Annons:
Etiketterallmäntböckerläsning
Läst 684 ggr
Loris M
2017-11-12 08:16

Hans Roslings memoarer

Har ni sett att Hans Rosling memoarer "Hur jag lärde mig att förstå världen" har kommit ut? 

"Hur jag lärde mig förstå världen är Hans Roslings egen berättelse om hur en ung man från enkla omständigheter kunde använda vetenskapen för att ta sig ut i världen och förklara den på nytt. Han skriver öppet och personligt om sitt liv och sina svåraste beslut - oavsett om de fattades på akutmottagningen i Moçambique, med makthavarna i Davos eller i den egna familjevardagen.

I samarbete med journalisten Fanny Härgestam har Hans Rosling skrivit sina memoarer med samma berättarglädje som fick en hel värld att lyssna när han talade.

UR HANS ROSLINGS FÖRORD

Ett telefonsamtal den 5 februari 2016 gjorde det bråttom att skriva böcker. Min läkare ringde och berättade att jag hade bukspottkörtelcancer. Jag var förberedd på de dåliga nyheterna. Samtalet den eftermiddagen var bara bekräftelsen på vad som gradvis blivit uppenbart för mig under de senaste dagarnas läkarundersökningar. Prognosen var dålig. Jag hade ungefär ett år kvar att leva.

Jag grät största delen av den fredagskvällen. Som tur var hade jag Agneta, min ungdomskärlek och fru. Med henne som tröst, och med våra barns och vänners stöd, kunde jag anpassa mig till den nya verkligheten. Jag skulle inte dö kommande månad. Livet skulle fortsätta trots den dödliga sjukdomen. Jag skulle kunna njuta av livet åtminstone under våren och sommaren."

https://www.bokus.com/bok/9789127154872/hur-jag-larde-mig-forsta-varlden/

Annons:
Magi-cat
2017-11-12 08:27
#1

Så gripande! 😢

Jag har inte läst boken, men den hör klart till en av de böcker man måste läsa…

Tack för tips! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2017-11-12 08:42
#2

Samma här! Jag tänker läsa den. 

Det måste krävas enorm styrka att kunna fokusera på bokskrivande när man vet att man har så lite tid kvar. Önskar att han fått vara med oss lite längre. 😕

Loris M
2017-12-13 11:51
#3

Kanske en julklapp till någon ni tycker om? 

"För tre veckor sedan utkom Hans Roslings postuma memoarer Hur jag lärde mig förstå världen, skrivna tillsammans med journalisten och författaren Fanny Härgestam. För tredje veckan i rad är den Sveriges mest sålda bok enligt Förläggareföreningens statistik.

Boken är redan inne på tredje tryckningen och har gått ut i nästan 50 000 exemplar.

Richard Herold, förläggare och förlagschef:

– Att Hans Rosling hade en unik förmåga att beröra de som lyssnade på honom visste vi, men vi är ändå smått chockade över mottagandet. Gensvaret har varit enormt från både läsare, kollegor, vänner och bokhandeln."

Källa

Upp till toppen
Annons: