Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 1196 ggr
Loris M
9/1/16, 7:00 AM

Diskussion - En annan gryning

Äntligen!! I den här tråden kan vi diskutera månadens bok för augusti, En annan gryning av Camilla Sten. 

Känns jätte kul att äntligen komma igång och diskutera den allra första boken i vår bokcirkel. 🙂

Tanken är att vi ska diskutera helt fritt. Skriv precis det ni tänker och känner, det ni gillade/ogillade med boken, karaktärerna m.m. 

Låt oss börja! 🥳

Annons:
Loris M
9/1/16, 1:40 PM
#1

Jag är på jobbet men börjar lite smått att skriva några saker, så får jag fylla på ikväll. 

Det var mycket jag gillade men det var även en del saker som jag tyckte var mindre bra. Bl.a. önskar jag en lite bättre beskrivning av platser där de befinner sig. Det känns lite torftigt med det. Men också att hon inte lyckas alla gånger med den röda tråden. Ibland kastas vi direkt i en händelse eller en tanke och det är först senare som vi får veta vad det handlar om. jag hade ibland svårt att få grepp om vad hon pratar om. 

När det gäller året som handlingen utspelar sig, hade jag velat veta tidigare vilket år det är. Jag tror att det är först när hon skriver lite mer om Rosalies liv och död 2042 som vi får veta vilket år det är. 

Men själva idén med boken gillar jag verkligen. Även om den emellanåt känns läskig. Tänker på indelningen i klass A-E och en del annat som jag inte hinner med nu. Det läskiga är att det inte är en helt omöjlig utveckling med tanke på det politiska läget i landet. Eller vad tror ni?

Ria74
9/1/16, 6:37 PM
#2

Jag tyckte det här var en väldigt skrämmande bok. Precis som #1 skriver så är det en inte helt otrolig utveckling. Sen uppfattade hag den som lite rörig och jag blev inte helt fångad av den. Vissa saker beskrevs väldigt detaljerat och andra i så stora drag att jag förlorade intresset. Dock tycker jag det är en viktig bok att läsa.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Loris M
9/1/16, 7:37 PM
#3

Ja, lite rörig var den. Det syns att författaren inte riktigt hittat sin stil och det saknas det där som ska fängsla läsaren. Språket var enkelt och som sagt jag saknar lite sammanhang och beskrivningar. Jag tänker alltid i bilder och för mig är det viktigt att det beskrivs på så sätt att det ska vara möjligt att skapa bilder. Från början hade jag jättesvårt att orientera mig. Jag tror att det tog säkert 20 sidor innan jag förstod vad det handlade om. Det var jätte rörigt.

Sen tycker jag ändå att hon lyckas att skapa spänning och nyfikenhet på vad som kommer att hända med dem. Kommer de att klara sig eller kommer de att falla offer. 

Det här med klass och att medborgare fick fördelar beroende på vilken kategori de var A-E var riktigt obehagligt. Det är svårt att inte tänka att det är något som skulle kunna vara verklighet. Även det där när hon beskriver att myndigheter låter förorterna förfalla är inte heller orimligt. Polisen har redan gett upp. I vissa delar kommer de inte in och arbetslösheten är jättehög och desperation enorm. Skolor är sämre, bostäder är sämre. (det gick ett program på tv för ett tag sedan som visade hur en del bostäder såg ut och det är svårt att tro att det är Sverige. Mögel, förfallet, rivna väggar, hål ).

Tarotstollan
9/1/16, 8:47 PM
#4

En skrämmande bok vars innehåll redan praktiseras i vissa länder.
Det märks i språket att boken är skriven mer för unga människor än lite äldre, handlingen hoppar fort framåt, allt skall gå så fort.  Dessutom tycker jag den är skriven med oerfarna (ungdomars) syn på samhället, att allt går att fixa fort, bara man vill. Planeringar går snabbt och enkelt, allt går enkelt, "bara trycka på en knapp", så är man inne och kan börja sabotera …. I verkligheten är nog säkerheten betydligt hårdare.
Själva historien verkar ju inte spänna över så lång tid, några månader bara om jag minns rätt.
Många individer som författaren bara snuddar vid, hade velat veta mycket mer om dem som människor. Hade velat veta hur det gick för alla inblandade efter den stora smällen.

Självklart så började ju tankarna gå till mig själv och folk som jag känner, vilka klasser hade vi blivit indelade i? Hade jag kunnat fortsätta med mitt liv och umgås med de människor jag vill eller hade jag fått gömma mig också?
Som sagt, en mycket skrämmande bok som alla borde läsa!
Jag ger inte mer än 3 av 5 i betyg, mest p. g . av det omogna skrivsättet.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

vendelay
9/1/16, 8:55 PM
#5

Jag håller med er om det ni skriver om detaljerna men jag gillade språket och stilen. Jag tyckte att den var "uppfriskande varierande", om ni förstår hur jag menar! Jag tröttnade inte. Å andra sidan är jag oerhört dålig på att tänka i bilder (vilket jag verkligen önskar att jag kunde lära mig), så det kanske är därför jag inte tänkte så mycket på det.

Anledningen till att jag valde att läsa boken var för att dels tror jag att detta med klassystemet kan hända och dels tror jag att det är mycket viktigt att på alla sätt förhindra det. Det finns flera områden redan idag i Sverige där poliser och andra knappt vågar röra sig, som förfaller och där folk bor som i länder i krig. I vissa delar av Flemingsberg, Stockholm, blir de utan post ibland under flera veckor för att brevbärarna helt enkelt inte vågar dela ut posten där.

Det är så otroligt otäckt att läsa om något sådant tycker jag, att veta att bara för att du är född i ett annat land så har du färre eller inga rättigheter. Samtidigt så är det inte så långt ifrån vår verklighet. Jag gör en massa marknadsundersökningar och senast idag fick jag frågan om invandrare verkligen skulle få ta del av allt det som vi tar för givet i Sverige (gratis skolgång, gratis/billig sjukvård, pension osv) om de inte jobbat och betalat skatt i minst fyra år. Det är faktiskt en grej tillräckligt många människor vill införa för att det ens ska komma upp på tapeten. Nu blev de här lite OT, ber om ursäkt, men jag tycker att det är så läskigt!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
9/1/16, 8:57 PM
#6

Håller förresten också med #4 angående att den är lite "omogen" - det hade inte varit så enkelt att sabotera för en sådan regering som de fick det att verka. Däremot tyckte jag att det var helt okej, annars hade den nog blivit för invecklad och jag uppskattade verkligen att boken kunde läsas av så många åldrar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Loris M
9/1/16, 9:24 PM
#7

Vet ni att jag redan glömt bort vad huvudpersonerna (förutom Isa) hette?  🤔 Visserligen skaffade jag boken direkt och läste ut den snabbt, men ändå. Av någon anledning kommer jag ihåg Rosalie som inte ens var en verklig person utan en docka. Hela grejen med henne var lite märklig tycker jag. 

Håller med, jag hade också velat veta lite mer om deras liv och hur det gick sedan.

vendelay
9/1/16, 9:26 PM
#8

Jag minns aldrig vad personerna heter, haha! Rosalie minns jag dock, jag gillade verkligen henne (eller den som han gjorde henne till)!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
9/3/16, 11:08 AM
#9

Så här skriver de i Sydsvenskan om Camillas författarskap:

"Det är en thriller med hög andhämtning. Huvudpersonen Isa rör sig genom framtidens Stockholm i ett slags konstant anspänning. Hon svettas, känner pulsen slå, är illamående och ångestfylld, huvudvärken spänner och bultar. Tempot är maniskt. Allt står plötsligt på spel. Berättelsen jagar som en vinthund efter nästa upplösning, nästa cliffhanger.

Det är spännande men intrigen är ganska platt. Som thriller betraktat är det en umbärlig roman. Gestaltningen är grund, det psykologiska eller filosofiska perspektivet frånvarande. Vad som egentligen driver Isa och hennes kamrater är ett frågetecken som bara bitvis rätas ut."

Just det här med psykologiska och filosofiska perspektiv, håller jag med om. Jag hade velat veta vad som pågick i huvudet på huvudpersonerna, speciellt Isa. Vad som drev henne, vad hon varit med om tidigare, vad hade hon för uppväxt, skolgång….

Tarotstollan
9/3/16, 7:20 PM
#10

Tycker att beskrivningen av boken är mer spännande än var boken i sig själv är. Tyvärr är väl ofta beskrivningar  så, antagligen för att folk skall köpa och läsa dem!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

vendelay
9/7/16, 8:27 PM
#11

Hur hade era liv sett ut, tror ni? Vilken klass hade ni hamnat i? Hur hade det blivit med vänner och kanske släktingar (som t.ex. gift sig med en lägre "rang")?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tarotstollan
9/7/16, 8:37 PM
#12

Det beror ju på hur varje grupp hade sett ut. Bara för att man kanske står som svensk, så innebär ju det att den gruppen i sig sen är uppdelad i underkategorier.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
9/9/16, 8:35 AM
#13

Uppdelningen i klasser är kanske närmare än vi tror. På en skola i Danmark har de nu indelat skolklasser efter etnicitet. Dessutom är det något som har stöd av flera andra rektorer och även en professor på Aarhus universitet. 😕

"Skolan själv förklarar uppdelningen som ett försök att behålla de få danska elever som fortfarande väljer Langkær gymnasium. De senaste tio åren har andelen elever med invandrarbakgrund på skolan ökat från 25 till 80 procent.

"Man måste skapa en miljö där de danska eleverna inte är i minoritet. Annars sticker de också till andra skolor, och skolan står där med 100 procent tvåspråkiga," säger Niels Egelund, professor på Aarhus universitet och en av dem som försvarar uppdelningen."

http://www.sydsvenskan.se/2016-09-08/deras-vita-skinn-skanker-trygghet

Annons:
[NeferNefer]
9/9/16, 4:09 PM
#14

Apartheid? 🤦‍♂️

tarantass
9/9/16, 4:22 PM
#15

Ja. "Frivillig" apartheid som en logisk följd av privatisering och "fritt val" av central samhällsservice. "Rationella val" som leder till allt annat än rationella resultat, och det snabbt också. Men ändå för långsamt för våra minnen. Och så går vi allt längre in i återvändsgränden genom att försöka åtgärda ett fel med ett annat, som en panikslagen ungkatt som klättrar högre och högre upp i ett träd den inte vet hur den ska komma ner ur.

Och även på nätet (som de unga lär sig mer av än skolan) söker sig folk alltmer till de sina och slutar lära sig något om andra grupper. Ibland av goda skäl, som att man inte längre orkar försöka tala med folk som inte visar någon vilja till egentligt samtal. Såna där förslagsmotorer, som lär sig vad man föredrar och alltmer serverar bara det och ingenting annat, hjälper till. Och litteratur – läser folk sådan? Om ja tycks det behövas mer konkreta och genomgripande erfarenheter än så för att sätta igång den hårdflörtade empatin.

Vad blir detta när vi som växte upp före nät och 1989 är borta? (Inte för att vi skulle vara bättre eller för något "ungdomens förfall" men just på grund av de här sakerna.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Loris M
9/11/16, 1:37 PM
#16

#11 Intressant fråga. Jag är inte klass A i alla fall, så för min del skulle det vara rent kaos när det kommer till hur det skulle påverka relationer. Jag har vänner från A till E (Undrar egentligen om inte de flesta har det? ) och även när det kommer till släkt så är variationen stor.

Jag önskar att det diskuterades mer hur relationer mellan människor påverkades efter uppdelningen. Kan klass A och E umgås obehindrat trots skillnader? Det tycker jag inte att vi får svar. De går lite in på det när Isa minns splittringen mellan henne och "kvinnan med ett barn som var gift med och senare skildes från hennes vän och som de hjälpte att emigrera" (Vad hette hon? Jag är hopplös! 😊) Men inget på djupet,  vad konflikten handlade om.

Loris M
9/11/16, 1:41 PM
#17

Kan någon berätta vad huvudpersonerna heter? (Isa och Rosalie är de enda jag minns ).Jag lånar alltid böcker och nu skulle jag verkligen vilja hålla den i handen och bläddra i den. 

Jag tror att jag skriver upp huvudkaraktärernas namn när jag läser nästa bok. För det här gör det svårt att diskutera. Fattar verkligen inte att jag kunde glömma bort vad alla hette så snabbt. 🤔

vendelay
9/11/16, 2:00 PM
#18

Fabian hette han som hade Rosalie, tror jag? Men det är alla jag minns med haha

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
9/11/16, 2:41 PM
#19

Just det Fabian! Tack! 😃Fanns det inte någon David också? Han som var präst? Eller har jag drömt det? 🤔 😂

vendelay
9/11/16, 5:35 PM
Annons:
Loris M
9/11/16, 6:13 PM
#21

Tack Vendelay!! 🌺Ja, jag kan läsa. Har skummat igenom nu och hittat några namn i alla fall. Vissa sidor har de utelämnat står det. 

Mikael och David finns då och de har jag haft lite svårt att hålla reda på vem som är vem. 

Sumita är tjejen som Isa bodde tillsammans med.

Alva är klass A tjejen som var med i "Vita rosen"

Tania är 19-åringen som blev dödad

Antonija är Tanias mamma 

Levi Isas vän och varit gift med Wilma

Wilma vän till Isa 

Miranda är Isas syster

Fabian är Rosalies man

Men fortfarande hittar jag inte vad Isas två bästa kompisar hette. 😓De som var gifta med varandra och fick barn.

vendelay
9/11/16, 6:45 PM
#22

Levi och Wilma var väl gifta och hade en dotter? Dottern verkar heta Katja, tror jag.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
9/11/16, 7:00 PM
#23

Du har så rätt! Det är jag som blandad ihop det (Har redigerat det längre upp). Wilma var namnet jag letade efter. Tack!

Loris M
9/8/18, 3:04 PM
#24

Två år sedan vi diskuterade den här boken och jag har tänkt på den under de senaste veckorna. Läskig utveckling och läskigt att inte kunna göra ett dugg åt saken.

Upp till toppen
Annons: