Presenterar och snabb-recenserar de böcker jag läst under 2016!

[Jennah]
2016-07-06 18:32
#1

OBS - Länkar: Länkarna är enbart till för att man snabbt ska kunna se vad böckerna handlar om, eftersom jag inte går så djupt på det i mina inlägg. Det är inte menat som någon sorts reklam.

Trilogin med hungerspelen!

Hungerspelen (länk), Fatta Eld (länk), och Revolt (länk) (av Suzanne Collins)

Första boken är som de flesta vet en ganska episk historia. Den är känslomässig och iskall på en och samma gång. Ungdomar tvingas varje år stå inför en utlottning som får hjärtat att att slå dubbla slag, och dras deras namn på lotten - då slutar hjärtat snart slå över huvud taget. Då har man blivit inbjuden till Hungerspelen, och delta måste man. I Hungerspelen släpps en drös av ungdomar ut på ett fält och bara när en ensam står kvar är spelen över. Vägrar du slåss? Då kommer någon annan att göra det åt dig, ledningen om ingen annan. Och regimen ska man passa sig för. Det är när huvudkaraktären Katniss inte passar sig tillräckligt noga som vi får grunden till de båda efterföljarna. Tycker du att första boken är fylld av våld, så är det inte mycket jämfört med de andra två.

Jag valde att läsa Hungerspelen för att det är en så pass känd historia och jag tyckte att storylinen verkade intressant. Jag läser mycket thrillers, och det känns mycket som en sådan. Resten av trilogin övergår istället mer till att liknas vid en action-bok, och jag tappar intresset i samma takt som huvudkaraktären tappar sin styrka och moral. Jag blir faktiskt rent av besviken på henne. Annars är böckerna lättlästa, håller ett lagom tempo och första boken är riktigt bra.

[Jennah]
2016-07-06 18:46
#2

Enzo och Konsten Att Köra Fort i Regn (länk) (av Garth Stein)

Den enda anledningen till att jag köpte den här boken var att den kostade 5 kronor och inte lät jättedålig. Den enda anledningen till att jag sen faktiskt läste den var för att jag köpt en likadan till min bror, och det skulle då kännas dumt om han läst den och inte jag. Men himmel vad bra den var!

Att skriva en bok ur synvinkeln på en hund kan kännas lite barnsligt, lite PIXI-bok-varning kanske, men Garth Stein har faktiskt gjort det här riktigt bra. Boken är rolig, men framförallt är den bara så härlig, en feel-good av hög klass! Men ingen riktig feel-good utan en djup story - boken var även tung och på sina ställen kom det en hel del tårar. Som en röd tråd ligger racingen. Enzos husse tävlar i motorsport och det är invävt från första till sista sidan. Trots att jag inte är intresserad av bilar och motorsport alls (och inte så värst intresserad av hundar heller för den delen) så blir jag liksom det när jag läser denna Enzo och Konsten Att Köra Fort i Regn. Och då vet man att författaren kan konsten att trollbinda!