Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 1285 ggr
Loris M
10/17/17, 7:50 PM

Nominera månadens bok för november!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen är det dags att nominera böcker! Vad vill ni läsa nästa månad? 

Som vanligt, använder ni nedanstående  mall. Ni kan nominera böcker som redan tidigare nominerats och ni får nominera fler böcker om ni vill. Den 25 oktober startar jag en omröstningstråd där ni får rösta fram månadens bok. 

Bokens titel:

Författare:

Länk: (så att andra kan läsa vad den handlar om)

Motivering: (1- 2 meningar om varför vi ska läsa den)

Annons:
Magi-cat
10/17/17, 8:06 PM
#1

"Toner i natten"

Jojo Moyes

Moyes är en skicklig och omtyckt författare som skriver engagerande böcker.

"En klassisk Moyes-roman: intressanta livsöden, levande karaktärer och en vacker intrig som engagerar.

Ena stunden är Isabel en firad violinist i en omtalad symfoniorkester. Hon har en attraktiv make, två fina barn och en fantastisk våning mitt i London. I nästa stund har hon förlorat sin man och står ensam på ruinens brant. Mitt i hopplösheten ärver Isabel en herrgård på landet, och när grannen Matt erbjuder sig att ta hand om renoveringen tackar hon ja utan att tveka. "

https://www.bokus.com/bok/9789188261410/toner-i-natten/#


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
10/23/17, 6:50 PM
#2

Ett litet liv av Hanya Yanagihara

En vän rekommenderade den här boken på sin Facebook-sida. Den innehåller 700 sidor och hon skrev att hon läste den på tre dagar. Det var mycket känslor och hon skrev att den är inte bra att läsa om du är deppig. 😃

https://www.bokus.com/bok/9789100158873/ett-litet-liv/?gclid=EAIaIQobChMI2cj3j-CG1wIVkBsYCh2WDAKvEAAYASAAEgIa0fD_BwE#

Tokryck
10/24/17, 11:24 AM
Magi-cat
10/24/17, 5:53 PM
#4

Caroline Säfstrand: Hemligheterna skafferi.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/24/17, 9:55 PM
#5

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
10/25/17, 11:36 AM
#6

Bra! Tack för alla förslag. 🌺 Jag gör en röstningstråd under dagen.

Annons:
BrittaD
10/25/17, 3:31 PM
#7

Jag nominerar inger bok för denna månad, kommer att vara bortrest en del av december och har inte så bra tid då att diskutera -

MEN -

Jag skulle vilja att vi någon gång framöver väljer en bok som inte är svensk eller anglosachsisk utan kommer från ett ovanligare språkområde. Och avviker från de dominerande språkområdena och spanar in nya kulturer.

Har ingen att föreslå just nu men ville väcka tanken - Afrika, Latinamerika eller varför inte Finland, ett väldigt bortlgömt språkområde. Något finlandssvenskt skulle också vara intressant att läsa …

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Magi-cat
10/25/17, 3:52 PM
#8

Jättebra ide!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
10/26/17, 8:00 AM
#9

Tycker också att det är en bra idé. Jag har skrivit om Buchi Emecheta (artikel) som är en nigerians författare och jag tycker att det är spännande  att få läsa om sådant som skiljer sig från det som vi är vana vid.

Kommer du på någon bra bok/författare till nästa månad så säg till.

Tarotstollan
10/27/17, 12:16 AM
#10

#7. Bra idé!
Jag nominerar ingen bok denna månaden heller, för jag varken känner eller orkar engagera mig i någon bok just nu. Har inte ens läst färdigt den bok jag sist började läsa.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
10/27/17, 7:28 AM
#11

Britta nämnde finlandssvenska författare.
För kommande behov: Lista på finlandssvenska författare. Den är så lång så den är nog inte till större hjälp? 🙂

(Obs att finlandssvenska författare skriver på svenska och har svenska som modersmål. De är alltså inte "översatta från finska".)

Adlibris.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

BrittaD
10/27/17, 10:15 AM
#12

Jo, men även om finlandssvenska författare skriver på svenska, så är språket annorlunda och ibland alldeles underbart. ❤️

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Magi-cat
10/27/17, 10:41 AM
#13

#12 På vilket sätt är det annorlunda, tycker du? Underbart håller jag med om. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
BrittaD
10/27/17, 10:51 AM
#14

Det är väl alla de finlandssvenska orden och uttrycken jag tänker på. Du kanske inte märker dem (?) men jag som ofta använder min finlandssvenska mammas uttryck märker att jag ibland får förklara dem för svenskar. Och visst har väl Kjell Westös böcker en alldeles speciell melodi? Eller Märta Tikkanens? Och så klart allas vår Tove Jansson ❤️

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Magi-cat
10/27/17, 10:58 AM
#15

Jå, nog märker jag dem…🙂 Det är ofta väldigt bra uttryck, men det är inte så många? (Gläder mig åt att de oumbärliga orden "rådda" och "rosk" nu nått svenskan även här. 😃)

Jag fäster mig också vid den vackra melodin (älskar ju Tove Jansson) och det ofta så noggrant behandlade språket.

Kjell Westö har jag inte läst.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

BrittaD
10/27/17, 11:38 AM
#16

Om du inte läst Kjell Westö, har du något fantastiskt att se fram emot. Jag har köpt hans senaste roman Den svavelgula himlen till julläsning till mig själv 🎁

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Upp till toppen
Annons: