Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 1527 ggr
Loris M
2018-01-01 11:37

Diskussion - Ett litet liv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första dagen på året och första bokdiskussionen. 🙂 

I december läste vi Ett litet liv av Hanya Yanagihara. Har ni läst boken? Vad tyckte ni om den?

Jag läser fortfarande och är precis i början. Jag gillar böcker som fångar upp mitt intresse direkt (och det gjorde verkligen inte den här boken) och så ogillar jag när det börjar med en massa olika karaktärer redan på de första sidorna så det blir svårt att hänga med. Jag tänker fortsätta läsa och hoppas att den blir bättre längre fram. Boken har ju fått en del utmärkelser och nomineringar så jag antar att den är bra.

Annons:
vendelay
2018-01-01 20:06
#1

Jag gav upp om denna bok, tog mig kanske 10-20 sidor in innan jag höll på att dö av tristess 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
2018-01-01 20:14
#2

#1 Jag förstår det. Jag är på sidan 35 och det är fortfarande dötrist läsning. Jag tror att jag haft boken i minst två-tre veckor men inte kommit längre än så. 😕 

Hoppas att någon läst ut den och kan berätta att den är toppen, för jag brukar inte ge upp när jag väl börjat läsa.

Tarotstollan
2018-01-01 21:06
#3

Jag har boken men har inte hunnit att ens öppna den.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
2018-01-01 22:55
#4

Jag blev nyfiken på vem det var som föreslog den här boken och varför. Jag ville läsa hens motivering och upptäckte till min fasa att det var jag. 😂 🤪 

https://bokcirkel.ifokus.se/discussions/59e642fc8e0e74465e003fe3-nominera-manadens-bok-for-november?discussions-2#2

Min vän läste den på tre dagar och tyckte att den var fantastisk. Jag fattar ingenting. 🤔 Det kanske blir bättre sen.

Tarotstollan
2018-01-01 22:59
#5

😂 Jag undrar om inte jag också nominerade den i någon annan tråd!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
2018-01-01 23:05
#6

#5 Det är möjligt, men fråga inte mig. Jag kommer ju inte ens ihåg det jag själv skrivit, så… 😃

Annons:
Tarotstollan
2018-01-01 23:22
#7

😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2018-01-02 19:32
#8

😂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tokryck
2018-01-11 15:00
#9

Känns som ett bra val att hoppa denna bok 😃. Jag ska se till att skaffa Libro och möjlighet till fjärrlån så jag hänger på med Väktaren i stället.

Loris M
2018-01-11 15:02
#10

#9 Jag brukar aldrig ge upp böcker hur värdelösa de än känns. Kan inte minnas när jag senast gett upp, men med denna bok var jag verkligen tvungen att lämna. Kämpade tappert i flera veckor och blev inte intresserad det minsta. Väktaren har jag fjärrlånat men inte fått än.

Tarotstollan
2018-01-11 21:54
#11

Frågan är: Hur kan en bok som så många inte gillar bli prisad till "skyarna"? 🤔🤔🤪

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
2018-01-12 07:29
#12

#11 Jag fattar ingenting. 🤔Det var just det, alla priser, nomineringar, recensioner som jag läst som gjorde att jag tvingade mig till läsning.  Jag har börjat ana att en av huvudkaraktärerna Jude har ett något mysko förflutet men jag kände ingen direkt engagemang för honom eller någon annan efter de ca 40-50 sidorna jag läst.

Kanske blir det mera intressant sen…. efter 300 sidor typ. 😮

BrittaD
2018-01-13 17:50
#13

Jag står fortfarande och köar på den på bibblan. Har också läst om alla lovord den fått, men också att den var ohyggligt seg i början. Och det är ju inte bra, tycker jag. OM - jag säger OM - jag inte hinner få den och läsa den i januari, är det kört då  att diskutera den - eller åtminstone prata om den efter januari?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
Loris M
2018-01-13 18:26
#14

#13 Det är absolut inte för sent!! Tanken med alla diskussionstrådar är att vi ska kunna diskutera precis när vi vill. Förutom då den första månaden medan vi fortfarande håller på att läsa månades bok. 

Nu är det inte speciellt aktivt här på sajten men jag hoppas att även de tidigare trådarna med alla lästa böcker väcks till liv av någon. 🙂

BrittaD
2018-01-14 12:53
#15

Bra 🙂

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2018-01-31 15:20
#16

Idag är den sista januari och jag lånade Ett litet liv i förrgår. Höll på att ångra mig när jag såg att den var över 700 sidor - och liten stil. Fysiskt obekväm att läsa.

Men OJ, vilken bok ❤️ Snart läst 100 sidor och jag vill bara läsa mer. Visst är den snirklig och snårig och så många personer att hälla isär: först 4 "huvudpersoner", så deras familjer och alla deras vänner. (Nästan) bara pojkar - och det brukar jag tycka blir tråkigt - men inte denna. Det finns så mycket dramatik och överraskningar i nästan varje mening. Långa, snirkliga meningar också. Historien, historierna bara strömmar ut …

Hoppas att någon som tröttnade i början gör ett nytt försök.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2018-01-31 15:36
#17

Apropå nomineringarna till nästa månads bok.

Från någon på biblioteken på Åland kom följande kommentar till Ett litet liv:

"Stilen påminner lite om Donna Tartts sätt att skriva jag tänker på hennes Den Hemliga Historien."

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
2018-01-31 19:57
#18

#16 Kul att du tycker om den! Jag har gett upp efter ca 50 sidor, men jag har den kvar på datorn, lånade den som e-bok, så det är bara att ta upp läsningen igen. När börjar det hända saker?

Jag har som sagt läst ca 50 sidor och hade fullt upp med att hålla reda på alla personer, men det ände knappt något.

BrittaD
2018-01-31 21:28
#19

Det är ju ingen aktionbok, där det händer ett mord eller nåt spektakulärt redan på sidan 2, det tyckte jag var skönt. Utan det växer fram levnadshistorier där, den riktigt hemska barndomsberättelsen börjar man ana efter så där 100 sidor.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Tarotstollan
2018-02-01 00:31
#20

Det låter uppmuntrande! 👍 Kommer att läsa den när jag får tid.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Loris M
2018-02-01 07:49
#21

Jag tror att jag också ger den en chans någon gång framöver.

BrittaD
2018-02-01 12:57
#22

Den kommer ju att ta tid att läsa, även om jag blivit svårt fångad av den. Tycker om att läsa sakta också.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2018-02-03 11:39
#23

Halvvägs. Ganska jobbigt omskakande. Det har handlat mycket, mycket om vänskap nu. De fyra pojkarna som träffades och blev vänner i ungdomen har nu hunnit bli 30, snart 40.  Deras vänskap är stark, ovanlig tror jag. Men sätts också på prov. Och krackelerar. Har nog inte läst så mycket om mäns vänskap när jag tänker efter, desto mer om kvinnors, flickors. Det är nytt.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2018-02-04 13:16
#24

Jag kanske inte skall skriva mer nu om någon tänker läsa boken.

Är mitt i fjärde av sju kapitel.

Bitvis outhärdlig, men författarinnan frossar inte i dramatik på det där Kepler-Gone girl -flåsiga sättet utan låter en stanna till och tänka efter ibland. Kan livet verkligen vara så här grymt?

Jag tycker också om hennes sätt att byta berättarperspektiv, då man får sakta ner och fundera på vem är det nu då … en stund.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Zadie
2018-03-06 10:48
#25

Jag läste boken för någon månad sedan, fantastisk historia som blir starkare ju längre in i boken man kommer. Författaren är verkligen bra på att förmedla känslor och band mellan de olika personerna. Håller med om lite lång bok och lite seg emellanåt, men när man läst klart tyckte jag att det kändes som även det hade ett syfte, att verkligen avspegla hur livet kan se ut och ur olika personers perspektiv. Hoppas ni ger boken ett nytt försök ni som tröttnade på den :)

Loris M
2018-08-27 19:26
#26

Häromdagen hade jag en vän på besök som kom med en present inslagen, Ett litet liv. 🙂 Jag börjar tro att det är meningen att jag ska läsa den här "jobbiga" boken. Hon sa att den var så underbar och djup och att det är lite jobbigt i början men att den är värd att läsa. Så jag måste nog ge den en chans.

BrittaD
2019-01-10 15:12
#27

Hur gick det sen då?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
Loris M
2019-01-10 22:13
#28

#27 Oj, jag har ännu inte kommit igång. Den står bara här i hyllan och väntar. 😃

Läste du ut en och tyckte du i så fall att den var bra och läsvärd?

BrittaD
2019-01-12 13:37
#29

#28

Ja det ser du väl av tidigare inlägg.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
2019-01-12 17:04
#30

#29 Fast det ser jag ju inte, därför jag frågar om du läst ut den. 🙂 Du skriver i #24 att du är inne på det fjärde kapitlet av sju. Du kunde ha gett upp efter att du skrivit det inlägget. Jag gav ju upp, vilket jag egentligen gör nästan aldrig. 

Jag tror att det här får bli min sommar läsning. Jag ska försöka ge den en chans till. Många verkar hylla den och de flesta (även den jag fått boken av) säger att den var jätteseg i början men när man kommit in en bit så är den väldigt bra.

BrittaD
2019-01-12 21:16
#31

Jag tycker nog att det framgår att jag inte tänkte sluta läsa, bara sluta skriva om den för atti nte vara en spoiler. 🤐

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
2019-01-12 22:53
#32

Okej! 😃

Upp till toppen
Annons: