Annons:
Etikettinfo-från-admin
Läst 589 ggr
Loris M
2017-11-26 15:16

Varmt välkomna alla nya medlemmar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sajten växer och det är roligt att vi på sista tiden fått en hel del nya medlemmar. Varmt välkomna! 🌺

Jag hoppas att ni kan orientera er på sajten och att ni förstått hur den fungerar. Undrar ni något så är det bara att starta trådar och fråga. Annars finns alla viktiga trådar under Aktuellt här till vänster. 

Jag vill ändå informera er lite kort om hur det är tänkt att sajten ska fungera. Vi läser en bok i månaden och det är alltid vid ungefär samma tidpunkt som jag startar en nomineringstråd där ni är fria att nominera böcker ni vill läsa månaden därpå. En vecka efter det skapar jag en tråd där ni kan rösta fram månadens bok och efter ytterligare en vecka, alltid den första i månaden, är det dags att diskutera boken ni röstat fram månaden innan. Det är alltid jag som startar tråden. Alla regler kring det [hittar ni här](Skolverket har sedan många år tillbaka haft en bra sida som heter Tema modersmål. Den vänder sig främst till de som arbetar i förskolan/skolan men även föräldrar till flerspråkiga barn eller öht alla de som känner barn som kan flera språk hade kunnat ha nytta av sidan. Där finns material på ett trettiotal språk inklusive minoriteter. Bl.a. finns Lexikon, rim och ramsor, sagor, sånger, forskning, publikationer m.m. på de olika språken. Här hittar ni den! Jag läste precis att sidan kommer att stängas ner p.g.a. bristande resurser. Jättesynd tycker jag, för jag vet att verksamma inom förskolan har mycket stor nytta av den sidan, speciellt när de får nyanlända barn i sina barngrupper som ännu inte behärskar det svenska språket. Men även för de andra barnens skull, att kunna höra sagor på sitt modersmål är jätteviktigt och en del av förskolan arbete med flerspråkiga barns modersmål, kultur och identitet. Ta gärna en titt och spara material innan de stänger ner sidan, den 2 januari 2018. Det är mycket tråkigt att de inte kommer att ersätta sidan med något annat utan uppmanar lärare att själva starta egna grupper i sociala medier. Schysst! Vilar huvudet i handen(eller inte))! 

Jag skriver alltid in vilka böcker vi läser för tillfället, med månad och titel så ni vet vad som är aktuellt. Den tråden hittar ni här (även den finns under Aktuellt). 

I övrigt är det fritt fram att starta trådar och diskutera precis vad ni vill kring böcker och läsande.

Annons:
Loris M
2017-11-26 19:09
#1

Och så glömde jag skriva att denna månad är det lite annorlunda då två böcker fick lika många röster i oktober. Därför kommer vi att läsa båda först den ena denna månad och nästa månad den andra boken. Och det innebär att vi inte har någon röstning denna månad.

Magi-cat
2017-11-28 08:52
#2

Välkomna! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: