Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 605 ggr
Loris M
11/17/16, 7:00 AM

Förslag - "Månadens bok" - december 2016

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att komma med förslag - Vilken bok vill du läsa under december? Använd nedanstående mall och lämna ditt förslag i denna tråd. Bara medlemmar får lämna förslag. En röstningstråd startar jag om några dagar när vi fått in ett par förslag. 

Bokens titel:
Författare:
Länk: (så att andra kan läsa vad den handlar om)
Motivering: (1- 2 meningar om varför vi ska läsa den)

(Bild från Pixabay)

Annons:
vendelay
11/17/16, 10:37 AM
#1

Konkubinen av Elechi Amadi

Jag har inte läst denna men tycker den verkar helt underbar.

"Ihuomas har sådan karisma att män dör omkring henne. Varje gång hon accepterar en man till make så möter han förr eller senare döden. Folk börjar tro att det är ett spel styrt av en övernaturlig kraft. Med närmast mirakulös, genial enkelhet berättar Elechi Amadi en historia om människor och faktorer bortom deras kontroll."

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tarotstollan
11/18/16, 12:42 AM
#2

Detta är en bok som jag har hemma men aldrig hunnit läsa och det kan kanske passa nu till jul med en deckare.

Författare: Agatha Christie.
Titel: Poirots jul.

http://www.bokus.com/bok/9789175471679/poirots-jul/

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
11/19/16, 1:26 PM
#3

 Astarte av Karin Boye

https://www.adlibris.com/se/bok/astarte-9789174513073

Karin Boyes liv och öde är lite fascinerande och det här är hennes debutroman från 1931 som handlar om konsumtionssamhället och vår fixering vid tingen liksom tingens makt över oss. Romanen är skriven med feministiska toner. 

(Den finns som E-bok på Adlibris för 19 kr.)

Magi-cat
11/22/16, 2:07 PM
#4

Lena Ackebo: "Världens vackraste man"

"Lena Ackebo har skrivit en tragikomisk berättelse full av insikt om mänskliga beteenden, vardagliga sorger och längtan efter något annat. Hennes förmåga att avlyssna samtal och ringa in personligheter är osviklig, och det gör Världens vackraste man inte bara till en mycket mänsklig historia om hur kärleken kan drabba en med full kraft när man minst anar det, utan också till en skarpsynt, rolig och rörande skildring av familjer i sönderfall"

http://www.bokus.com/bok/9789127148635/varldens-vackraste-man/

Jag har inte läst den själv, men fått den rekommenderad, som "lite speciell".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tokryck
11/23/16, 12:55 PM
#5

Elena Ferrante: Min fantastiska väninna

Omöjligt att skriva kort om vad den handlar om. Läs på Storytel så får ni se :) .

Jag har länge sneglat på boken för alla säger att den är så bra. Ännu roligare om fler läser den samtidigt då ju!

Loris M
11/23/16, 9:48 PM
#6

Tack för alla förslag! 🌺Nu har jag startat röstningstråden för vi har fått in fem förslag. Kul!

Den här gången blir det svårt känner jag. Jag vet inte vad jag ska rösta på, men det blir inte min egen bok i alla fall. Era verkar vara mera spännande. 🙂

Annons:
Tarotstollan
11/23/16, 9:56 PM
#7

Jag vet inte ens om jag har möjlighet att kunna läsa något i december, i så fall blir det efter jul.
Tycker också att det var många bra förslag att välja på. Bra tips att läsa senare om inte man kan just nu!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
11/23/16, 10:00 PM
#8

#7 Ja, det är det som är bra tycker jag med den här formen av bokcirkeln. Hinner man inte läsa nu så kan man göra det senare och trådarna finns ju här hela tiden så det är bara att ansluta sig till diskussionen när man läst.

Upp till toppen
Annons: