Annons:
Etiketterallmäntböckerläsning
Läst 1324 ggr
Loris M
8/14/16, 12:28 PM

Köpa eller låna böcker?

Hur gör ni oftast? 

Jag lånar oftast böcker jag vill läsa och det gjorde jag även när jag studerade. Jag har förmånen att bo på en mindre ort så det är aldrig några problem med att få en bok. Finns den inte på biblioteket så har de alltid varit jätte tillmötesgående och fjärrlånat. 

Det är sällan jag köper böcker. Vet inte riktigt varför, men jag antar att jag tycker att det är onödigt. Undantaget är förstås faktaböcker och sådana böcker som jag vet att jag kommer vilja läsa/använda fler gånger.

Annons:
Blanksteg
8/14/16, 1:24 PM
#1

Jag lånar helst. Tycker om att vara omgiven av böcker hemma, men samtidigt så vill jag inte ha så många ägodelar som jag inte har någon praktisk nytta av. Så äger helst de böcker som jag tycker är bra bara.

vendelay
8/14/16, 5:26 PM
#2

Jag lånar de allra flesta böcker. Jag köper de böcker där jag verkligen vill stödja författaren och gärna vill ha boken i min bokhylla.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[NeferNefer]
8/14/16, 8:07 PM
#3

Köper. Vill inte låna. Jag läser gärna om mina böcker. Skulle jag råka köpa en som jag tycker illa om ger jag bort den till Myrorna, så får någon annan chansen att läsa den och förhoppningsvis tycka om den.

vendelay
8/14/16, 9:00 PM
#4

#3 Får jag fråga varför du inte vill låna? Om du vill svara 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tarotstollan
8/14/16, 10:51 PM
#5

Jag både köper och lånar. Numera köper jag bara böcker som jagverkligen vill ha, mycket faktaböcker inom mina intresseområden. Innan köpte jag massor av romaner och annat som mest bara blivit liggandes.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[NeferNefer]
8/15/16, 12:27 AM
#6

#4: Visst får du fråga, och jag svarar gärna. Det är ofta jag får för mig att kolla i en bok, leta efter en viss sak eller bara läsa om den, och då vill jag göra det på en gång. Jag vill inte behöva ta mig till ett bibliotek och hoppas på att boken finns där och att den inte är utlånad. 🙂Dessutom älskar jag böcker och vill gärna ha huset fullt av dem! (Och så en sak till … jag är lite disträ av mig, så jag skulle nog dra på mig lite förseningsavgifter om jag höll på att låna böcker …)

Annons:
vendelay
8/15/16, 10:18 AM
#7

#6 Då förstår jag, många logiska argument! 👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Magi-cat
8/16/16, 5:22 PM
#8

Jag lånar de allra flesta böcker.

Helst skulle jag vilja säga att jag lånar alla, men så är inte fallet. Bokhyllorna sviktar och boktravarna tar plats överallt hemma. 🤫

Den årliga bokrean är som en oemotståndlig godisaffär. Då slinker det ner en hel del.😛

Men böcker som "blivit över", dubbletter och sådana man kommit ifrån går till secondhand-affären.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
8/23/16, 5:55 PM
#9

Jag lånar oftast och har läst på surfplatta men har nyligen skaffat en "net book" dit jag skickar mina låneböcker. Helt perfekt liten platta med precis bara det man behöver för att läsa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ria74
8/23/16, 8:50 PM
#10

Jag köper nästan alla mina böcker, var länge sen jag lånade någon.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[EM L]
5/18/17, 10:03 PM
#11

Det beror på🙂

Jag lånar mest böcker då jag oftas inte har möjlighet att köpa en massa böcker😛, fast när jag får chansen att köpa en bok så gör jag det. Dock måste boken vara "Värdig" att köpa den🤐

   Det är ju ingen ide att köpa en bok som man läser en gång och sedan tröttnar på den helt plötsligt🤦‍♂️

   Men böcker som jag är riktigt säker på att jag vill äga själv köper jag, dock tar jag kanske en vecka på mig och tänker "Är den värdig att köpas eller?" "Är det bättre att låna den?"

Just nu så ska jag handla böcker den 7 Juni och funderar starkt på Kod 513 av Jeanette Bergenstav i bokserien Flingan och Flocken.

Har beställt den för lån men vill ju hellre äga boken😂

Sen är det trevligt att ha böcker i bokhyllan att kunna läsa om man har tråkigt.

Har tillochmed böcker från när jag var kanske 5-8 år och läste dom. Är faktiskt mysigt att kunna läsa gamla sagoböcker om man har haft mardrömmar då det hjälper väldigt mycket för mig att bli orädd för omgivningen när jag har mardrömmar.

Sen så gillar jag INTE att läsa från skärm då jag gillar långa lässtunder och det kan ta 3 timmar! Så ingen läsning för mig på skärm!

/Med vänlig hälsning

EM L

Tokryck
6/2/17, 7:26 AM
#12

Jag lånade när jag var ung, köpte när jag började få råd. Älskar böcker och ville då ha många hemma. Nu har jag inte plats och tycker att pengarna kan gå till annat. Jag vill stötta våra bibliotek och den möjlighet den ger till alla som inte har råd att köpa böcker. Tänk vilken förmån! Dock är fantasy inte något som biblioteken svämmar över av så jag får nog börja köpa lite om jag ska kunna fortsätta läsa. Men först kollar jag så biblioteken inte kan ta hem :) .

Maria
6/2/17, 7:30 AM
#13

Vid en promenad hemma i grönområdet vid våran lilla sjö upptäckte jag för ett par dagar sedan ett litet "hus" med en skylt "skogsbiblioteket" och innanför dörren så fanns det böcker för utlåning. Vilken överraskning mitt i naturen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Jinglebelle
6/25/17, 3:35 PM
#14

Jag brukar främst köpa. Lånar ibland, när jag har vägarna förbi biblioteket, men ofta finns inte titlarna som jag vill läsa eller så är de utlånade och jag har lite dåligt tålamod. 
Sedan så är jag en sådan som samlar på böcker. Köper gärna vackert inbundna utgåvor, som är en fröjd bara att titta (och lukta 😉) på och som enligt mig gör att det känns lite extra speciellt när man läser dem. Tycker också om att läsa om böcker, så därför känns det inte som ett slöseri. Hade jag bott större så hade jag gärna vigt ett rum till ett personligt bibliotek ❤️

Heberniclobochs
9/26/17, 7:09 AM
#15

Jag brukar gå igenom bokhyllorna på second-hand affärer och komma hem med en halv hyllmeter kvalitetsförfattare för fem-tio kronor styck. Det händer för ofta ;) men jag håller på att bygga mitt egna bibliotek så mycket av det jag köper kommer nog inte läsas men det känns bra att ha om det skulle behövas. Nackdelen är ju att man får ta det som finns (om det finns nåt). Nya böcker eller sådana jag verkligen vill läsa antingen köper jag eller lånar. Allt efter tillgång.

Likt #11 tycker jag böcker i icke-bokform är värdelöst och sitter helst en hel dag med en god bok med avbrott för mat.

Scorpio97
9/26/17, 6:07 PM
#16

Kurslitteratur köper jag (gärna begagnat). För där vill jag kunna ha böcker till hands under hela terminen och jag vill kunna kolla i dom direkt när jag behöver dom. Men annars lånar jag 99% av alla böcker. Just nu känns det opraktiskt och onödigt dyrt att köpa böcker eftersom jag är student och bor väldigt litet. Sen planerar jag ofta en bit i förväg vad jag ska läsa och läser sällan om böcker förrän något år har gått, så jag kan se till att få tag på böckerna jag vill ha tills jag vill ha dom. 

Om jag bor större någon gång i framtiden skulle jag gärna ha ett personligt bibliotek dock, och köpa böckerna jag verkligen tycker om. Det är dessutom en speciell känsla i bibliotek/rum fyllda av böcker som jag älskar, så det vore ju inte helt dumt att ha det i sitt eget hem :)

Men i nuläget fortsätter jag låna böcker.


//Jessie

lunaticIam
11/10/17, 12:30 PM
#17

Jag skulle väl säga att jag främst köper. Jag samlar på böcker och vill i framtiden ha ett eget bibliotek (i hemmet). Det händer oftare än jag vill erkänna att jag kommer hem med ett tjugotal nya böcker till samlingen. Sedan handlar jag ju majoriteten av mina böcker second hand så det blir det inte lika jobbigt att erkänna, haha.
Jag lånar också en hel del. Jag älskar bibliotek och kan sitta i timmar och bläddra i böcker. Många böcker lånar jag först innan jag köper dem. 
Nu när jag tänker efter kanske fördelningen är mer 50/50. Jag älskar att köpa och jag älskar att låna, helt enkelt! 😍

Upp till toppen
Annons: