Annons:
Etikettjag-vill-diskutera
Läst 392 ggr
Loris M
2016-09-19 21:30

Torey Hayden

Har ni läst hennes böcker?

Jag har flera av hennes böcker i bokhyllan och gillar dem väldigt mycket. Troligen för att det handlar om barn som befinner sig i svårigheter (vilket jag är intresserad av). Men också för att de är till stora delar verklighetsbaserade. 

Torey är psykolog och arbetar som speciallärare med barn som lider av svåra trauman, fobier och psykiska sjukdomar. Hon har arbetat mycket med barn som har selektiv mutism. Och det är just det här arbete som hon skildrat i sina böcker. Otroligt intressant!

Annons:
Tarotstollan
2016-09-19 21:33
#1

Jag har läst många av hennes böcker men nu är det många år sedan, tror det var mest på 80-talet jag läste dem. Tröttnade på dem, eftersom jag tyckte till slut att den ena boken var den andra lik.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2016-09-19 21:35
#2

Oerhört fängslande böcker och jag har läst flera av dem. 

"Rävungen" är nog den mest kända.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-09-19 21:41
#3

Hittade en intressant sida där de berättar hur det gått för alla Toreys barn. 

http://www.torey-hayden.com/swedish/just_another_kid.htm

Loris M
2016-09-19 21:56
#4

#1 Håller med att det kändes lite tjatigt och samma om man läst flera av hennes böcker. Det var alltid lyckliga slut och hon lyckades alltid att nå till barnen till slut. Men hennes böcker är ändå en fängslande läsning (för mig) när hon beskriver barnens situation.

vendelay
2016-09-19 22:26
#5

Jag har läst Den Mekaniska Katten. Var väldigt länge sen, minns inte riktigt vad den handlade om, men jag minns att jag verkligen gillade den och att den var väldigt oförutsägbar (på ett bra sätt).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Magi-cat
2016-09-20 07:35
#6

Den mekaniska katten var också bra, gripande och intressant. Jag tycker man lär sig mycket om olika saker när man läser Hayden, om hur människor tänker och handlar, hur det kan röra till sig och hur trauman kan drabba barnen. Vilka historier det kan ligga bakom underliga beteenden, när man börjar nysta lite!

Samt inte minst hur alla människor kan räta på sig och växa…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: