Annons:
Etiketterallmäntböckerläsning
Läst 691 ggr
Loris M
2016-08-29 11:00

Läser du snabbt eller långsamt?

Vi lever i ett samhälle där allt ska gå snabbt och där vi ska vara så effektiva som möjligt. Läsning är inget undantag. Det finns snabbläsningsappar och snabbläsningskurser. Men i en studie som presenteras på Hjärnan i Fokus ifrågasättes snabbläsningens fördelar. (Ta gärna en titt!)

Hur läser du? Är det viktigt för dig att kunna läsa snabbt? Varför/varför inte?

Annons:
Silent_Hill
2016-08-29 11:05
#1

Jag läser fruktansvärt långsamt 😕 Mycket beror på att jag har svårt och koncentrera mig långa stunder så det blir oftast korta lässtunder. Sen har jag problem med att bara sitta och koppla av. Ljudböcker är mycket bättre för mig 👍

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Loris M
2016-08-29 11:06
#2

Jag kan säga att för egen del, så vill jag inte läsa snabbare än jag gör. När jag läser skönlitterära böcker då vill jag läsa sakta och "ta in" och leva mig in i det jag läser. Jag vill gärna sitta med en kopp kaffe och njuta av läsningen. Målet är aldrig att läsa ut boken så snabbt som möjligt. 

Genom jobbet är "tvungen" att läsa många böcker, men då är det en annan lästeknik. Då handlar det mer om förmågan att skumma igenom böcker och välja ut och läsa de delar som är mest relevanta och viktiga. Då är det önskvärt att läsa snabbt.

Loris M
2016-08-29 11:10
#3

#1 Du låter lite som jag, rastlös. 🙂Jag brukar ha samma "problem" om det är någon bok som jag måste läsa men inte tycker är speciellt intressant. Sen är det väl också så att jag vill ha det helt lugnt runt omkring mig om jag ska kunna njuta av läsningen och kunna koncentrera mig. Annars sitter jag och läser långa stycken och inser att jag inte vet vad jag läst, så jag måste gå tillbaka hela tiden och läsa om. 😕Inte kul.

Bjallstal
2016-08-29 11:11
#4

Jag läser fruktansvärt fort, speciellt om jag läser något jag tycker är intressant. Har alltid gjort det och för min del har det inget med stress att göra.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Loris M
2016-08-29 11:12
#5

#1 Bra att det funkar med ljudböcker. Men vad är det som gör att du kan koncentrera dig på att lyssna men inte på att läsa? Gör du kanske annat under tiden du lyssnar?

Silent_Hill
2016-08-29 11:18
#6

#5 Jo, precis. Då kan jag hålla på med andra grejer medan jag lyssnar och då funkar det bättre 👍

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Carmarino
2016-08-29 11:26
#7

#1 För mig är det tvärtom. Kan inte koncentrera mig när jag lyssnar på ljudböcker, utan föredrar att läsa själv. Har alltid läst snabbt, men kompenserar det ofta med att läsa om böcker. Är en bok bra så är den värd att läsa mer än en gång. När jag var barn hände det att jag läste om en bok 3-4 gånger. Var den riktigt bra kunde det bli ytterligare en gång.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sommarek
2016-08-29 11:42
#8

Jag gör som #4, läser snabbt om jag tycker det är spännande och läser sedan om, som #7, om jag vill njuta lite längre. Jag har alltid läst snabbt och har svårt att läsa långsamt - när jag läser ser jag ofta formen på själva ordet direkt istället för att se de individuella bokstäverna, om det ger mening. Därför går det undan av bara den. Kanske mindre bra eftersom jag verkligen gillar att läsa böcker, men ganska behändigt när man kör bil en en ny stad och inte vet vart man är…  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Carmarino
2016-08-29 11:45
#9

#8 Håller med. Har märkt att jag "tar in" ca två rader åt gången, även om jag inte läser alla orden samtidigt. Det ger en överblick av texten men innebär också att man lätt missar vissa ord och/eller läser fel. Därför upptäcker man alltid något nytt när man läser om en bok. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

vendelay
2016-08-29 12:14
#10

Jag läser fort, men inte så fort att jag inte förstår vad det står. När jag gick i skolan var det ofta att folk kommenterade hur fort jag läste grejer, men jag är ganska bra på att läsa en mening utan att läsa alla ord, som #9 beskriver. Fast om jag läser något väldigt spännande kan det hända att jag måste bläddra tillbaka någon sida för att jag råkade missa något ord eller någon mening 🤐

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Carmarino
2016-08-29 12:35
#11

#10 Känner igen mig i det där. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

XeZafir
2016-08-30 12:21
#12

Jag läser fort, kanske inte jättefort jag vet inte. Allt är relativt 😉

Är boken bra så glömmer jag tid och rum och kan sitta i timmar, är det däremot en bok som inte fångar mig direkt blir den "svårläst"och det är lätt att komma på andra grejor som är viktigare.

Em_
2016-08-30 18:00
#13

När jag läser för skoj skull läser jag långsamt. Första gången jag lyssnade på ljudbok upptäckte jag att jag pausar och reflekterar ganska ofta när jag läser. Det hade jag inte tänkt på innan. Även om det är en bra uppläsare går ljudböcker för fort, för mig låter det som att författaren läser hela texten i ett svep utan att andas. 

Däremot kan jag plöja facklitteratur och studier och studier riktigt fort.  Det är bra när jag behöver svar på specifika frågor, men om informationen ska fastna i långtidsminnet måste jag läsa om i lugnare tempo.


Annons:
Tarotstollan
2016-08-30 21:30
#14

När jag var yngre och i tonåren läste jag väldigt snabbt men det gör nog alla i den åldern.
Senare har det blivit att jag läst mindre och mindre och det i sin tur gör att jag också läser saktare. Har svårt att koncentrera mig längre stunder numera och läser kanske inte mer än 1 - 3 kapitel åt gången. Det gör att jag tappar tråden väldigt fort och får gå tillbaka för att ta reda på vem som är vem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Wony
2016-08-30 21:30
#15

Jag brukade läsa riktigt fort, har alltid haft lätt för att ta in fakta snabbt via läsning. Men för några år sedan när jag blev sjukskriven pga stress, så förändrades det. Nu läser jag oftast betydligt långsammare, och har svårare att ta in det som står i texter än jag hade förut.

molam
2016-09-01 16:12
#16

Jag läser snabbt, emn suger även in BÖckerna så for jag läser dom, läser snabbt för på såvis lever jag mig in i böckerna på ett annat sätt, läser jag sakta kommer jag inte riktigt in i böckerna "/ Så snabbt går det xD Ju snabbare jag läser ju bättre kan jag leva mig in i böckerna! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[BunnyTok]
2016-09-07 17:44
#17

Jag läser ganska snabbt. jag kan läsa en så här tjock bok på en dag I                   I

på ett par timmar🙂
Det är likadant för mig #16
Jag lever in mig i boken om jag läser snabbt.

Ria74
2016-09-09 09:46
#18

Har alltid läst snabbt, är det något viktigt brukar jag försöka läsa om för att ta in allt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Maleficum
2016-09-19 22:17
#19

Jag har alltid läst långsamt och därför kom jag förr bara igenom kanske 1-2 böcker om året (som då inte var skolböcker). Nu när jag börjat lyssna på ljudböcker kommer jag däremot igenom ca 1,5 bok/böcker om dagen (beroende på bokens längd då såklart). Lyssnar ofta med ökad hastighet då jag inte kan koncentrera mig om uppläsaren läser för långsamt.

Har svårare att läsa då jag har svårare att koncentrera mig (har ADD), däremot har jag lättare att koncentrera mig både på bok och det jag gör när jag lyssnar på ljudbok. Sen har jag vissa böcker jag lyssnar på vid sänggång som gör att jag kan somna mycket lättare.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

lunaticIam
2016-09-21 20:33
#20

Jag läser otroligt fort och har alltid gjort det. Jag lever in mig i boken något galet och hjärnan reagerar med att vilja plöja boken så fort som möjligt för att få veta vad som händer. Haha, svårt att förklara kanske. Sitter jag och läser en hel dag i sträck så kan jag lätt plöja en bok på 500-700 sidor. 

På senare år har jag börjat utmana mig själv med att läsa långsammare. Intalar mig själv att jag får ut så mycket mer av boken och handlingen då. Kan nog inte riktigt säga att det stämmer. Däremot har jag upptäckt att att jag ser fram emot lässtunden på ett annat sätt. 

Ska jag dock välja vilket jag föredrar så blir det nog att läsa snabbt, haha :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: