Annons:
Etikettallmänna-frågor
Läst 619 ggr
vendelay
2016-11-07 01:29

Döma boken efter omslaget?

Dömer ni boken efter omslaget?

Hur ser ett omslag ut som intresserar er / som inte intresserar er? Om ni letar i er bokhylla, finns det något gemensamt mellan böckerna ni köpt - samma färger eller liknande bilder / tryck?

Om ni enbart går efter baksidan på boken, det som boken handlar om, hur vet ni vilken bok ni ska välj att titta på? Vad fångar er uppmärksamhet?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
2016-11-07 01:36
#1

Jag fastnar oftast för svarta böcker och jag gillar när det är tecknade tryck (inte verkliga bilder). Bilder på riktiga människor väljer jag oftast bort utan att ens läsa titeln. Jag gillar också när titeln och författarens namn står med tydlig text, inte med krånglig skrivstil som knappt går att tyda.

Framsidor med djur som rävar, älgar, insekter intresserar mig. Läskiga barn eller dockor är också intressant. Men mest av allt gillar jag när det är mer abstrakt och "mystiskt". Ett bra exempel är omslaget till Våran hud vårat blod våra ben av John Ajvide Lindqvist. Det är mörkt, otäckt, väldigt mystiskt och fantasifullt. Ett typiskt exempel på något jag inte gillar är omslaget till en av mina favoritböcker (ironiskt nog) Hope av Lesley Pearse. Vitt och trist med en alldeles vanlig kvinna, ingenting som står ut och ingenting som fastnar i minnet.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
2016-11-07 09:26
#2

Det var ett intressant inlägg! Jag har faktiskt aldrig funderat över det, så då borde det   betyda att jag inte bryr mig så mycket om omslaget. 

Blev rätt så förvånad nyss. Nu när jag läste ditt inlägg så kom jag på att jag inte har någon som helst aning om vad min favoritbok har för omslag, så jag gick och kollade. Kände inte igen bilden och har aldrig sett den!? 😮Hur konstigt är inte det? Jag har haft boken i minst 15 år och läser delar ur den lite då och då, men aldrig tittat ordentligt vad som finns på framsidan. 🤔

Så, med andra ord, jag uppmärksammar överhuvudtaget inte omslaget. När jag tänker efter hur jag gör när jag letar efter en bok på biblioteket, så läser jag titlar och när jag fastnar för någon, läser jag baksidan. Låter det intressant så tar jag boken. Så i princip, ett bokomslag kan vara hur ful och ointressant som helst för min del. 😃

Magi-cat
2016-11-07 11:02
#3

Intressant fråga!

Bokförlagen lägger stor vikt vid omslagen och det finns säkert undersökningar som visar vilka omslag flertalet dras till. Deckarna har ofta något läskigt, gärna blod eller så, så att man inte kan betvivla att här händer något hemskt.

Särskilt vad gäller barn- ungdomsböcker är det märkbart hur barnen väljer efter utsidan. Gamla böcker med otidsenliga omslag går bara inte…

Själv vet jag inte hur jag väljer, faktiskt,,,,🤔Det är nog lättast att svara på vilka jag inte väljer, och det är de bloddrypande. Och sorgligheter om djur.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2016-11-08 03:19
#4

Oj, vilken svår fråga! Det är klart att färgglada omslag drar ju mera mina ögon till sig men det är nog baksidestexten som är viktigast.
Ibland kan en bok med bara författarens namn, boktitel och bara en färg på vara riktigt spännande.
Bilden på bokomslaget måste vara något från boken som ger en inkänningsfaktor med det jag läser, dessutom är det bra om det är en massa detaljer också som förhöjer det jag läser.
Ibland kan det vara en bild på en situation som jag inte känner igen från boken, då bara jag undrar vad jag missat att läsa eftersom jag inte kan placera bilden.
Jag föredrar verkliga bilder som är vackra än något hopkok av något som inte går att se riktigt vad det skall vara.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tokryck
2016-11-09 07:14
#5

Jag kan gå förbi böcker som har "fel" omslag. Jag kan dock på rak arm inte säga vad jag gillar och inte. Men Niceville och serien om Senor Peregrino har fina omslag tycker jag. Omslag för deckare är mindre viktigt än romaner. Böcker av Joyce Carol Oates exempelvis har jag aldrig läst trots att folk lovordar hennes böcker, kanske på grund av omslagen som inte tilltalar mig alls.

Upp till toppen
Annons: