Annons:
Etikettot
Läst 606 ggr
Magi-cat
2016-08-19 20:56

Nya Tider får (inte) ställa ut på Bokmässan!

Reaktionerna blev starka när Nya Tider fått plats på årets Bokmässa i Göteborg. Nu har arrangörerna gjort en ny bedömning och ändrat sig.

Bra!

"Flera aktörer på mässan förstår inte hur Nya Tider kunde tillåtas på mässan då tidningen kritiserats både för sin journalistik och kopplingar till högerextrema rörelser."

http://www.metro.se/nyheter/bokmassan-andrar-sig-nya-tider-far-inte-stalla-ut/EVHphs!Qv3RGy2x8Y0Fk/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2016-08-20 12:17
#1

Åh, det var verkligen goda nyheter!!! ❤️

Yttrandefrihet är inte, har aldrig varit, och får aldrig någonsin bli en självpåtagen rätt att kränka, hota, hänga ut och förolämpa andra.

Magi-cat
2016-08-20 12:21
#2

exakt! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-08-21 08:36
#3

Bra! 👍

Magi-cat
2016-08-24 17:27
#4

Nej, aldrig mer nazism!!!

"Vad som inte framkommit, är varför svenska författare reagerade med skräck inför just nazism på bokmässan. Det beror på att Sveriges författare 2016 arbetar under mordhot. De utsätts för våld och trakasserier.

Mer än en tredjedel (35 procent) av Sveriges författare drabbas och det är den svenska rasismen som är den huvudsaklige skyldige. Vid merparten av fallen – över hälften – med politiska motiv anges förövarna ingå i någon form av rasistisk grupp."

"Diskussionen om nazism på bokmässan behöver egentligen inte föras. I en välmående demokrati existerar ett socialt kontrakt om allmän respekt för samtliga människors värdighet och då existerar inte rasism." (min markering av texten)

Har det verkligen gått så långt att en del tyckare anser att man ska välkomna nazism och rasism? Var vi inte färdiga med det?

citat från: 

http://www.svt.se/opinion/henrik-arnstad-om-bokmassan


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-08-24 17:32
#5

Vi är sååå färdiga med det. Det borde ha räckt med Hitler och hans anhängare. Aldrig mer, aldrig mer! Nazism, rasism, fascism, aldrig någonsin okej, och det är INTE yttrandefrihet att hota, hata, kränka och hänga ut andra. Tänk att det ska vara så svårt att begripa det … 😕

vendelay
2016-08-24 17:46
#6

Har ni sett filmen Look who's back / Er ist wieder da? Den handlar om att Hitler kommer tillbaka fast i nutid, och grejen är att filmen är helt logisk. Jag tror på fullaste allvar att Hitler skulle kunna ta makten igen idag.

När jag sitter på tåget hör jag, varenda dag (nästan varenda resa till och med), folk som säger saker som "jag måste betala för mitt busskort men tiggare får åka gratis" eller "herregud, måste de förstöra varenda resa med sitt tiggande" eller "sluta stoppa din tiggarmugg under näsan på mig, kärringj*vel". Folk klagar på att invandrarna stjäl våra jobb, att flyktingar får begå alla möjliga sorters brott utan att bli straffade (dessa brott verkar dessutom aldrig ha någon källa, det är bara en väns väns vän som berättade om det), att muslimer är terrorister. Jag tror på fullaste allvar att SD kommer bli större i Sverige och att Hitlergrejer kommer hända om inte någon stoppar dem snart. 

Väldigt OT, förlåt. Jag är bara så arg och ledsen och fruktansvärt trött på alla sjuka människor som håller på såhär. I vårt centrum håller de på att bygga om busstationen, det blir jättefint men hur tusan kan vi ha råd med det när vi inte har råd att hjälpa människor som sover utomhus, som inte har möjlighet att äta mat varje dag? Så himla less på samhället.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Magi-cat
2016-08-24 18:10
#7

Håller med er, aldrig någonsin ok! Det finns fortfarande människor i livet som kan berätta om koncentrationslägren och hitlertiden med allt vad det innebar. Avskräckande nog, tycker man, men samhället verkar inte ha blivit vaccinerat och viss kan det hända igen. 

Angående det som Vendelay tar upp på slutet så tycks dagens "pyramider" (=skrytbyggen) vara överdimensionerade skapelser till resecentra, för att inte tala om den där höghastighetsjärnvägen. Då finns det pengar (var kommer de ifrån?) men till lägre priser i kollektivfabriken (så att folk har råd att använda resepalatsen, menar jag) finns det inte och inte heller till fattiga och behövande. Oj vad det är ont om kosing då.😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-08-24 18:20
#8

För att inte tala om alla de enorma summorna som läggs på vapen och krig varje år. Där finns det pengar, för att bomba och skjuta ihjäl länders befolkningar, men för att återuppbygga samhällen, ge de krigsdrabbade barnen vård, skola, mat och annat de behöver samt hjälpa folk på fötter igen finns det inte många ören. 😢Sen stängs gränserna för de som måste fly från sina länder 😭

Just saying … http://www.unric.org/sv/newsletter/26527-40-timmars-globala-militaerutgifter--fns-arsbudget-foer-fredsbevaring

Magi-cat
2016-08-24 18:35
#9

#8 Exakt, det är naturligtvis det allra vansinnigaste! Alla dessa resurser till krig och förstörelse! Sedan blir det "för dyrt" att ta hand om följderna…😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-08-24 18:37
#10

Just saying, igen: https://unicef.se/fakta/barn-i-krig

Bli Världsförälder, hjälp till att skapa en bättre värld för alla barn: https://unicef.se/bli-varldsforalder/anmalan

Magi-cat
2016-08-24 18:38
#11

Alltid bra att göra något gott! 👍❤️🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
2016-08-25 13:01
#12

#6 För att inte tala om hur rasister alltid "bara vet" saker. "Det vet du ju egentligen lika mycket som jag" och "tids nog kommer du också bli varse om hur det verkligen är" verkar vara deras argument nummer ett, men alltid utan källor eller stöd från varken polis, statistik, biologi eller annat, och när man påpekar det är man bara en korkad torrf*tta som säkert också är fet, ful och singel.  😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

vendelay
2016-08-25 13:26
#13

#12 Exakt! "Men alla vet ju att de som kommer från ** är **" Jag vet inte hur många diskussioner jag varit med i (eller råkat höra ute) där deras argument är att de bara vet det 😡

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Sommarek
2016-08-25 13:43
#14

#13 De besitter helt klart superkrafter som inte vi andra har.  😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[NeferNefer]
2016-08-25 16:28
#15

😃

vendelay
2016-08-25 17:47
#16

#14 Absolut. Superkraften att vara korkad 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Magi-cat
2016-08-25 17:57
#17

Yttrandefrihet är temat för bokmässan i år, då den svenska tryckfrihetsförordningen fyller 250 år.

"Förföljda författare och konstnärer som fått skydd i Sverige och Norge kommer att berätta sin historia. Forskare som inte kan verka fritt i sina hemländer diskuterar sambandet mellan yttrandefrihet och forskning." (citatkälla)

Så - hur tänkte man egentligen från början när man tog in Nya Tider?

Men bra att man ändrade sig…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bortkast
2016-08-29 04:54
#18

Ni säger att ni står för yttrandefrihet men visar att ni inte tycker att alla ska få yttra sig.

Verkar som ni bara tycker att åsikter likt era egna ska få yttras. Ska resten censureras? Det Verkar ironiskt och hycklande med tanke på temat för bokmässan.

Ingen av er verkar ha någon som helst koll på vad som krävs för att ett land ska styras och hur ett samhälle ska kunna fungera fungera. 
#7, pengarna kommer från skatt. Ekonomi, hört det ordet? Man kan inte styra ett land med ett gott hjärta och hjälpa varenda människa på jorden.

Det sämsta man kan göra är att ta hit folk. Det skadar både vårat samhälle och eftersom det kostar mer pengar att ta emot än att hjälpa på plats, så dör fler eftersom pengarna kunde använts till bistånd istället går till ekonomiska migranter som skapar kaos i samhället. Nu svälter folk ihjäl och dör av sjukdomar för skattepengar kastas bort så att otacksamma människor som inte hör hemma här kan ta del av våran välfärd utan att tillföra något till sammhället. 

Usch vilken cirkel****. Lätt att vara självgod på nätet. Fy på er.

Sommarek
2016-08-29 07:24
#19

#18 Nu har vi ju inte total yttrandefrihet i Sverige; till exempel är hets mot folkgrupp inte tillåtet. Man kan dessutom inte själv dra på sig offerkoftan och gnälla om yttrandefrihet när man själv, eller ens anhängare, hotar de som yttrar sig på ett sätt man inte gillar.

Och ja, våra åsikter är mer värda än deras, så är det bara. Rasism och nazism har inga som helst grunder att stå på i vare sig moral, förnuft, biologi eller historia, och kommer aldrig att få det heller.

Nu handlar tråden om NT på bokmässan, inte att "ta hit folk" eller annat trams. Håll dig till ämnet och vet hut.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[NeferNefer]
2016-08-29 07:45
#20

#19: Mycket bra skrivet!! 🌺👍

Annons:
Sommarek
2016-08-29 07:47
#21

#20 Tack ska du ha.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Loris M
2016-08-29 07:53
#22

#18 Du har fått ett bra svar från Sommarek som jag också kan skriva under. Vill tillägga att yttrandefrihet innebär inte att en får säga precis vad som helst till vem som helst. Varje medborgare har också skyldigheter. När yttrandefrihet krockar med rasism och främlingsfientlighet som i det här fallet, så har man inte längre rätt att åberopa yttrandefrihet, tycker jag.

[NeferNefer]
2016-08-29 09:14
#23

#22: Mycket bra.

Det är dessutom straffbart med hatbrott. https://polisen.se/Lagar-och-regler/Om-olika-brott/Fakta-om-hatbrott/

Beskrivning av hatbrott

Hatbrott avser brotten hets mot folkgrupp och olaga diskriminering. Det kan även vara andra brott där ett motiv för brottet har varit att kränka en person, en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer på grund av:

  • ras,
  • hudfärg,
  • nationellt eller etniskt ursprung,
  • trosbekännelse,
  • sexuell läggning
  • eller annan liknande omständighet.
tarantass
2016-08-31 17:21
#24

Det är väl också en "generationsfråga" det här (med ideologiska avgrunder under). Har man vuxit upp i det allt mer trettiotalsaktiga politiska klimat som har rått efter 1989, då det maktblock väst var tvunget att visa sig mer demokratiskt än föll, eller i ett nätklimat där moderaterna närmast är ett vänsterparti, ser det förstås helt annorlunda ut än för den som har ett litet längre perspektiv.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2016-08-31 17:28
#25

… (Bäst att påpeka, antar jag:) därmed inte sagt att det inte finns också äldre eller historiskt bildade personer som ser, ska vi säga, perioden mellan 1945 och 1989 eller mellan 1968 och 1989 som en hemsk vänsteravvikelse. Det är ju de som har drivit på backlashen.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2016-09-25 16:43
#26

Tydligen lyckades nassarna nästla sig in i alla fall på Bokmässan. 😕

"På ett bokbord där böckerna låg till försäljning, kom alltså nynazister fram och täckte bordet med sin egen propaganda. Samtidigt kom rapporter om att ett trettiotal nynazister från Nordiska Motståndsrörelsen manifesterade utanför mässan."

http://emmausbjorka.se/2016/09/25/nynazister-fran-nya-tider-aktion-mot-flyktingar-inne-pa-bokmassan/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-09-25 16:46
#27

🤮

Annons:
Magi-cat
2016-09-25 16:51
#28

#27 Exakt så. 🤮

Det här är inte rörelser som kan "ta dialog", som en del tycks tro. De är inte ute för att diskutera. De vill skrämmas.

Eftergifter leder enbart till en normförskjutning som går väldigt snabbt, som man konstaterar i artikeln.
Samtidigt vill de tysta ner oss som jobbar för mänskliga rättigheter och utsatta grupper. 

De kommer inte att lyckas.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-09-25 16:53
#29

Nej. Kärlek är alltid starkare än hat. De kan aldrig vinna.

Loris M
2016-09-25 20:08
#30

Dessutom blev de bjudna till Aktuellt och chefredaktören fick en bra stund. Helt fel och onödigt att de fick så mycket publicitet. Men helt rätt enligt SVT som nu svarar på kritiken:

"Hur fattade ni det beslutet?

— Nya tider har stått i centrum för debatten kring Bokmässan under den senaste månaden, och blivit hårt kritiserade, och då är det rimligt att låta dem komma till tals.

Ångrar du att ni utformade inslaget på det här sättet?

— Väldigt många DN-företrädare har kritiserat att han fick vara med över huvud taget. Det ångrar inte jag. Däremot formen, att vi hade med honom på länk och inte i studion, ångrar jag. Det är svårare att göra en tät intervju och ställa de rätta frågorna när han inte är på plats."

http://www.dn.se/kultur-noje/svt-om-kritiken-rimligt-att-lata-nya-tider-komma-till-tals/

Magi-cat
2016-09-25 20:30
#31

Nej, det är inte rimligt alls att låta dem komma till tals. Det är ett hån mot yttrandefriheten!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-09-25 23:20
#32

Och mot FN-konventionen mot rasdiskriminering, som Sverige trots allt har skrivit under. Dags att vakna, Sverige, nazisterna marscherar redan på våra gator, misshandlar, hotar och hänger ut folk samt prånglar ut sin människofientliga propaganda. 😮Det låter som en ond dröm, men tyvärr är det sant 😢

Upp till toppen
Annons: