Annons:
Etikettmin-tråd
Läst 637 ggr
Loris M
7/5/16, 9:44 PM

Loris M tråd - böcker jag läser

Som jag skrev i en annan tråd, det skulle vara roligt om alla medlemmar (de som vill) har en egen tråd där vi skriver vilka böcker vi läst. Gärna med en kort sammanfattning. 

Min tanke är att tråden ska vara fri från kommentarer (eller det kan kanske var och en bestämma i sin egen tråd) och är till för varje enskild medlem. Det kan vara kul att veta hur många böcker vi läst och vilka. Det kan samtidigt fungera som inspirationstrådar för oss andra när vi letar efter en bra bok att läsa. 

Så, det här är min tråd! 🙂 Var och en kan döpa sin tråd efter sitt namn.  

Just nu läser jag inget (förutom kurslitteratur), men återkommer. 

(Jag vill inte ha kommentarer i den här tråden. Om du vill kommentera någon bok eller annat jag skrivit, starta en ny tråd och länka till det aktuella inlägget. )

Annons:
Loris M
7/6/16, 8:09 AM
#1

Jag kanske ska lägga till att jag hoppas att ni inte kommer att känna press att läsa böcker bara för att det finns en tråd synlig för alla. Det här är ingen tävling i vem som läst flest böcker utan bara en kul grej för egen del. 

Jag kan säga redan nu att jag misstänker att min tråd inte kommer att vara så lång. Jag läser jättemycket genom jobbet men det är bara en massa forskning och studentlitteratur och det räknar jag inte som "riktiga" böcker. Mitt jobb tar mycket plats och även om jag önskar att jag hade mera tid till att läsa annat, så är jag i nuläget nöjd med om jag lyckas med att läsa månadens böcker här på sajten.

Loris M
7/7/16, 10:14 AM
#2

Kom på att jag faktiskt läst en bok i alla fall precis nyligen. 😃

Sverige - en (o)besvarad kärlekshistoria av Nivin Yusef och Lejla Hastor (red.)

Boken är skriven av ett tjugotal kvinnor. Alla akademiker med invandrarbakgrund. De berättar sina historier och om den eviga drömmen om att passa in i ett samhälle som inte besvarar deras kärlek. De berättar om vardagsrasismen, deras dubbla identiteter, kampen att visa att man duger, viljan att vara som alla andra och vetskapen om att de vet att de aldrig kommer att vara det, om känslan att aldrig passa in någonstans… 

Boken innehåller många korta kapitel som gör att läsaren får insyn i författarnas värld men också blir medveten om hur fördomar mot kvinnor med invandrarbakgrund format de här kvinnors identiteter men även karriärer. Rekommenderas!

Loris M
9/19/16, 8:58 PM
#3

Inser att det inte blir så många böcker än de vi läser tillsammans här. 

En annan gryning av Camilla Sten

Gillade boken även om författaren målar upp en bild av framtidens Sverige som ingen av oss vill ska bli verklighet. 

I denna tråd skriver jag mer om vad jag tyckte om boken.

Loris M
11/23/16, 10:44 PM
#4

I vilt tillstånd av Roxane Gay

Gillade boken även om den var hemsk och jobbig att läsa p.g.a. allt som huvudpersonen blir med om, kidnappning, gruppvåldtäkter, misshandel, svek….

Den var ändå fin på många sätt. Den handlar också om kärlek, vänskapen och människans vilja att överleva, att övervinna hinder och resa sig upp…

Loris M
11/23/16, 10:45 PM
#5

Svinalängorna av Susanna Alakoski har jag läst ut för några dagar sedan. Skriver några rader när vi kan/får diskutera boken. (1 december)

Upp till toppen
Annons: