Boktips och recensioner

Normbrytande barnböcker?

2017-09-26 17:41 #0 av: vendelay

Har ni några bra tips på normbrytande barnböcker? Gärna för så små barn som möjligt (barnet fyller 1 år men oavsett vilket så växer hen ju och kommer kanske uppskatta den senare om inte annat). Jag tänker exempelvis att det inte ska vara så stereotypiskt mamma-pappa, 2 kön, bara vita människor och liknande.

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-09-26 18:10 #1 av: Sagolikt

Förlagen Olika och Vombat. Det finns fler bokförlag med denna inriktning, jag kommer bara inte på vad de heter.

Anmäl
2017-09-26 18:31 #2 av: Sindri

Visserligen bara vita människor men......Loranga-böckerna av Barbro Lindgren är ju bara så underbart rebelliska. Älskar förresten alla hennes barnböcker. Såg just att Nu är vi gorillor låssas vi, snart kommer i nytryck. Läste den på 70-talet och har längtat efter den, fanns tyvärr inte att få tag på när mina barn var små.
En hyllning till fantasin, möjligheterna i livet. Överhuvudtaget tycker jag våra båda författare Lindgren är normbrytare i mycket och ger barn glädje, styrka, tröst och hopp.

Anmäl
2017-09-26 18:37 #3 av: vendelay

Tusen tack!! Har ni fler förslag är det bara att fortsätta kommentera, det kommer ju fler födelsedagar Skrattar

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-09-26 19:57 #4 av: Loris M

På Förskolan har vi en tråd med boktips och många (kanske de flesta) av böcker är just normbrytande. Se exempelvis inlägg 7 och 8 i den tråden. 

http://forskolan.ifokus.se/discussions/55bfb985ce12c4455d001558-boktips-trad?discussions-1

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2017-09-26 21:12 #5 av: vendelay

#4 Men jaaaaa! Det var just den tråden jag letade efter, jag visste att det fanns en tråd någonstans där du är medlem haha Skrattar Tusen tack!!

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-09-26 21:24 #6 av: Loris M

#5 Det var så lite! Skrattar

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2017-09-27 16:40 #7 av: Tokryck

Varför gråter pappan, Mix jobbar. För barn på drygt två år men ända 😀. Andra bra barnböcker är Grodan och främlingen och de andra om grodan.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.