OT

OT-Fikarummet

2016-07-06 07:36 #0 av: Loris M

God morgon på er och hjärtligt välkommen in! Blomma

Det ska bli spännande att komma igång med läsning och diskussioner. I den här tråden kan ni skriva precis vad som helst ni tänker på. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-07-06 08:31 #1 av: Loris M

I övrigt, jag var så ivrig att starta sajten igår när jag fick idén, att jag inte tänkte längre än så. Jag glömde lite bort att jag ska åka utomlands om ett par dagar. Hur kan man glömma det liksom?! GalenJag stannar i ca 3-4 veckor men jag hoppas att allt ska kunna fungera med sajten som det ska i alla fall. Jag kikar in så ofta jag kan och ser till att vi kommer igång med läsningen och väljer en bok innan jag åker iväg.

Det ska bli skönt förresten med lite semester. Sol, bad, shopping och promenader. SolVågCool

Anmäl
2016-07-06 11:50 #2 av: vendelay

Ha så trevligt! Vart ska du? Glad

Jag ska ta och starta en tråd med vilka böcker jag läser så snart jag har mer tid över, kanske redan ikväll!

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-07-06 17:55 #3 av: Loris M

Tack! Jag ska till Kroatien och till några andra runtomkring liggande länder. Glad

Anmäl
2016-07-06 19:38 #4 av: vendelay

#3 Vad spännande! Jag har en hel massa släkt i Serbien, vilket ju ligger granne Glad

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-07-07 09:20 #5 av: Loris M

#4 Jag känner några från Serbien, men dit ska vi inte. Det blir Italien och Slovenien (för att besöka Postojnagrottan). Glad

Vet någon av er hur man redigerar en bild som att den blir 1280x100 pixlar? Letar efter en bild till sajten sidhuvud som måste ha exakt den storleken. Har försökt att minska storlek men då blir bilden jättekonstig och utdragen s.a.s. Har försökt att beskära men det funkar inte heller.  Yrar

typ, så här konstigt blir det: 

Anmäl
2016-07-10 10:10 #6 av: Loris M

God morgon på er! 

Jag har lånat "En annan gryning", och är glad att jag hann med det innan vi åker på semester. Hur har det gått för er?

Idag ska jag packa och imorgon bitti åket vi till Kroatien. Jag kikar in här när jag hinner men diskutera gärna andra böcker ni läst under tiden vi läser månadens bok.

Ha det så bra alla och jag hoppas att ni får en sommar! Blomma

Anmäl
2016-07-10 12:25 #7 av: vendelay

#5 Om du vill kan du skicka bilden till mig så kan jag testa. Kan dock ingenting om sånt men kan försöka!

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-07-10 20:22 #8 av: Loris M

#7 Jättesnällt av dig! Blomma

Du får gärna testa om du kan fixa någon av bilderna nedan. Det måste alltså vara exakt storlek som jag uppgav ovan, annars funkar det inte. Det måste nog beskäras (har försökt men får inte till rätt storlek) eftersom sidhuvud är så smalt. Går det inte så är det inte hela världen. Om sajten blir lanserad så småningom kan Niklas fixa det, men jag tycker att det skulle vara fint med en bild nu också.  Glad

Anmäl
2016-07-22 17:02 #9 av: Loris M

Hej på er alla! Sol

Tittar in lite snabbt. Njuter av mitt semester även om jag längtar till den svenska sommaren just nu. Där jag är nu har vi 35 grader och det känns som att jag håller på att smälta. 

Läser "En annan gryning" och är på s. 267 redan. Önskar att jag kunde dra ut på läsningen, för det kommer att dröja innan vi ska diskutera den, men jag är alltid sp ivrig att se vad som kommer att hända. 

Allt gott! Blomma

Anmäl
2016-07-22 21:16 #10 av: Tarotstollan

Jag har reserverat boken idag, så nu står jag överst på reservationslistan!Tummen upp Hoppas bara att jag inte får den som är för 7 - dagars lån, för då hinner jag inte läsa den. Det verkar dessutom vara en tjock bok, så då tar det tid att läsa den.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2016-07-23 20:34 #11 av: Magi-cat

Hej Loris! Kul att se dig! HjärtaVarmt här också...Ha det så bra!

Hjärta "Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den." (Tage D.)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2016-07-28 17:31 #12 av: Loris M

HjärtaKramas

Anmäl
2016-07-28 20:56 #13 av: Tarotstollan

Nu har jag varit och hämtat boken på bibban, hoppas att jag kan börja läsa i helgen.

Anmäl
2016-07-28 21:37 #14 av: Loris M

#13 Kul! Som tur är så har vi lite längre lästid denna första gång så du hinner säkert  läsa ut den. 

Jag har läst ut min och önskar att jag slapp vänta så länge på att få diskutera boken.  

Anmäl
2016-07-29 12:46 #15 av: NeferNefer

God middag! Hoppas alla har en underbar sommar och njuter av många goda böcker BlommaSol

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2016-08-08 10:17 #16 av: Loris M

God morgon! Sol

Hur går det för er? Har ni skaffat boken? Läser ni? Jag sitter mest och väntar på att få börja diskutera. Skrattar

Anmäl
2016-08-08 10:36 #17 av: NeferNefer

God morgon. Den här första gången står jag över. Jag kommer dock att följa er intressanta diskussion så jag är förberedd sen. Jag har aldrig varit med i en bokcirkel och är lite osäker på vad det är som förväntas av mig Glad

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2016-08-08 10:42 #18 av: Loris M

Inte jag heller. Så förväntningar håller vi på en låg nivå. Skrattar

Vi kommer att diskutera helt fritt tänker jag och skriva det som faller in. Inga regler eller krav på att det ska vara på ett speciellt sätt. Så det får visa sig hur det fungerar. Det här är väldigt nytt för mig också. 

Anmäl
2016-08-08 10:46 #19 av: NeferNefer

Om det behövs någon typ av riktlinjer kanske det visar sig, och då kan vi ta det allteftersom det kommer. Tummen upp

Anmäl
2016-08-08 22:01 #20 av: Tarotstollan

Jag har börjat men inte kommit så långt.

Anmäl
2016-08-08 22:26 #21 av: Loris M

Det finns gott om tid så ingen brådska. Glad

Anmäl
2016-08-09 07:47 #22 av: Magi-cat

Jag har lånat en bok om svarta hål som slukar mig. Skrattar

Hjärta "Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den." (Tage D.)

Anmäl
2016-08-09 10:48 #23 av: Loris M

Skrattar

Anmäl
2016-08-12 13:42 #24 av: Loris M

Nu har jag lagt till en ny diskussionsrubrik "Allmänt om böcker och läsning" som jag upptäckte behövdes. Säg till om ni saknar någon mer rubrik, så lägger jag till den. 

Önskar er alla en trevlig helg! Glad

(Var tvungen att kolla upp om det verkligen var fredag innan jag önskade trevlig helg. Jag har fortfarande semester, börjar jobba på måndag och har noll koll på veckodagar. Skönt!)

Anmäl
2016-08-12 20:15 #25 av: Magi-cat

Trevlig helg!

Är så trött så....Somnar

Anmäl
2016-08-21 08:35 #26 av: Loris M

God morgon!

Jag vill uppmärksamma er på att jag skapat en tråd där ni kan lägga fram förslag till vilka böcker ni vill ska ingå i omröstningen för september. 

http://bokcirkel.fria.ifokus.se/discussions/579b13b5ce12c436570007fd-forslag-till-manadens-bok-september-2016?discussions-1

Anmäl
2016-08-23 14:37 #27 av: Magi-cat

Grattis till att Bokcirkel håller på att lanseras! Tummen upp

Anmäl
2016-08-23 14:49 #28 av: NeferNefer

BlommaTummen upp

Anmäl
2016-08-23 15:24 #29 av: Loris M

Oj, det var ju mer än vad jag visste!! Förskräckt

Tack!

Anmäl
2016-08-25 11:42 #30 av: Loris M

Nu är sajten lanserad och har ett sidhuvud! Tummen uppGladPartajar

Anmäl
2016-08-25 12:25 #31 av: Magi-cat

Grattis!! Snyggt, stilrent sidhuvud också! 

Anmäl
2016-08-25 12:54 #32 av: Loris M

Och nu har jag skrivit en artikel till, så nu får jag ha löpsedel. GladTack för hjälpen Magi-cat! Hjärta

Anmäl
2016-08-25 16:28 #33 av: NeferNefer

Underbart BlommaGlad

Anmäl
2016-08-25 21:45 #34 av: Tarotstollan

Genomförkyld och feber. Bokstäverna dansar polka eller möjligen hambo Galen, varken orkar eller kan läsa men jag hoppas att jag hinner och orkar läsa ut den senare innan tiden är slut.

Tur att det finns rättstavning på datorn! Annars hade jag själv undrat vad jag skrivit!Funderar

Anmäl
2016-08-25 21:46 #35 av: Magi-cat

#34 Krya på dig! TårtaSolBlomma

Anmäl
2016-08-25 23:27 #36 av: Tarotstollan

#35. Tack, jag skall försöka!Yrar

Anmäl
2016-08-26 07:24 #37 av: Loris M

Samma här Tarotstollan. Jag har inte feber men känns så, däremot ont i halsen och snuva.YrarGick och la mig tidigt och hoppades på det bästa, för strax måste jag ta mig till jobbet. Vet inta hur det ska gå. Krya på dig! Blomma

God morgon på er alla!

Anmäl
2016-08-26 07:27 #38 av: Magi-cat

Krya på dig också, Loris M! Hjärta Gå hem och vila om du inte är bra!

Godmorgon alla! Glad

Anmäl
2016-08-26 07:30 #39 av: Loris M

Tack! Jag har undervisning på förmiddag, sedan kan jag åka hem. Det är mer eller mindre omöjligt att hitta någon som kan hoppa in istället för mig på så kort varsel. 

Anmäl
2016-08-26 09:27 #40 av: Silent_Hill

Krya på er, tarotstollan & Loris! Verkar vara många som är sjuka nu när hösten börjar smyga sig på.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Anmäl
2016-08-26 10:37 #41 av: Magi-cat

De kom tidigt i år, höstförkylningarna. Eller tycker man det varje år?

Anmäl
2016-08-26 10:58 #42 av: Silent_Hill

Jo, det känns tidigt. Det brukar väl vara mer september/oktober när förkylningarna börjar komma. Fast man glömmer ju så fort, så vem vet Galen 

MVH Silent_Hill
Medarbetare på Wicca

Anmäl
2016-08-31 16:59 #43 av: Loris M

I morgon gott folk är det dags att börja diskutera "En annan gryning". Äntligen!! Känns som att vi väntat i evigheter. Kämpar

Jag är upptagen i diverse möten nästan hela dagen i morgon, man jag har schemalagt diskussionstråden, så kl. 7 i morgon bitti är det fritt fram att berätta vad ni tycker om boken. Glad

Anmäl
2016-08-31 17:46 #44 av: vendelay

#43 Ooooh, vad spännande!!

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-08-31 22:37 #45 av: Tarotstollan

Jag lär inte kunna logga in förrän sent som vanligt!

Anmäl
2016-09-11 13:22 #46 av: Loris M

Hur går det för er? Har ni börjat läsa "En liten stjärna"? Jag har inte det. Har ännu inte hunnit med att ta mig till biblioteket, men jag såg att det fanns flera lediga exemplar. Så det får nog bli någon gång under veckan. 

Anmäl
2016-09-11 16:58 #47 av: NeferNefer

Jag hoppar den här gången också. Har helt enkelt inte tid för närvarande ... Ledsen

Anmäl
2016-09-11 22:45 #48 av: Tarotstollan

Nej, jag hoppar "En liten stjärna", eftersom jag både är sjuk, har inte tid och ännu inte läst ut den förra boken.

Anmäl
2016-09-12 10:26 #49 av: vendelay

Psst, boken heter Lilla Stjärna! Glad

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-09-12 10:35 #50 av: Silent_Hill

Jag har börjat läsa den. Har kommit till kapitel 31, men det är väl ungefär 94 kapitel totalt, så det är en bit kvar Galen

MVH Silent_Hill
Medarbetare på Wicca

Anmäl
2016-09-12 13:32 #51 av: Loris M

#39 Ha ha.. tänkte inte ens på att jag skrev "en liten stjärna" Gapskrattar

#50 Så bra. Då är vi några som kommer att läsa. GladVad många kapitel? FörskräcktHur många sidor har boken egentligen?

Anmäl
2016-09-12 14:13 #52 av: vendelay

#51 Mellan 450-500 sidor, skulle jag chansa på.

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-09-12 19:05 #53 av: Loris M

Förskräckt

Anmäl
2016-09-12 20:14 #54 av: vendelay

Är det för mycket? Jag läser ju väldigt mycket varje dag så det blir ju förstås skillnad om en inte har möjlighet till det. Det kanske går att ha extra tid att läsa den då? Eller något?

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-09-12 21:57 #55 av: Loris M

Ja det låter mycket. SkrattarNej, men jag brukar inte ha problem med att läsa snabbt men just nu är jag så upptagen med annat. Plus att jag måste läsa och skriva en himla massa texter på jobbet, så då känns det ännu värre. 

Vi kan väl avvakta och se vad som händer. Just nu verkar vi inte vara många som ska läsa den här boken, men skulle det visa sig att det behövs mera tid så kan vi förlänga tiden. 

Anmäl
2016-09-12 21:58 #56 av: Loris M

#54 I övrigt... jag fattar inte att du hinner läsa så mycket. Din tråd bara växer och växer. Skrattar

Anmäl
2016-09-12 22:02 #57 av: vendelay

Jag har ett jobb som kräver väldigt mycket resväg och jag åker i stort sett alltid kommunalt så jag läser ju minst en timma om dagen, så då blir det ju mycket Glad

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-09-19 20:41 #58 av: vendelay

Är det någon som har läst/håller på och läser Lilla Stjärna?

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-09-19 20:53 #59 av: Loris M

#58 Silent_Hill (se #50) vad jag kan se. Synd att det är så få som läser. Då blir det inte så mycket diskussioner. 

Anmäl
2016-09-19 20:59 #60 av: vendelay

Är vi bara två stycken? Vad tycker du, Silent_Hill, ska vi diskutera den ändå eller? Ledsen

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-09-19 21:06 #61 av: Loris M

#60 Nu vet inte jag om det kanske finns fler som läst. Vi är faktiskt 36 medlemmar nu, men de andra har inte skrivit något och då är det svårt att veta.

I vilket fall som helst kommer jag att göra en diskussionstråd för det kan ju dyka upp de som läst boken.

Anmäl
2016-09-19 21:11 #62 av: Tarotstollan

Om man läser boken senare, kan det ju vara kul att både läsa vad ni andra tyckt och skriva själv vad man tycker.

Anmäl
2016-09-19 21:17 #63 av: Silent_Hill

#60 Ja, jag diskuterar den gärna Glad

MVH Silent_Hill
Medarbetare på Wicca

Anmäl
2016-09-19 21:18 #64 av: Loris M

#62 Ja, det är en bra tanke. Lite så tänker jag också. Nu är ju sajten helt ny men om vi tänker om ett eller två år så har vi hunnit läsa många böcker. Då kan någon som ny medlem fråga om en viss bok eller vilja diskutera och då finns ju redan trådar med påbörjad diskussion. 

Anmäl
2016-09-19 22:28 #65 av: vendelay

Bra idé! Glad

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-10-01 08:09 #66 av: Loris M

Nu har jag gjort en diskussionstråd för Lilla stjärna. 

Omröstningen för oktober är klar och det blev I vilt tillstånd. Kommer ni att läsa den? Jag har reserverat den (alla exemplar var utlånade) och den borde komma nästa vecka. 

Anmäl
2016-10-01 10:23 #67 av: vendelay

Jag kommer nog att läsa den. Har just börjat läsa en jättetjock bok, men det borde hinnas med Glad

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-10-07 20:54 #68 av: Loris M

Jag har lånat boken för två dagar sedan men inte börjat läsa än. Det får bli nu i helgen. Glad

Anmäl
2016-10-21 00:29 #69 av: Tarotstollan

När kan vi lägga in förslag för November månad?

Anmäl
2016-10-21 07:47 #70 av: Loris M

Bra att du frågar Tarotstollan! Tummen uppJag har varit lite upptagen och inte hunnit med det, men ska fixa det nu alldeles strax, 

Anmäl
2017-01-31 14:00 #71 av: Loris M

Sajten växer och just nu är vi 54 medlemmar. Kul! 

Önskar er alla en fin eftermiddag! Blomma

Anmäl
2017-03-19 08:24 #72 av: Loris M

Sitter och läser "Hope" just nu och har kommit bara till s. 40 men känner mig redan dragen till att fortsätta läsa. Jag gillar när böcker ropar på mig och det gör den här. Glad

Ha en fin söndag alla! Blomma

Anmäl
2017-03-19 08:28 #73 av: Magi-cat

Böcker som ropar på en är svåra att motstå! Glad

Jag har just avslutat en lättsmält Jenny Colgan, om sommaren på det lilla bageriet på strandpromenaden, med doft av nybakat bröd, romantik och dramatik.

Trevlig söndag!

Anmäl
2017-03-20 02:54 #74 av: Tarotstollan

Tycker det är svårt att komma på böcker jag vill läsa. Antingen är det för många så jag blir stressad av det eller också så ser jag dem i bokklubbs-tidningarna och då är de så nya att de oftast inte finns ute att få tag i.Ledsen

Anmäl
2017-11-13 13:43 #75 av: Magi-cat

Titta gärna in på den nyligen lanserade sajten Fenomen ifokus!

Den tar upp fenomen, mest naturfenomen, och lite experiment för att lära mer om vår underbara värld.

Välkomna! Blomma

https://fenomen.ifokus.se/discussions/

Anmäl
2017-11-16 10:37 #76 av: Tokryck

Alltså...boken vi läser nu. Jag gillar den!!!

Anmäl
2017-11-16 10:38 #77 av: Loris M

#76 Gör du? Kul! Hos oss är den utlånad men jag har ställt mig i kö och hoppas att jag får den snart. 

Anmäl
2017-11-17 11:37 #78 av: Tokryck

#77 jag lyssnade på den och det gick enkelt. Hoppas du får den så du hinner med i diskussionerna :) 

Anmäl
2017-11-25 21:27 #79 av: Magi-cat

Inlägg med röd plupp ("aktuellt") syns inte i mobilversionen.

Anmäl
2017-11-25 22:09 #80 av: Magi-cat

Nu syns den här. Inte de andra.
Ursäkta mig, bara testar lite. :-)
Du får ta bort, Loris.

Anmäl
2017-12-10 10:20 #81 av: Loris M

Nu snöar det på Ifokus. Kär Det tycker jag är så trevligt. 

En bra bok, snö och en kopp kaffe - vad mer kan man önska sig en söndag förmiddag?Glad

Ha en fin söndag alla. Blomma

Anmäl
2017-12-10 10:38 #82 av: Magi-cat

Tack detsamma! Jag tror jag tar en kopp jag också. Glad 

Sedan ska jag skriva julkort. De som ska långväga måste skickas nu. 

Anmäl
2018-01-03 23:33 #83 av: Loris M

Kämpar fortfarande med Ett litet liv och funderar allvarligt på att ge upp. 

Har tänkt börja läsa Väktarna som är ju månadens bok för januari, men den verkar inte finnas på vår bibliotek. Den kanske är för ny. Vill helst inte köpa, känns onödigt. Snopen

Anmäl
2018-01-03 23:43 #84 av: Tarotstollan

Jag har lyckats att reservera Väktarna, så jag hoppas att jag kan hämta den på fredag.

Anmäl
2018-01-04 07:03 #85 av: Magi-cat

Väktarna verkar inte finnas (inne) på så många bibliotek. Fråga efter den, så kanske de köper in den! Tummen upp Eller så lånar de in från något annat bibblo.

Anmäl
2018-01-04 08:20 #86 av: Loris M

Just det! Fjärrlån, det har jag glömt bort att jag kan göra. Tummen upp

Anmäl
2018-01-04 12:56 #87 av: Loris M

Nu har jag ansökt om fjärrlån och hoppas att jag får boken snart. de brukar vara jättesnabba, oftast tar det bara någon dag. 

Ett litet liv ger jag upp. I alla fall just nu. Jag har den som e-bok så jag kan alltid gå tillbaka och läsa men just känns det alldeles för kämpigt och för meningslöst för att jag ska kunna fortsätta. 

Anmäl
2018-03-07 15:38 #88 av: Magi-cat

Poesi.ifokus står utan sajtvärd sedan länge. Synd, tycker jag!

Kan inte någon av läsarna här tänka sig att ta sig an den? CoolBlomma

Anmäl
2018-05-19 10:18 #89 av: Magi-cat

"Bokläsare lever längre".

Tyvärr kan jag inte läsa artikeln. :-(

https://www.dn.se/kultur-noje/boklasare-lever-langre-enligt-ny-studie/?utm_source=facebook&utm_medium=page&utm_campaign=dn

Anmäl
2018-05-19 20:20 #90 av: Loris M

#89 Jag kopierar det väsentliga:

"3635 personer över 50 år deltog i en större hälsostudie där de också fick besvara frågor om sina läsvanor. Forskarna delade sedan upp deltagarna i tre grupper: de som inte läser böcker alls, de som läser i upp till tre och en halv timme i veckan och de som läser mer än så, skriver New York Times.

Vid en uppföljning tolv år efter den initiala studien fann man att det var 17 procent mindre sannolikt att de som uppgett att de läste upp till tre och en halv timme i veckan hade dött än de som uppgett att de inte läste alls. För de som läste mer än tre och en halv timme i veckan var skillnaden 23 procent."

Anmäl
2018-05-19 20:31 #91 av: Magi-cat

Tack! Blomma

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.