Annons:
Etikettmin-tråd
Läst 346 ggr
Blanksteg
7/9/16, 2:06 PM

Blankstegs tråd - Böcker jag läst

Presenterar här de böcker jag har läst.

Jag är ganska kräsen av mig och stör mig lätt om språkstilen i en bok inte passar mig, så blir inte ofta som jag läser klart en hel bok, tyvärr.

Diskussion kring böckerna får hållas.

Annons:
Blanksteg
7/9/16, 2:20 PM
#1

Extremely Loud & Incredibly Close, av Jonathan Safran Foer

Det här är min absoluta favoritbok, hittills.

Boken handlar om 9-åriga Oskar Schell som lider av olika svårigheter som insomnia, depression och panikångest.  Han förlorar sin pappa i 9/11-attacken och i boken får man följa hans bearbetning av sorgen efter pappan. Oskar hittar en dag en nyckel i pappans garderob, och bestämmer sig för att leta igenom New York efter hålet som nyckeln tillhör. I sökandet träffar han olika människor som läsaren får lära känna, men framförallt handlar boken om Oskars inre värld, hans tankar.

Berättaren i boken är Oskar själv, och det är tydligt att Jonathan Safran Foer har anpassat språkstilen i boken efter honom, och hittills har jag inte hittat någon annan bok vars språk jag älskar mer än språket i denna bok. Boken kanske inte är så händelserik, men sättet boken är skriven på gör så att man (läs: jag)  inte vill hoppa över ett enda ord eller ens att boken ska ta slut. Att lyckas med en sådan bok är enligt mig väldigt konstnärligt, och är den typen av böcker som jag uppskattar allra mest.

Boken känns helt unik i sitt slag, och bör läsas av alla. Gärna på engelska, originalspråket.

Blanksteg
7/9/16, 7:28 PM
#2

Vindens skugga, av Carlos Ruiz Zafón

Vindens skugga handlar om en pojke/kille - Daniel - vars pappa, en bokhandlare, en dag tar med honom till De bortglömda böckernas gravkammare. Den som besöker gravkammaren får välja vilken bok som helst av alla böcker där och ta med sig den hem som sin egen. Daniel väljer boken Vindens skugga, skriven av en författare vid namn Julián Carax. Daniel blir snabbt helt fäst vid boken och bestämmer sig för att ta reda på mer om författaren Julián Carax, vilket visar sig vara en svår bedrift. Men det hindrar inte Daniel att fortsätta, utan får honom bara att bli ännu mer nyfiken på vad som hänt med Carax, vars kropp identifierades på bårhuset efter ett mord många år tidigare. Boken handlar om Daniels sökande efter sanningen om Carax liv. Vem var han egentligen? Vem är den mystiska mannen som söker upp Carax böcker bara för att bränna upp dem? Läsaren får följa Daniel när han i sin jakt på sanningen möter olika personer som har någon slags koppling till Carax, både vänner och fiender, som också blir Daniels vänner och fiender.

Jag rekommenderar denna bok starkt! Den är nu en av mina favoriter. Språket är väldigt bra (jag läste på svenska). Om man tycker om händelserika böcker med ständig spänning så lär man nog tröttna på denna bok, men den var tillräckligt bra skriven och intressant för att jag skulle fastna för den, och tillräckligt spännande emellanåt.

Upp till toppen
Annons: