Annons:
Etiketterallmäntböckerläsning
Läst 1110 ggr
Loris M
11/26/16, 9:39 AM

Bluff eller en fin gest?

Har ni sett det här som florerar på FB? 

"SÖKES: Deltagare till ett socialt bokälskar-experiment! Kommentera detta inlägg om du vill vara med, så får du detaljerna av mig. Vad behöver du göra? Köp din favoritbok och skicka den till en främling (du får namn och adress av mig). Du kommer bara att skicka en bok till en person. Antalet böcker du själv får ta emot beror på hur många som deltar i experimentet. Böckerna som dyker upp i din brevlåda är andra människors älskade favoritböcker."

En vän till mig hade det på sin FB-sida och min första tanke var: "Vad roligt! Så klart jag vill vara med.", men jag blir alltid misstänksam så jag googlade lite och hittade bl.a. det här:

"Sounds harmless, right? 

Here's the problem.

Chains like this — with every new member sending books or gifts or money backward to the last people on the chain— are basically efficient systems for enriching a small group of people at the expense of a much larger group. In fact, no matter how big the chain grows, it's mathematically impossible for more people to get free stuff than people who spend money without getting anything at all."

Källa

Vad tror du? Har du sett det här? Har du skickat/fått böcker?

Annons:
Loris M
11/26/16, 9:42 AM
#1

Jag gillar deras slutkläm (i länken ovan): 

"If you're looking for free books, I have great news for you. There's almost certainly a place near your home where thousands are available for free. It's called a public library." 🙂

Magi-cat
11/26/16, 10:01 AM
#2

Jag har inte fått den länken på FB. Skulle också bli misstänksam.🙂

Som sagt, det finns alltid fri tillgång till böcker på biblioteken, och man väljer själv. 🙂 Fler fördelar: Man behöver inte härbärgera dem själv i bokhyllor.

Är man förhindrad att personligen uppsöka bibliotek är det många som har någon form av "Boken kommer". 
För att inte tala om E-böcker.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
11/26/16, 10:19 AM
#3

Haha - inget annat än det gamla vanliga kedjebrevet, pyramidspelet -whatever!

Någonstans har jag en uträkning på hur lång tid det tar innan hela jordens befolkning är inblandad, och vem får en massa böcker då???

Det var i alla fall förvånansvärt kort tid. Det blir en näringspyramid där de i botten får mycket, medan de i toppen inte får någonting, för alla andra har redan bidragit med en bok. Det är hur enkel logik som helst, och jag har svårt att fatta att någon går på det.

Loris M
11/26/16, 10:34 AM
#4

#3 Ja, jag blev också förvånad för min vän är forskare och borde rimligen kunna vara kritisk. 😃Men jag undrar vem tjänar på det? Jag menar, kedjebrev där pengar är inblandade kan jag förstå, men böcker? Vem vill ha en massa böcker och varför?

Hittade en annan artikel där någon gjort pyramiden och förklarat hur det här går till. 

"The way it works is as follow:

  • One person posts the above text asking for at least six people to join the exchange. The number six seems to be arbitrary, but we’ll stick to it for example purposes.
  • Six people like the original post and are told, via private message, the details of the scheme.
  • The six people in the second tier post the text on their own profiles.
  • The 36 people who sign up in the third tier are instructed to send a book to the poster in the first tie"

https://inews.co.uk/essentials/culture/books/savetheculture-book-exchange-nice-idea-pyramid-scheme/

Zadeira
11/26/16, 11:28 AM
#5

Jag minns något liknande från tiden innan internet, då skedde det någon form av bok-kedja via hederliga snigelposten. Tror jag fick ett brev (av nån bekant) där det stod att jag skulle skicka vidare en bok till den som skickade mig brevet, sedan skicka samma brev vidare till typ 5 andra och alltså potentiellt få 5 böcker tillbaka. Problemet var ju att det tog slut rätt fort om man inte hade någon kompis alls som ville delta.

Sindri
11/26/16, 3:41 PM
#6

När jag var liten var det vykort (som aldrig kom - ja, kanske två istället för de utlovade tiotals), sedan blev det choklad och på 80-talet skulle man lämna över vinflaskor.
Om de som startar en sådan pyramid får några med sig så tjänar de ju på det, men ju högre upp desto mindre utdelning.

Och böcker var ingen smart idé, smaken är ju så olika, jag vill ju välja mina böcker själv!

Annons:
vendelay
11/26/16, 7:05 PM
#7

Men vadå, menar de att jag ska skicka in min adress till en vilt främmande människa på FB? Det låter jättekonstigt, det kan väl ingen gå på? 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
11/26/16, 7:14 PM
#8

Jo då. Jättemånga går med på det. Jag fattar ingenting. Har tänkt länka till artiklarna, men vill inte att någon ska ta illa vis sig. De borde ju fatta själva känns det som. Men tydligen inte.

vendelay
11/26/16, 7:18 PM
#9

#8 Så folk ser den där texten och skickar in sitt fullständiga namn och adress till någon random på internet? Stämmer det?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
11/26/16, 7:45 PM
#10

#9 Antar att det bygger på tillit. Den som skrev inlägget som jag såg är jag vän med på FB, liksom de andra som går med på det. De skickar sin adress till henne och hon i sin tur skickar någon annans adress till dem och det är dessa som de ska skicka sina böcker till. Vet dock inte vilka de är.

vendelay
11/26/16, 8:06 PM
#11

Jahaaa, då förstår jag nog bättre. Har inte FB så vet inte riktigt hur det funkar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: