OT

Bunkra böcker?

2016-12-27 16:06 #0 av: VildaVittra

Att läsa böcker är ett bra nöje att ta till vid längre strömavbrott. Ser du till att det finns en del oläst lektyr hemma att ta till? 

Vi på prepping diskuterar det och mycket annat. Välkomna!

http://prepping.ifokus.se/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2016-12-27 16:35 #1 av: BrittaD

Nää, vid strömavbrott har jag svårt att läsa vid värmeljusen Gråter

Jag läser bara pappersböcker.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Anmäl
2016-12-27 21:32 #2 av: Tarotstollan

Jag har böcker att läsa tills jag dör och längre med för den delen lagrat här i lägenheten och fler blir det, eftersom jag fortsätter köpa.Nörd

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2016-12-28 19:31 #3 av: jagga-ewe

Bra böcker behöver inte vara olästa för att fylla sitt syfte. Med sju överfulla bokhyllor finns det alltid att ta till. Sen har barnen en hel del jag inte läst, så det finns att ta av.

Men jag håller med, vid strömavbrott blir det inte så mycket läst, det räcker inte ljusen till. Under de timmar det är dagsljus har man nog annat att göra, så läsning är inte prioriterat. Men, snyggt upplagd reklam för sajten. ;)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Anmäl
2016-12-28 20:34 #4 av: VildaVittra

Jag ser att preppingsajten behövs, eftersom ni inte vet att ni kan maximera ljusets sken genom att sätta speglar runt det. Lipar

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2016-12-28 21:39 #5 av: VildaVittra

Startade en tråd om ämnet:
 http://prepping.ifokus.se/discussions/58641a018e0e745aa9001e37-maximera-ljuset-fran-ett-stearinljus

Anmäl
2016-12-29 11:03 #6 av: Sommarek

Jag bunkrar som en tok, och sedan läser jag ändå om vissa böcker regelbundet. Ser även bra i mörker, så det är inga problem för mig att läsa i princip alla tider på dygnet.   :)

Anmäl
2016-12-30 00:02 #7 av: Tant Grön

Ser jag någon intressant bok på sekond hand eller i gratisloppisen så får den följa med hem, fast jag har många olästa.

Anmäl
2017-01-01 09:02 #8 av: NeferNefer

Jag har ohyggliga mängder böcker: fådda, köpta och ärvda. Så för min del är det fixat Tummen upp

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-01-01 18:29 #9 av: 19sextio7

Böcker har jag gott om, är oxå något av en bokmal så det är nog mera tur än något annat att jag just nu har en halvläst bok (av Camilla Läckberg) samt GW's senaste som jag fick i julklapp o inte hunnit bläddra i.
Har ett epos på 7 böcker (drygt 3700 sidor) det är bland det bästa jag läst o det var ett tag sen så den tål en omgång till. (Ljus har jag gott om både batteridrivet och i stearinform.)

Anmäl
2017-01-01 20:14 #10 av: Sommarek

#9 Vilket epos är det, om den nyfikne får fråga? Jag älskar långa serier.   :)

Anmäl
2017-01-01 20:43 #11 av: 19sextio7

Det är Stephen Kings "Det mörka tornet", 7 volymer. (Man e inte riktigt van att han skriver den här slags berättelser eftersom han anses vara "skräckens mästare" men han har gjort undantag mer än en gång.)

Det är en fantasyberättelse som Stephen började forma på 70-talet med boksläppt drygt 10 år senare o som han slutfördes runt 2004. I Sverige släpptes 2 första delarna under Legenda 1982, 1987 sen gick Legenda under/köptes upp o det tog tid innan rättigheterna hittade till BB. Nysläpp i Sverige skedde av de två första vol. 2006 o i samband med det kom de övriga ut 2007-2009.

Det är en fantastisk story om mystik, mannen i svart, revolvermannen, vänskap, en liten pojke, en billybumblare, tårar, skratt, hjältar, ett gemensamt mål, en tunn plats (en ros vägleder) där man kan röra sig mellan vår värld och svarta tornets värld... en kamp mot klockan med det svarta tornet i horisonten. Böckerna innehåller också fantastiska illustrationer av Phil Hale.

Det släpptes en åttonde bok 2012 (som äger rum mellan vol. 4 o 5), den är inte översatt till sv. än. Det gör inget om man inte läser den för eposet anses avslutat. 8:an är fristående men e lite extra läsning för den som inte fick nog (som jag, hehe).

Anmäl
2017-01-01 21:08 #12 av: Tarotstollan

Det är en bokserie jag funderade på att köpa, har redan del 1 och 2 från den första utgåvan men det blev aldrig av att jag köpte de återstående delarna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2017-01-06 13:22 #13 av: Blanksteg

Jag tycker om att ha många böcker hemma i bokhyllan, men bara böcker jag tycker om eller som jag tror att jag kommer tycka om. Böcker som jag köpt men som visat sig inte vara i min smak gör jag mig gärna av med, då jag även ogillar att ha en massa saker hemma som jag inte har någon större nytta av, även om böckerna passar som fin inredning.

Att ha en massa olästa böcker hemma får mig tyvärr också att tänka "jag måste läsa alla dessa böcker snart ju!" vilket ger mig prestationsångest :P

Anmäl
2017-01-12 18:17 #14 av: Mirinda

Så klart jag har. Jag är bokberoende. Men eftersom jag har så många böcker hemma kan jag alltid läsa om någon favoritbok om de olästa inte lockar just då.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.