Annons:
Etiketterallmäntböckerläsning
Läst 541 ggr
Loris M
4/19/17, 9:00 PM

Bokens handling: nu- eller dåtid?

Jag har inte tänkt på det förrän nu, att jag nästan alltid väljer böcker som utspelar sig i dåtid. När jag tänker på de böcker som jag läst som ung och böcker som jag gillat mycket utspelade sig alla i dåtid och ofta under 1800 talet. De få med handling i nutid är oftast skrivna av författare som kommer från kulturer som är helt främmande för mig.

Jag tror, när jag tänker efter, att jag finner det rätt så enformigt att läsa om sådant som jag lätt kan relatera till, som handlar om Sverige och om öden och liv som liknar min egen. (Vilket är lite konstig kan jag nästan tycka) Om jag ska tycka att det är spännande så måste det (verkar det som) handla om något som är främmande för mig vad gäller synsättet, miljöer, förhållanden… Jag verkar gilla när jag tvingas tänka på andra sätt än jag är van vid för att kunna förstå en situation eller hur någon karaktär tänker. 😮

Hur är det med er? Gillar ni böcker som handlar om nutid eller dåtid?

Annons:
Tarotstollan
4/20/17, 1:04 AM
#1

Har nog inte tänkt så mycket på det, däremot väljer jag gärna att läsa böcker som inte påminner om min värld och liv.
Vill ha böcker och berättelser som tar mig in i fantasin, vilken är mindre viktig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tokryck
4/21/17, 9:39 AM
#2

Jag är också sån som väljer dåtid. Gärna 1800-talet eller längre bak. Men även sådana som pendlar nutid-dåtid. Jag vill gärna försvinna från verkligheten när jag läser en bok. Jag har svårt för böcker som blir för mycket av vad som händer/kan hända idag. Det blir för jobbigt (om det är jobbiga saker då) och det vill jag inte känna. Undantag är om andra världskriget, även om det är dåtid det med så är det fruktansvärt jobbigt att läsa om för det är ju ändå så nära. Men det tycker jag är så viktigt att hålla vid liv.

Nutid är också ofta feelgood och böcker som handlar om vardagen, livet fester och annat. Inte min grej riktigt.

Magi-cat
4/21/17, 10:15 AM
#3

#0 Då kanske du gillar böcker av Kate Morton? De brukar löpa över både nutid och dåtid.

Eller "Kryptan", av Kate Moss…Dåtid som skuggar nutiden för att sedan lösa upp sig..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
4/21/17, 8:29 PM
#4

#2 "Nutid är också ofta feelgood och böcker som handlar om vardagen, livet fester och annat. Inte min grej riktigt."

Exakt! Vi tänker  nog lika där. 🙂

#3 Tack för tipset. 👍Har inte läst något av Morton, men hon  verkar ha influerats av  Emily Brontë bl.a. och jag älskar verkligen systrarna Brontë. Har läst det mesta de skrivit. Då kommer jag säkert gilla Morton också.

Tokryck
4/24/17, 2:42 PM
#5

De första böckerna av Kate Morton tyckte jag var jättebra, sen gick det utför. Men många gillar även de senare böckerna.

Upp till toppen
Annons: