Annons:
Etikettot
Läst 853 ggr
[Torahzen]
10/3/16, 4:31 PM

Där mörker möter ljus, en kvinnohistoria

Hjälp till att publicera denna viktiga bok: Där mörker möter ljus, en kvinnohistoria.

Författaren skriver på facebook:

Agneta Nyholm Winqvist

1 tim · 

Nu har jag två veckor på mig att få crowdfundingkampanjen att gå i lås. Jag behöver ca 40 000: - till för starta tryckpressarna. Det känns oerhört spännande, kul och svårt på samma gång. Det går inte att ta in vad den här boken egentligen säger och vad den gjort med mig de sista åren och hur stor den har blivit. Den är nästan lika stor som Graceful Living boken men mer text. Jag hade ingen aning om var det skulle bära iväg när jag startade att skriva och vilka historiska dörrar som skulle öppna sig.

Jag är så tacksam för alla som har velat förhandsköpa böcker, varit med och bidragit till crowdfundingkampanjen trots att sidan varit strulig. Nu går det att köpa två böcker där också. Kanske någon som vill ha julklappar klar i tid. Den blir så vanvettigt vacker med Anki Grip bilder och Kikki Högbergformgivning.

Det värker lite i mig att det nästan bara är kvinnor som bidrar. Ca 90 % av pengarna som kommit in är från kvinnor. Jag är djupt berörd över av dem som försöker hjälpa mig på olika sätt och hur långt en del är beredd att gå.Lise Grøstad Barkas säljer sina exklusiva handgjorda halsband för att hjälpa mig. Socialdemokraternas kvinnogrupp har diskuterat att göra en loppmarknad för att sponsra. Jag blir verkligen rörd till tårar när jag hör det . Samtidigt som jag blir arg och besviken över att inte få ta del av de kulturarvspengar som finns som hade underlättat den här resan så oerhörd mycket. Kanske är historien för ”osnygg”. Den river nog kulturplanen som kommunen och Länsstyrelsen vurmat om den ”lilla pittoreska författarstaden med stolt kyrkohistoria” i bitar.

En positiv sak är i alla fall att Landshövdingen Gunnar Holmgren ska skriva ett förord till boken och det trots att jag kritiserat Länsstyrelsen i boken. Det känns som ett stort genombrott. Så tack även ni män som har varit med och hjälpt till.

DN debatt skriver ”I fyra granskade läroböcker i historia är det enbart mannen som är styrande och norm i historieskrivningen. I de över 550 arbetsuppgifterna till en lärobok i historia för grundskolan, är Kalmarunionens drottning Margareta med som enda namngivna kvinna”. Det kanske är dags för eleverna att få läsa en bok om kvinnohistoria? Hur ska jag få in boken i skolvärlden? Vill ni hjälpa mig att dela länken så att jag kommer upp i nivå för att trycka boken?

Sagt om manuset:

” Det här är i särklass den bästa bok jag någonsin läst om kvinnohistoria . Jag är helt tagen…”
Monika Szabo, litteraturlektör

”Det här är ett storverk”
Sture Norberg, Riksarkivet

”Jag har lärt mig så mycket av den här boken”
Bernt Ove Viklund, arkeolog

”Oerhört intressant med kopplingarna till kyrkans makt och historia samt förbindelsen till dagens samhälle och livsstil”
Fredrik Zethelius, ambulansförare

”Ett fantastiskt arbete och så välskrivet”
Erika Mikaelsson, Greatpeople TV

”Mycket intressant innehåll ur många aspekter; historiskt, ur kvinnoperspektiv, i samlevnadsperspektiv, i jämförelse med hur det är i världen idag. Boken väcker många tankar” 
Lisbeth Bengtsson, fd rektor

”Så fint sammanfattat! Jag är nästan stum av beundran, den här boken behöver alla läsa”
Lena Maria Göransson

”Så tungt för själen men ack så viktigt för vår fortsatta utveckling”
Annica Eriksson

http://www.crowdculture.se/se/projects/dar-morker-moter-ljus-en-resa-i-kvinnohistoria

Annons:
Magi-cat
10/4/16, 7:59 AM
#1

Det låter som en bok man måste läsa…🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Torahzen]
10/4/16, 5:05 PM
#2

Det tycker jag med. Viktig ur många aspekter.

[NeferNefer]
10/4/16, 5:40 PM
#3

Tack för påminnelsen! Jag gör ett nytt försök att beställa den 👍

[Torahzen]
10/4/16, 6:41 PM
#4

Nu ska det gå, hon har uppdaterat sidan med alla alternativ.

Upp till toppen
Annons: