine och hennes cello är kanske svårt att inte komma ihåg då det tas upp hela tiden. Det blir en himla tjat om hennes stora provspelning från själva början och hon går på den först i slutet. 😴

BrittaD
2017-07-26 11:14
#26

# 24

Kul att du hittade hit. Nu känner man/jag sig/mig inte så ensam i sin uppfattning. Högst märkligt att boken varit så upphaussad. Just nu kommer jag nästan inte ihåg hur boken slutade …

Men Loris M, hör inte förklaringen till den blinkande skons försvinnande till det som irriterar dig, dem det berör får ju inte veta … bara läsaren och två andra 😉

Det verkar som om Clementine är den person i boken som författaren gillar bäst, eller hur?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
2017-07-26 11:38
#27

#26 

Men Loris M, hör inte förklaringen till den blinkande skons försvinnande till det som irriterar dig, dem det berör får ju inte veta … bara läsaren och två andra Skämtar

Nja, jag tänkte att den blinkande skon hör ihop med Erika och hennes beteende som Oliver avslöjade. 😉

Det verkar som om Clementine är den person i boken som författaren gillar bäst, eller hur?

Hon är i alla fall en person som beskrivs med minst brister och med minst avvikande/märklig personlighet, så  jag fick också den uppfattningen. Vem gillar du mest?

Annons:
BrittaD
2017-07-26 12:44
#28

Jo men Clementine och Sam får ju inte veta varför saker försvinner eller kommit tillbaka.

Jag gillar nog Dakota bäst - men Clementine är ju också sympatisk och minst knäpp. Vem gillade du bäst?

Fast utan alla de dysfunktionella personerna hade väl boken inte kommit till? 🤪

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
2017-07-26 13:57
#29

#28 Just det! Jag tänkte inte på att de aldrig fått veta vad som hänt med saker. På ett sätt kan jag tycka att det var bra att de inte fått veta det. Erika försökte ju rätta till det och vet att det är fel. Genom att Oliver avslöjade henne tvingades hon ta tag i det och sluta. Hade Clemetine fått veta skulle deras relation varit ännu mer ansträngd. 

Jag gillar nog Clementine mest, kanske för att hon är minst knäpp som du säger och för att hennes reaktioner/beteende känns inte så överdrivna som hos de andra.

Upp till toppen
Annons: