Annons:
Etikettövrigt
Läst 526 ggr
Loris M
2016-07-05 20:09

Böcker du minns

Finns det några böcker som gjort stort intryck på dig? Berätta gärna vilka och varför.

Annons:
vendelay
2016-07-05 20:27
#1

Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist. Det var den första boken jag läste av honom och jag blev alldeles tagen. Jag var ganska ung, kanske 13 år, men jag fastnade totalt. Jag tror att det jag reagerade mest på var de otroligt hemska och förbjudna saker han beskrev på ett sätt som inte var dömande - t.ex. pedofilen som har hand om vampyren. Jag tror att vi alla kan hålla med om att pedofili är fel, äckligt och farligt, men samtidigt tror jag att det är viktigt att läsa om det, lära sig om det. Alla hans andra böcker har också gjort enorma intryck på mig (förutom den senaste för den har jag inte hunnit läsa än).

Mannen som föll i glömska av Mia Ajvide. Det finns inga ord för att beskriva denna boken, den måste läsas. Folk glöms bort. Du tittar på dem, du tittar bort, du tittar tillbaka och du ser dem för första gången igen. Det värsta av allt är att det inte går att bevisa att boken inte är sann.

Finns så himla många fler böcker, skulle kunna skriva i dagar, men det har jag varken ork eller tid med 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tarotstollan
2016-07-05 22:22
#2

Läste så mycket böcker när jag var yngre men det var nästan aldrig något som fastnade. När jag väl hittade något jag gillade så ville jag läsa varenda bok som författaren hade skrivit i kronologisk ordning.

Så de enda författarna  jag kommer ihåg är Bernhard Nordh, Maria Lang, Agatha Christie, Margit Sandemo och nu senast J. K. Rowling.

Blev faktiskt mer än förvånad när jag fastnade och verkligen älskar Harry Potter böckerna, med tanke på att jag skulle kunna vara mormor till Harry!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
2016-07-05 22:42
#3

#2 Jag gillar också Harry Potter. Har både läst böcker och tittat på filmer med mina barn. 😃

När jag var yngre älskade jag böcker av systrarna Bronte. Jane Eyre läste jag nog på två dagar. Jag skulle nog inte säga att de gjort intryck på mig men jag verkligen älskade (och fortfarande gör) deras sätt att skriva. 

Sen om vi ska prata böcker som gjort intryck så är det böcker av Buchi Emecheta. Har läst "En kvinna en mor" och "Tvillingrösten" och hennes böcker är till stora delar självbiografiska. Det är väldigt lärorikt att få insyn hur andra kvinnor har det runt om i världen och helt plötsligt känns det som att det som vi upplever som problematiskt är ingenting i jämförelse. Hon är ursprungligen från Nigeria och i Tvillingrösten beskriver hon bl.a. hur det känns att dela sin man med flera andra kvinnor (månggifte) och tvingas lyssna på när de är intima med varandra. Dels hur hon som mörkhyad får möta rasism när hon flyttar till London på 60-talet. Väldigt gripande.

[Jennah]
2016-07-06 11:34
#4

#1 Haha, så himla otäck tanke att Mias bok skulle vara sann. Minns en liknande tanke från när jag var liten (6 år kanske?) och såg filmen Poltergeist för första gången. Där lägger de upp teorin att döda människor kanske inte vet att de är döda, utan går runt som vanligt fast alla andra vet att de är inte där. Nu är jag kristen och tror knappast så här, MEN det skrämde skiten ur en 6-årig flicka kan jag tala om! Jag hade velat ha en uppföljare på Mannen Som Föll I Glömska, tycker den lämnade lite trådar kvar. Men den är lite speciell, det är den nog.

-----

Okej, så till min speciella bok. Jurassic Park, av Michael Crichton. Har läst den flera gånger (en av få böcker jag läst om, möjligen den enda). Jag fascineras av dinosaurier och av episka äventyr, och det här är ett episkt dinosaurieäventyr, ne? Det är den där sällsynta och härliga blandningen av lättläst skönlitteratur som ibland svävar ut i någon professors invecklade teorier eller faktautvecklingar. En otroligt härlig bok som jag egentligen aldrig ville läsa klart.

Loris M
2016-09-24 21:51
#5

Boken som gjort intryck kanske mest av alla böcker jag läst måste vara "Pojken som kallades det" av Dave Pelzer. Jag mådde verkligen dåligt av att läsa boken och jag grät massor. Det är så obegripligt att att en förälder kan vara så grym och barbarisk som hans mor var. Visserligen var hon psykiskt sjuk, men ändå. 😕

vendelay
2016-09-24 21:54
#6

#5 Jag har också läst den och några andra av honom. Fruktansvärda böcker, helt otroligt att ett barn kan vara med om något liknande. Väldigt viktigt att läsa dock.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Loris M
2016-09-24 21:59
#7

#6 Håller med. Det handlar även om att samhället inte såg och inte fanns där för honom. Jag har också läst flera (tre tror jag) av hans böcker och en av dem handlar om honom som vuxen. Så starkt av honom att kunna ta sig igenom livet och förbi det otäcka och ändå bygga upp ett fungerande liv.

Maria
2016-09-29 12:58
#8

Förutom läsupplevelserna som barn i Tolkiens värld och Femböckerna så har jag flera andra liknande upplevelser.

Jag kan aldrig glömma när jag jobbade kvällsskift på sjukhuset och skulle börja 07 dagen efter och hade inget att läsa. I vårt dagrum fanns en hylla med en massa trista böcker och jag lånade hem Axel Munthes "Boken om San Michele". Den lät minst trist😉

Jag kunde inte sluta läsa och frampå småtimmarna så var jag tvungen att försöka sova något men det var en läsupplevelse utan like. Jag har läst den ett par gånger till bara för att den är så underbar och så nyanserad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2016-09-29 13:29
#9

Jag minns bokserien om Ayla. Tex hästarnas dal och grottbjörnens folk. Läste alla böcker i ett svep.

Riesen
2016-09-29 21:14
#10

American Gods troligen för att det var den första boken jag läste, boken som fick mig att börja läsa böcker.

Upp till toppen
Annons: