Annons:
Etikettinfo-från-admin
Läst 457 ggr
Loris M
7/5/16, 6:38 PM

Hur vill ni att sajten ska fungera?

Jag har precis fått ett infall att starta denna sajt då jag förstod att det var fler än jag som önskade diskutera böcker de läst, fast på nätet. Just nu har jag ingen klar idé om hur vi kan på bästa sätt få den här sajten att fungera som en bokcirkel, men jag har börjat att tänka lite smått.

Min tanke är att vi genom era förslag och röstning utser en bok som "Månadens bok" som alla som vill läser. Det ska vara böcker som är lätta att få tag på, d.v.s. finns att låna på biblioteket. Varje bok får en egen tråd där vi kan diskutera den. Vi kan diskutera fritt eller också kan vi välja frågor frågor som alla ska utgå ifrån. 

Vi ska även kunna diskutera andra böcker som vi läst, som vi hört om, som vi vill fråga andra om m.m. Sen har jag tänkt att alla medlemmar som vill kan ha en egen tråd där ni skriver in böcker ni läst. Det kan vara kul att ha koll på hur många böcker man läst och när. Ungefär så här långt har jag tänkt. Vad tycker ni? Kan det fungera? Har ni några andra förslag?

Annons:
[NeferNefer]
7/5/16, 7:29 PM
#1

Bra förslag, allihop! 👍Jag återkommer om jag kommer på något mer 🙂

vendelay
7/5/16, 8:20 PM
#2

Håller med om att det lättaste är att rösta fram en bok varje månad. Ett tips i så fall är att skapa topplistor där folk får skriva in böcker och rösta på de olika förslagen. Om det blir jättesvårt kan ju du, som Sajtvärd, välja ut de två, tre böckerna som fått flesta röster och göra en undersökning istället.

Jag skulle nog helst vilja att vi diskuterade fritt men det kan såklart underlätta med frågor också. Jag vet inte vad som är bäst. Möjligen att det finns frågor att utgå från men att en även kan ta upp andra saker som en reagerade på eller så?

Älskar idén om att alla medlemmar ska ha en egen boktråd!! 

Tycker det låter jättebra alltihop, har nog inga idéer just nu i alla fall 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
7/5/16, 8:24 PM
#3

Just det! Det var ett bra förslag att använda sig av topplistor. Troligen blir det mycket smidigare. Har inte tänkt på det, men det får jag göra nästa gång.

Loris M
7/6/16, 8:01 AM
#4

Jag sitter och funderar kring regler och vad som kan vara bäst. Jag tänker lite högt och ni får gärna komma med förslag/synpunkter:

1. Hur länge ska vi ha öppet röstningstråden? Tre dagar? Eller ska vi tänka när vi fått in ett visst antal förslag (ex fem) att vi får nöja oss? Den här första gången blir det som det blir, men jag tänker nästa gång när jag använt topplistor. 

2. Jag tänker att vi läser en bok i månaden. Var och en väljer när de vill hänga med. Varje gång eller bara vissa gånger. Det skulle vara bra kanske att bestämma datum för när vi ska ha läst ut boken så att vi kan börja diskutera samtidigt. Ex. sista augusti ska vi ha läst ut boken och 1 september börjar vi diskutera. Jag skapar en tråd först då. Kan det var en bra idé? Alltså att boken inte får diskutera innan? (annars kan man kanske förstöra bokupplevelse för de som inte läst klart)

3. När i månaden passar det att göra en ny omröstning? Om vi tänker att nästa bok ska läsas under september så måste vi rösta fram den under augusti för att hinna låna boken och rösta fram den. Kan det vara lämpligt i mitten av månaden?

vendelay
7/6/16, 11:49 AM
#5

1. Högst en vecka tycker jag. Om det kommer in för få förslag kan du antingen lägga till några böcker själv (om du t.ex. vill att det ska finnas minst 5 titlar att rösta om varje månad). Kan bli väldigt utdraget om vi ska ha ett visst antal titlar, tycker att det är bättre med en tidsgräns.

2. Tycker det låter jättebra att en inte behöver "binda" upp sig utan kan vara med när en har tid och ork. Eller om en kanske inte vill läsa just månadens bok. Eller om en kanske tröttnar innan boken är slut. 
Låter jättebra att inte starta diskussionen förrän boken är utläst av alla. Då kan en också välja när en vill börja läsa boken, så att en kommer ihåg handlingen om en läser väldigt fort exempelvis. Låter bra att vi läser från första till sista datumet varje månad och börjar diskutera boken dagen efter det. Diskussionstråden bör inte låsas tycker jag, om någon läser den boken om tre år skulle det ju fortfarande vara intressant med deras åsikter tänker jag. Röstningen för nästa månads bok kan ju starta en vecka innan den förra månadens bok är slut. Alltså:
1-31 augusti ska vi läsa bok X
1 september ska vi börja diskutera bok X
24-31 augusti ska vi börja rösta om vilken bok vi ska läsa nästa månad

Nu råkade jag visst svara på både fråga 2 &3 i samma svar men aja 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Jennah]
7/6/16, 5:58 PM
#6

1. Mellan 5 o 7 dagar kanske? Så att alla hinner vara med och rösta, det är ju ganska viktigt att alla verkligen hinner få en chans, och blir det många förslag så behöver många hinna rösta för att det inte bara ska bli oavgjort. "Eller ska vi tänka när vi fått in ett visst antal förslag (ex fem) att vi får nöja oss?" Det är i och för sig också en bra idé… En annan tanke om man inte vill ha för många alternativ att rösta på är att göra en mall för förslagen, så att det bara kommer riktigt seriösa förslag från folk som faktiskt tänker läsa också. Till exempel att man måste fylla i det här:

Bokens titel:
Författare:
Länk: (bara så att folk lätt kan läsa vad den handlar om)
Motivering: (kanske minst 2 meningar om varför vi ska läsa den?)

2. Håller med, vi diskuterar inte boken innan!

3.  Jag håller med Vendelay #5 .
1-31 augusti läser vi augustiboken
24-31 augusti börjar vi rösta om vilken bok vi ska läsa i september
1 september börjar vi diskutera augustiboken
Sen ska man ju lämna förslag nån tid också. Kanske hela månaden fram till omröstningen?

Annons:
Loris M
7/6/16, 5:59 PM
#7

#5 Jättebra! 👍 Tack för dina synpunkter. Jag ska försöka sammanfatta regler så alla vet vad som gäller.

Loris M
7/6/16, 6:49 PM
#8

#6 Missade ditt inlägg. Tack till dig också. Jag får nog klura lite på det här och skriva ner reglerna sen. Jag tänker att det viktiga är att vi kommer igång. Regler kan vi lätt ändra sedan om vi märker att något inte fungerar. Det är alltid svårt att veta hur något fungerar i förväg. Vi får testa oss fram helt enkelt. 

Men just det här med att spika datum för läsning och röstning kan vara bra om det är samma varje månad (förutom då denna första månad). Då vet var och en när det är dags att lägga fram förslag och då får man ta ansvar att hinna med det.

Loris M
7/6/16, 6:55 PM
#9

Funderar över det här med topplistor. Först tänkte jag att det var en jättebra idé eftersom det skulle vara mycket smidigare att var och en skriver in titlar och sedan röstar vi i samma tråd. Men…. jag kom på att det kan vara problematiskt. Om vi säger att två personer lägger fram var sitt förslag i topplistan och sedan händer det inget på flera dagar. Då kommer vi andra förstås att rösta på de här två förslagen. Sedan kommer ett bidrag till och vi inser att vi egentligen hellre vill läsa den boken. Då är det för sent. 🤔Då visar inte topplistan vad de flesta vill. Det kanske är ändå bättre att göra så här. En tråd med förslag och en annan där vi får rösta. Då ser vi exakt hur många valt en viss bok. Med topplistor blir det svårare. Vad tycker ni?

vendelay
7/6/16, 7:42 PM
#10

#9 Ja, ditt förslag blir nog bättre. En tråd med förslag till nästa månads bok och en tråd där typ tre av titlarna valts ut och så får vi rösta på dem.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
7/6/16, 7:43 PM
#11

Bra! Då kör vi på det, så får vi se hur det fungerar.

Upp till toppen
Annons: