Annons:
Etiketterallmäntböckerläsning
Läst 334 ggr
Magi-cat
2016-10-13 08:13

Mest utlånade författare

Hittade listan på Skrivlust iFokus.

Det kan vara kul att se vilka författare som lånas mest på biblioteken. I klar topp ligger barn- och ungdomsförfattarna:

http://www.boktugg.se/2016/10/12/sa-fungerar-biblioteksersattningen-siffror-2016/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tarotstollan
2016-10-13 22:16
#1

Ja, de 3 översta kände jag inte ens igen namnen på och av de andra var det bara ett fåtal jag visste vilka de var.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
2016-10-14 05:26
#2

#1 Jag känner inte igen heller så många namn, men däremot Martin Widmark (som är etta) har du säkert hört talas om. Det är han som skrivit böckerna om Lasse-Majas detektivbyrå. Jag lyssnade på honom en gång när han höll ett föredrag för skolbarn i vår kommun i samband med att en av hans nyaste LasseMaja böcker skulle komma ut. Han läste ur boken som ännu inte var tryckt. En väldigt härlig person att lyssna på.

Loris M
2016-10-14 05:30
#3

I övrigt, jag hade ingen aning om att författare får ersättning för utlån av böcker. Visserligen inga stora summor men ändå. För författare av de mest utlånade böckerna blir det en fin summa.

Tarotstollan
2016-10-14 06:02
#4

Jo, böckerna om Lasse-Maja har jag hört talas om, dock inget jag läst själv.
Konstigt namn att ha på barnböcker efter en sådan ökänd person. Fast idag kanske det namnet är bortglömt i stora delar av Sverige.

Jag hade läst om att de fick pengar av biblioteken men inte hur mycket det var, de flesta får nog bara några hundralappar när skatten är dragen om ens det.
Så om man har en författare man gillar, så kan man "sponsra" dem genom att låna deras böcker mycket!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2016-10-14 07:51
#5

Ersättningen till författaren för utlånade böcker är låg och man ska nog tillhöra de mest utlånade för att det ska ha någon betydelse inkomstmässigt.

Astrid Lindgren låg länge i topp, men nu dalar hon.

Helena Bross och Margareta Nordqvist har skrivit många böcker i "Börja Läsa"-facket och lånas därför flitigt av lågstadiebarn.
Leif Kinney "Dagbok för alla mina fans" har funnit vägen till killarna som gärna läser den.
Lin Hallberg skriver populära hästböcker.
Arne Norlins "Halvan"-böcker går hem i stora lass hos de små.
Stina Wirsén skriver för de minsta, bl.a. Rut-och Knut- böckerna.

Alfons Åberg-böckerna verkar nå ständigt nya generationer.

Jo Salmson skriver fantasy för de yngre åldrarna.

Dan Höjer gör också, som Mats Widmark, populära skolbesök. Jag tror det är bra sätt att nå ut och aktivera läsandet.

#4 Bra tänkt, Tarotstollan, låna mycket och sponsra på det sättet!👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: