Annons:
Etiketterallmäntböckerläsning
Läst 608 ggr
Loris M
2016-10-08 08:32

Att läsa med öronen är inte fusk!

"Det finns flera sätt att läsa: med ögonen, med öronen eller med fingertopparna. På Malmö stadsbibliotek jobbar Hillevi Andreasson med att förmedla talböcker till personer som behöver det. 

– Att läsa en talbok är att läsa med öronen. Det är inte ”fusk” och det är inte lättare eller svårare än att läsa en bok med text. Det är bara ett annat sätt. Det är innehållet som är det viktiga, inte förpackningen och det gäller att hitta sitt eget sätt att läsa, säger Hillevi Andreasson.

Nästan alla böcker som finns på biblioteket finns också tillgängliga som talböcker. Talböckerna tas fram av Myndigheten för tillgängliga medier och görs med ett undantag i upphovsrättslagen för att bibliotekets böcker ska vara tillgängliga även personer som har dyslexi, synskada eller på grund av något annat har svårt att läsa text. Talböckerna är till skillnad från ljudböcker inlästa så neutralt det går, helt utan dramatisering, för att upplevelsen av boken ska likna hur det är att läsa en text.

– När man läser får man bilder i huvudet, och tanken med talböckerna är att de ska fungera på samma sätt."

http://www.sydsvenskan.se/2016-10-05/det-galler-att-hitta-sitt-eget-satt-att-lasa

Annons:
Magi-cat
2016-10-08 08:38
#1

Talböcker och ljudböcker är en jättebra uppfinning och de har blivit allt mer populära. De tillgängliggör litteratur för många som inte kan läsa "vanliga" böcker.

Ljudböcker läses även av många som bara  "inte har tid" att läsa tryckta böcker. T.ex. i bilen på resor, när man pendlar till jobbet, när man stryker tvätt eller väver eller jobbar i trädgården…När som helst.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-10-08 08:41
#2

Personligen har jag svårt för talböcker, men samtidigt jag har inte gett dem en chans heller. Testade en gång och störde mig på rösten och tänkte mer på personen bakom rösten än det han läste upp. 🤪

Men så klart, det är en otroligt bra resurs.

Magi-cat
2016-10-08 08:42
#3

Det har jag också, svårt alltså. 🤫

Jag vill tänka mig in i texten själv och under tiden har rösten bara läst vidare….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tokryck
2016-10-20 08:22
#4

Jag hade svårt för ljudböcker tills helt nyligen. Hade förr försökt men hamnade i fel bok med fel uppläsare. Kunde inte göra annat utan att tappa bort mig i boken och absolut inte sitta still och inte göra något och lyssna. Men så fick jag barn. Nu när hon är lite äldre och tar väldigt mycket av tid och kraft under dagarna är ljudboken underbar att ha. Det gör att röjningen efter att hon har lagt sig eller sövs av pappa blir så mycket roligare. Jag får lite extra tid med det jag gillar mest efter hundträning, att läsa.

Stefan Sauk gillar jag som uppläsare. Har inte lyssnat på så många böcker än men han läser in bra (dock är det ljudbok och inte talbok. Talböcker är inte aktuellt för mig).

Upp till toppen
Annons: