Annons:
Etikettmin-tråd
Läst 643 ggr
[NeferNefer]
7/6/16, 10:08 AM

NeferNefers tråd - böcker jag läser

Jag kommer inte att kunna skriva om alla böcker jag har läst, för de är alldeles för många … så jag skriver i stället om en del av de böcker jag läser för närvarande. Hoppas det är okej? Jag vill poängtera att de åsikter jag har om böckerna helt och hållet är mina egna, och tycker ni annorlunda är det helt okej - men jag vill helst inte ha kommentarer i den här tråden. Vill ni diskutera en bok som jag tycker till om så skapa gärna en egen tråd om den boken så skriver jag också där 👍

Annons:
[NeferNefer]
7/6/16, 10:24 AM
#1

Just nu läser jag bland annat "98.6 Degrees: The Art of Keeping Your Ass Alive" av Cody Lundin. Det är en bok om hur en överlever i en krissituation. Det finns en hel del överlevnadsböcker på bokmarknaden. Många går ut på att lista viktiga saker du ska ha med dig och speciella färdigheter du bör lära dig. Codys bok är rolig och enkel. Han säger att det största hotet mot ditt liv är temperaturen, för hög eller för låg. Så fort din temperatur sjunker eller stiger över en viss gräns förlorar du de motoriska färdigheter som behövs för så enkla saker som att tända en tändsticka, plus att du blir omtöcknad och satt ur spel. Cody menar att det bästa sättet att reglera sin kroppstemperatur är genom klädseln. Det är också viktigt att i sitt inre spela upp olika scenarier och gå igenom alla valmöjligheter en har. Ju bättre du kan föreställa dig det och se dig själv agera på ett bra sätt, desto större chans att du klarar dig ifall det verkligen händer något. Cody ger enkla, livräddande råd som passar alla, i alla åldrar och alla klimat 👍

Jag tycker om att läsa såna här böcker. Dels för att jag vill vara förberedd ifall något inträffar, dels för att jag gillar att läsa böcker av personer som verkligen vet vad de talar om.

[NeferNefer]
7/10/16, 8:16 PM
#2

"Rikitikitavi" av Rikard Wolff. En bok om hans liv, hans föräldrar, hur dåligt han har mått under sitt liv och hur det kom sig att han blev skådespelare. Jag sträckläste boken i natt, kunde inte sluta. Några tårar här och var blev det, och många små anekdoter om en del andra av mina favoritartister. En gripande bok …

[NeferNefer]
7/12/16, 9:37 AM
#3

"Writings to young women, as told by her family, friends, and neighbors" del 3 av Laura Ingalls Wilder.

Jag har alltid älskat Lilla huset på prärienböckerna, och jag blev sugen på att få veta lite mer om Laura. Den här boken hittade jag på bokus och köpte den. Det är en samling minnesbilder från vänner, släktingar och grannar från Lauras senare år. Hon och Almanzo bosatte sig på gården Rocky Ridge Farm i Missouri, där de levde fram till sin död. Medan Almanzo levde isolerade de sig. Många nyfikna sökte sig till gården för att träffa Laura, men hon kände sig besvärad över uppmärksamheten. När Almanzo gick bort tog Laura hjälp av grannar för diverse sysslor, och fick några goda vänner. 

Jag vet inte varför Lauras historia griper mig så djupt, men förmodligen är det för att vi genom Lilla huset på prärienböckerna känner att vi verkligen lär känna och älska familjen. Laura har utelämnat en del sorgliga saker ur bokserien, bland annat en lillebror som dog tidigt och lite annat, och det är på grund av de tråkiga händelserna hon inte ville skriva fler böcker. I alla fall är de tider hon helst berättade om för grannbarnen det som skildras i böckerna Lilla huset i stora skogen och Den långa vintern.

För alla som liksom jag vill veta lite mer om Laura är boken läsvärd. Nu ska jag köpa de två andra böckerna i den här serien 🙂

[NeferNefer]
7/13/16, 12:38 PM
#4

"Groucho och jag" av Groucho Marx. Som hängiven marxist läser jag gärna om brödernas uppväxt och karriär. Det här är en av Grouchos böcker, och i den berättar Groucho skämtsamt om sin fattiga men kreativa uppväxt, de på sina olika sätt mycket talangfulla föräldrarna, sina bröder, och hur de snubblade in i vaudeville och så småningom filmbranschen. En mycket läsvärd bok, men när det gäller böcker om bröderna Marx tycker jag att den allra bästa faktiskt är "Harpo speaks!" av Harpo Marx och Rowland Barber. Om den återkommer jag nästa gång jag läser om den.

[NeferNefer]
7/17/16, 12:04 PM
#5

Började läsa "Vaffan var det som hände?" av Clark Olofsson igår, men la ner projektet efter ett antal sidor. Jag kommer nog att försöka igen senare, men just nu behöver jag lite lättare läsning. Så jag började läsa om "Bröderna Marx förlorade radioserie". Den har jag på engelska också, och den tänker jag läsa sen. Det är trots allt ganska stor skillnad mellan den på svenska och den på engelska, eftersom det oftast är omöjligt att översätta ordvitsar rent av. Jag tycker att översättaren har gjort ett fantastiskt jobb, den svenska boken är hysteriskt rolig! (För den som gillar crazyhumor)

Kort och gott är det så att Groucho och Chico fick göra en humoristisk radioserie, där Groucho spelade en advokat och Chico hans hopplösa assistent. Det finns även en sekreterare och diverse klienter. Serien gick bara en säsong och kom inte tillbaka efter sommaruppehållet. Manusen ansågs länge försvunna men återfanns och gavs ut, tack och lov. Många av intrigerna och skämten i avsnitten går att återfinna i Bröderna Marxfilmer, så för alla som älskar Bröderna Marx kan det vara riktigt kul att sitta och jämföra 😃

[NeferNefer]
7/28/16, 11:46 AM
#6

Jag håller på med Bröderna Marx förlorade radioserie fortfarande. Parallellt har jag läst de två andra av Laura Ingalls Wilders Writings to young women, där jag tyckte bäst om del 1. Verkligen kloka krönikor, tidlösa ❤️. Och nu läser jag serien om Damernas detektivbyrå. Jag upptäckte att jag har lånat ut första delen och inte fått tillbaka den så jag beställde ett nytt ex av den. Just nu är jag inne på Kalaharis skrivmaskinsskola för män. Orkar inte skriva mer om den serien annat än att den är underbar att läsa, ren njutning, och det är minst tredje gången jag läser igenom den.

Annons:
[Torahzen]
8/8/16, 9:07 PM
#7

👍

[NeferNefer]
8/17/16, 1:22 AM
#8

Jag har läst Mia Skäringers Avig Maria. En smärtsam bok på många sätt, men också vacker, klarsynt och hoppfull. Och rolig. Men mest smärtsam, tycker jag. Den fick mig att fundera över om jag behöver terapi 😮🤓

Loris M
8/17/16, 10:48 AM
#9

Oj, hur kommer det sig? Vad handlar boken om?

[NeferNefer]
8/17/16, 11:59 AM
#10

Det är mycket om jobbiga händelser under uppväxten och hennes kamp med självkänslan nu, samt om hennes föreställningar och hur hon gick in i väggen.

[NeferNefer]
9/19/16, 9:03 PM
#11

Länge sen jag skrev i den här tråden. Det har varit extremt mycket nu på sistone, har inte orkat skriva helt enkelt. Funderar på om jag bara ska berätta vad jag har läst och inget om själva böckerna, för det är just det där med att skriva något om dem också som gör det så väldigt mycket jobbigare just nu. 

I alla fall har jag läst en del böcker sen sist, bland annat Medial läkning. Orkar inte skriva något om den boken.

[NeferNefer]
9/20/16, 5:14 PM
#12

Just nu läser jag Akashaarkiven av Ernesto Ortiz. Mycket intressant bok med inslag av mysticism, shamanism och buddhism.

[NeferNefer]
10/16/16, 6:35 PM
#13

Har läst en hel del böcker, men mest omlästa. Vid städningen i helgen röjde jag upp i bokhögarna som har samlats här och var och fann en del böcker jag hade glömt bort att jag har köpt. Det var bra, för det är böcker jag vill ha och jag skulle mycket väl ha fått för mig att köpa dem - igen - om jag inte hade hittat dem 🤪

En av de böckerna är Unga kvinnor (Louisa May Alcott), en bok som jag vet har betytt mycket för många. Jag läste aldrig den under mina tonår, men jag har nu kommit ungefär halvvägs och är mycket förtjust i den.

Annons:
[NeferNefer]
10/25/16, 3:40 AM
#14

Jag har börjat på "Glädje - konsten att finna lycka i en osäker tid" av Dalai Lama och Desmond Tutu. En bok av och med två helt underbara och ödmjuka förebilder för oss alla. Den följer de här två vännerna under en veckas tid, under vad som förmodligen blev sista gången de träffades. De passade på att samtala om glädje och lycka och svara på en hel del frågor, och allt filmades och noterades. En bok om och från ett historiskt möte, och den är lättläst, rolig och intressant samtidigt som den bär på djup och många insikter. Rekommenderas varmt ❤️

[NeferNefer]
10/25/16, 3:51 AM
#15

Vad gäller boken om Akashaarkiven som jag nämnde tidigare har jag helt kommit av mig. Min b*llsh*t-radar fick fullt utslag när vi äntligen kom fram till den mystiska bönen som måste bes ordagrant, för den har förts vidare från mayafolkets präster genom otaliga generationer ord för ord och ingen får under några omständigheter ändra på minsta ord för då går allt fel, och bla-bla-bla … och så visar sig bönen rikta sig till en Gud. En gud. Som dessutom fick mig att tänka på den kristna religionens gud. Mayafolket hade/har massor av gudar och gudinnor. De hade inte enbart en manlig Gud. Och vore det en speciell Akashagud skulle det stå den gudens namn, inte Gud med stort D. Där fastnade jag först. Sen tänkte jag ge boken en chans till och läste vidare. Då står det att den ursprungliga bönen har gått förlorad, och den han skriver om är en återskapad som förmodligen är så lik den riktiga som möjligt. Hm … ord för ord, inte ändra på minsta ord …

Nu står det massor av kloka saker i boken som ändå kan vara värda att läsa, men … nä. Dessutom tror jag verkligen inte att mayafolket skulle ha haft ensamrätt på Akashaarkiven, vilket ju boken antyder ifall det enbart är mayabönen som skulle funka för att ta sig dit.

Dock måste jag här berätta att mot slutet av boken finns ett avsnitt med frågor, och de frågorna är väl värda att ställa sig själv för alla som vill blicka inåt och finna sig själv. Så för de frågornas skull behåller jag ändå boken. Dem tänker jag nämligen använda mig av.

Upp till toppen
Annons: