Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 406 ggr
Loris M
9/18/16, 9:39 PM

Förslag - "Månadens bok" - oktober 2016

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men oj vad snabbt månaden gått!! 😮Jag var tvungen att dubbelkolla om det verkligen var dags för en ny tråd och att föreslå böcker för nästa månad. Men allt tyder på det. Så…

Vilken bok vill du läsa under oktober? Använd nedanstående mall och lämna ditt förslag i denna tråd. Bara medlemmar får lämna förslag. En röstningstråd startar jag om ca en vecka. 

Bokens titel:
Författare:
Länk: (så att andra kan läsa vad den handlar om)
Motivering: (minst 2 meningar om varför vi ska läsa den)

(Bild från Pixabay)

Annons:
Loris M
9/18/16, 9:51 PM
#1

"Andra klassens medborgare" av Buchi Emecheta (Finns på engelska också: "Second-Class Citizen")

(Osäker om boken på svenska finns att köpa men jag vet att den finns att låna på biblioteket)

Jag kopierar recensionen från länken ovan:

"Boken fick mig att gråta! Den beskriver en kvinnas resa från Nigeria till London. I Nigeria behandlas hon annorlunda på grund av sitt kön men lyckades ändå gå till skola och senare skaffa ett jobb. När hon gifte sig misshandlas hon av sin man och behandlas illa av sina svärförälder. I London försatte misshandel och hon fick utstå rasism, diskriminering och kulturkrock… "

Tarotstollan
9/18/16, 9:56 PM
#2

Då lägger jag in mitt förslag igen:
http://www.bockernasklubb.se/klubb/artikel/51060
I vilt tillstånd av Roxane Gay.

Ett omskakande familjedrama, kärlekshistoria och en politisk betraktelse där klass, kön och etnicitet ställs på sin spets.

En spännande och otäck bok men ändå ett slut som ger hopp för framtiden!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
9/24/16, 8:00 PM
#3

"När man skjuter arbetare" av Kerstin Thorvall

http://www.alskapocket.se/

Tycker om böcker som är baserade på sanna händelser. Just i det här fallet är det författarens mors öde som skildras i boken.

"I det vitlysande midsommarljuset i norr möter den blyga nyutexaminerade småskollärarinnan och skogshuggardottern sitt öde i en charmig skönsjungande läroverksadjunkt söderifrån. Han är svärmiskt intresserad av arbetarnas sak och ser i den unga Hilma den vackraste av blommor, sprungen ur de djupa skogarna och deras genuina folk. Strax efter bröllopet visar det sig att Sigfrid är sinnessjuk, något som hans familj valt att tiga om."

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: