Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 444 ggr
Loris M
2017-02-18 22:52

Nominera månadens bok för mars!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad vill du läsa nästa månad? 

Använd nedanstående mall och föreslå en bok (eller flera) vi kan läsa under mars. Som vanligt, när vi fått ett antal förslag men senast den 25 februari startar jag en tråd där ni kan rösta fram månadens bok. Tänk på att ni kan nominera samma böcker som redan nominerats (men inte valts som månadens bok). 

Bokens titel:

Författare:
Länk: (så att andra kan läsa vad den handlar om)
Motivering: (1- 2 meningar om varför vi ska läsa den)

(Bild från Pixabay)

Annons:
Loris M
2017-02-18 23:02
#1

Mitt förslag är Vända hem av Yaa Gyasi 

Det verkar vara en intressant bok. 

"Vända hem inleds med två unga systrar ovetande om varandras existens. Effia har av sin framgångsrika stam gifts bort med den engelske guvernören. Esi sitter fängslad i väntan på att säljas som slav, trots en privilegierad uppväxt. Nu befinner de sig både nära och långt ifrån varandra: en bland härskarna och en i de grymma fängelsehålorna.

Yaa Gyasi skildrar med sin debutroman slavhandelns konsekvenser under flera generationer, från 1700-talet ända fram till idag. Frågan som ställs är om människans jakt på identitet och hemfärd också kan bli hennes väg till försoning."

https://varldslitteratur.se/bok/v%C3%A4nda-hem

Tarotstollan
2017-02-18 23:16
#2

#1. Den var jag precis på väg att lägga in som förslag också!😃

Eftersom det är en helt ny bok kanske den blir svår att få tag i på biblioteken, då hon varit på tv och pratat om den också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
2017-02-18 23:23
#3

#2 Där ser man! 😃

Jag hade ingen aning att den var ny, men har kollat nu och vi har den på biblioteket hos oss. 😮

Tarotstollan
2017-02-18 23:33
#4

#3. Här finns den inte ens inlagd i sökregistret på stadsbiblioteket. Självklart kommer de väl att köpa in den, konstigt vore annars!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
2017-02-21 11:44
#5

Slutet på sommaren av Anders de la Motte

En vän rekommenderade boken precis på sin FB-sida. Utsedd till svenska bästa kriminalroman 2015. 

http://www.forum.se/bocker/deckare/s/slutet-pa-sommaren/

Loris M
2017-02-21 21:34
#6

Nominerar denna igen 🙂

Hope av Lesley Pearse

Den här boken har dykt upp för mig lite här och där och det verkar som att alla är eniga om att den är väldigt bra. 

"Hope är en dramatisk kärlekshistoria i krigets skugga. När Hope är nyfödd förs hon bort från den rika familjen Harvey på Briargate Hall till en liten by i närheten. Där växer hon upp som i den fattiga, kärleksfulla familjen Renton, och hennes sanna identitet förblir en hemlighet. Hopes idylliska barndom får ett abrupt slut den dagen hon råkar bli vittne till en hemlig kärleksaffär på familjen Harveys gods. Hon tvingas genom utpressning ge upp sitt liv i Somerset och lämna sin älskade familj för att aldrig återvända……"

http://www.bokus.com/bok/9789173511513/hope/

Annons:
Upp till toppen
Annons: