Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 465 ggr
Loris M
2017-08-01 07:45

Diskussion - I det förflutna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att diskutera månadens bok för juli. Vad tyckte ni om I det förflutna? Skulle ni rekommendera den? Varför/varför inte?

Jag vet att några av er läst den men själv har jag tyvärr inte hunnit. Jag ligger efter med läsning och har läst ut Andras vänner rätt nyligen. Den här boken tänker jag dock läsa framöver, så jag får återkomma med mina tankar längre fram….

Annons:
Magi-cat
2017-08-01 20:12
#1

Åh, jag älskade att läsa den! 😍 Som jag skrev förut, en skickligt skriven bok, perfekt för sommarläsning!

Och ja, jag kan rekommendera den, särskilt till sådana som gillar engelsk miljö och de där hoppen mellan nutid och dåtid där trådarna sakta vävs ihop, får oväntade knutar och sammansättningar och persongalleriet är utsökt…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2017-08-01 20:24
#2

#1 Då är det helt klart en bok som jag ska läsa. Jag älskar verkligen just det där som du beskriver. 😍

Magi-cat
2017-08-12 07:38
#3

Som sagt, jag älskade den! En bok att bara sjunka ner i och mysa, perfekt för ledigheten. Ändå är det inte "strunt", utan något som lämnar efter sig i sinnet en känsla, ett stilla vemod som när man lämnar en tid eller en vän som aldrig kommer igen, men det är bra ändå.

Det är intressant att läsa om krigstiden i England och Kate Morton har gjort en bra research, tror jag. (Hur var det egentligen bakom rubrikerna och historieskrivningen, hur tänkte folk, hur hanterade de vardagen?)

Det är en skickligt upplagd berättelse där tråd läggs till tråd, dagboksanteckningar hittas, boken - The Mud Man som fick en sådan betydelse, mysterier tätnar och väven fullbordas för att sedan…

Man kan säga att den slutar bra, men…

Alla trådar knyts inte ihop, men det blir som en del i berättelsen, det också. Så där som det är i livet. Vi får inte hela facit.

Men det här är fiction och här fullbordas i alla fall något som annars inte blivit, om inte…

Personerna är bra beskrivna, också där läggs pusselbitarna på plats vartefter.
Den ganska trista mamman till huvudpersonen t.ex. Där sker en hjärtevärmande utveckling både för henne själv och för förhållandet till berättaren.

Hur som helst, en bok att älska! (Särskilt, som sagt, om man som jag älskar den engelska miljön…Slottet och spänningen mellan klasser och folk gör också sitt till.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2017-08-12 09:35
#4

När du skriver krigstiden i England, är det Andra världskriget? Eller utspelar sig handlingen under en annan tid? Hur mycket plats tar beskrivningar om kriget? Frågar för att jag tänkte läsa boken men är inte så förtjust i krigsberättelser. 

Den frusna trädgården har jag snart läst ut och även den handlar delvis om krigstiden, fast i Ryssland.

Magi-cat
2017-08-12 09:41
#5

Jag uttryckte mig ofullständigt. 🙂 Det är INTE krigsskildringar, inget sådant. Vad jag tänkte på var att en av personerna på slottet deltog i ambulanstjänsten och sådana saker…Rent mänskligt bara, inte historiskt heller egentligen, bara hur det var, för dem.

Berättaren utgår från nutiden och är förläggare. Sedan vävs hennes mammas liv (hon var krigsbarn på slottet som får en central roll även i nutid) och slottskvinnornas liv in så berättelsen förs framåt till sin klimax. På slutet får vi några hopknytande efterord. Underbart.

Och ja, andra vk.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: