Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 502 ggr
Loris M
2017-01-01 10:15

Diskussion - Poirots Jul

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu går det bra att diskutera Poirots Jul. 🙂 Skriv helt fritt vad ni tycker om boken. Vad det någon av er som anade någon gång under läsning vem om var mördaren? Inte jag. Det var väldigt överraskande när Poirot avslöjade vem mördaren var.

Jag har väntat länge på min bok då den var utlånad och jag har fått den först för fyra dagar sedan. Därför trodde jag aldrig att jag skulle hinna läsa ut den eller kunna delta i diskussioner redan nu. Men jag hade så fel. Det tog drygt ett dygn att läsa ut boken. 😃När jag väl började läsa den så kunde jag inte sluta.

Annons:
Tarotstollan
2017-01-01 19:54
#1

Jag håller fortfarande på och läser den men jag gillar Agatha Christies böcker och har läst de flesta av dem åtminstone en gång. Nu är det dock många år sedan jag läste någon och nu kommer jag ihåg vad det var jag var så irriterad på redan då när jag började läsa dem för över 30 år sedan.
Jag vill ha ett personregister på de som medverkar i boken!🤓
Jag kommer ihåg att det fanns i någon enstaka bok men inte denna förvisso! Jag läser några sidor åt gången och hinner glömma bort vem som är vem i historien bara på någon timma! Det gör ju att jag inte kan ta in hela historien och få det att flyta framåt.

Enstaka situationer ser jag som rörliga bilder framför mig, så den har tydligen filmats och sänts på tv vid något tillfälle.

Kommer ihåg att jag redan då för länge sedan försökte komma på "vem som gjorde det" men jag har alltid varit dålig på att komma ihåg detaljer och det som jag trodde var viktigt, visade sig i slutändan inte ens betyda någonting!😃
Så jag skall läsa färdigt den så fort jag hinner och jag misstänker att jag vet vad som hände, om det är det som jag sett på tv!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
2017-01-02 09:13
#2

Ja, ett personregister vore nice. 🤓

Jag har också jättesvårt för namn och att hålla reda på vem som är vem speciellt om jag lägger ifrån mig boken i någon dag. Men i den här boken gick det skapligt, för jag läste den på knappt två dagar. Sen är hon väldigt systematisk Agatha, och börjar boken med att beskriva alla personer och vad de gör och tänker när de får brevet från Simeon. Först de två som åker tåg sedan alla bröder och deras fruar i tur och ordning. Och till slut polis-folket. 

Jag gillade boken i varje fall och tyckte att det var spännande att följa utvecklingen när de försökte lösa mordet.

Tokryck
2017-01-02 12:31
#3

Jag tyckte boken var helt ok, inte superbra men läsvärd. Troligen kommer jag inte att läsa fler av henne som det känns idag i alla fall.

Även jag har svårt att hålla isär karaktärerna, speciellt eftersom de varvar med att säga förnamnet och bara efternamnet beroende på hur de känner varandra.

Jag tycker dock att han som spelar Poirot i filmerna gör ett bra jobb för jag såg honom framför mig hela tiden. Hans smile och hans förtjusning över fina kläder och mustascher :) .

Mördaren var verkligen en överraskning, som det alltid är tycker jag. Jag tror alltid att det är någon annan :P . Men sådana här böcker gör i alla fall så jag försöker extra mycket att ta in detaljer, tänka till och försöka hitta mördaren. Mer än i andra typer av deckare. Men som för dig Tarotstollan så tror även jag att vissa detaljer är viktiga som sen inte betydde något alls. Hon är duktig på att skriva helt klart!

Tarotstollan
2017-01-02 19:50
#4

#3. Ja, skådespelaren David Suchet som har spelat Poirot mest är den jag ser framför mig i böckerna också. Tycker att det både är roande och hjälpande när man kan ha det och utgå från hur Poirot beter sig i böckerna, det blir en mer levande bild från boken då tycker jag.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: