Annons:
Etikettövrigt
Läst 902 ggr
jagga-ewe
2017-02-09 22:13

Bortglömd bok, nån som läst?

Jag letar efter en bok jag läste som barn. Det är åtminstone 30 år sen. Och boken var inte direkt purfärsk då, jag minns att jag lånade den på bibblan flera gånger. Det var en sliten framsida, jag skulle gissa boken var skriven på typ 60- eller 70-talet.

Det handlar om en expedition ner i en vulkan. Jag har för mig att det är i Sydamerika nånstans. Jag kommer inte helt ihåg om det var något konstigt fynd som gjorde att man skulle ner där. Iallafall hittar den här expeditionen några konstiga varelser som lever i vulkanens inre, min vaga minnesbild är nån form av neandertalare typ, som klarar att leva i eld och extrem hetta. Bokens huvudperson blir jagad ut av en av de där "trollen" eller vad man ska kalla dem.

Det var en ungdomsbok, idag skulle den kanske hamna på kategori 9-12 men jag minns den som mer textrik än mycket av det som är på den avdelningen. Men 12-15 är mycket mer relationsdrama idag, enligt min åsikt. Det var INTE en B.Wahlströms ungdomsbok med röd/grön pärm. Den här boken var större i formatet. Inte jättetjock, skulle gissa på ca 200 sidor kanske. Den kan heta nåt i stil med "Eldberget" men det är en mycket vag gissning. Jag har snarare för mig att det är flera ord i titeln. Men det är en känsla mer än ett minne.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Odd
2017-02-09 22:32
#1

Till jordens medelpunkt av Jules Verne?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

jagga-ewe
2017-02-09 22:42
#2

Nej, tyvärr. Det hade kunnat vara, jag läste mycket Jules Verne då, men det är inte Island och det var inga fornhistoriska djur med. Bara de här mysko gubbarna som mitt minne vill kalla eld-demoner fast det var inga demoner.

Nånting säger Chile eller Peru, men det är inte alls säkert.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Odd
2017-02-09 22:52
#3

Kommer du ihåg namnet på huvudpersonen?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

jagga-ewe
2017-02-09 23:45
#4

Nej, tyvärr inte. Jag minns inte mer än det jag skrivit. Jo, jag minns känslan av att läsa den, att jag inte ville lägga bort boken, att jag läste om slutet för jag fattade det inte helt, jag hade för bråttom när jag läste. Det var en spännande bok.

Jag tror, men är inte säker, att den berättas i första person. Berättaren är en man, en som är med i den här expeditionen. Jag tror de är tre-fyra stycken. Nån dör på vägen inbillar jag mig. Historian tystas ner efteråt, det är ingen som vill berätta om de där eld-trollen. Dels är man rädd att inte bli trodda, dels vill man inte riskera livet på varken trollen eller folk.

Jag kallar de där varelserna för "troll" men det tror jag inte de gör i boken. Det är min hjärna som målar upp dem som troll i minnet.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Odd
2017-02-10 08:15
#5

Jag har testat att söka men inte haft någon tur tyvärr =/ Känner inte igen handlingen heller, hoppas du lyckas lista ut vad den heter! Du kan ju testa att gå ner till närmaste bibliotek och fråga där?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

vendelay
2017-02-10 19:15
#6

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Lavine
2017-02-11 18:08
#7

En sökning på Libris databas på "eldberget" gav detta, känns det bekant? Jag är inte superhaj på bibliotekskoder, men skulle tro att det är en vuxenklassad bok dock, så ha inte så stort hopp. http://libris.kb.se/hitlist?d=libris&q=Eldberget&f=simp&spell=true&hist=true&p=1

jagga-ewe
2017-02-13 09:14
#8

#7 - Tyvärr, inte den heller.

#6 - Får man mail därifrån när nån svarar? Än är det stiltje, men det har ju varit helg.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

vendelay
2017-02-15 23:30
#9

#8 Ingen aning, jag såg bara den länken i en liknande tråd på denna sajt, Har aldrig testat själv!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

jagga-ewe
2017-02-16 09:13
#10

Nu har jag fått svar från Bibblansvarar! Och de har hittat rätt bok. Det är

Bergen vid världens ände av Ian Cameron (1974)

Nu startar nästa problem, att få tag i den. Verkar bli bevakning på Bokbörsen för att lösa detta. Det kanske går att lösa att få tag i den engelska, men jag vill gärna ha den på svenska ändå. Om inte annat för att mina barn ska kunna läsa den.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Lavine
2017-02-16 20:13
#11

Vad roligt!

Odd
2017-02-16 21:46
#12

Toppen!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Tarotstollan
2017-02-17 00:08
#13

Vad kul att de spårade den!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
BrittaD
2017-02-22 16:12
#14

#10

Fråga ditt bibliotek (Skövde?) om dom kan göra ett fjärrlån på den. Då lånar dom in den från något annat bibliotek som har den.

Jag kollade i Libris katalog och såg att den fanns på 10 bibliotek i Sverige, men bara på universitetsbibliotek och liknande. De lånar inte alltid ut sina böcker, men eftersom det här inte är någon dyrbar bok så kan det nog gå.

Det är nog svårt att få tag i en så pass gammal ungdomsbok även på Bokbörsen.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Lavine
2017-02-22 19:06
#15

Finns en bokhandel/antikvariat på nätet som har en tjänst för att hjälpa till att leta. Jag har ingen aning om hur det brukar gå för dem, och som de skriver kan det komma att kosta en slant. Finns säkert flera som erbjuder såna tjänster. http://www.glansholm.se/antikvariat/efterlys

[SonjaG]
2017-03-15 20:26
#16

På mitt bibliotek finns den. Stockholms Stadsbibliotek.

Upp till toppen
Annons: