Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 1412 ggr
Loris M
2018-02-01 07:58

Diskussion - Väktarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att diskutera Väktarna av Cecilia E. Ajanovic. 🙂

Har ni läst boken, vad tyckte ni?

Jag har beställt den via fjärrlån eftersom de inte hade den på biblioteket hos oss, men inte fått den ännu tyvärr. Den verkar spännande tycker jag.

Annons:
Magi-cat
2018-02-01 08:04
#1

Jag har beställt och fått hem den, men inte börjat läsa ännu.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-02-01 08:09
#2

Och jag får nog kolla upp varför det dröjer så länge med att få hem den. Det brukar ta bara några dagar när de ska låna det från en annan kommun, och kanske något mer om de ska köpa in, men inte flera veckor som det blev nu för mig.

Tarotstollan
2018-02-01 08:15
#3

Jag har bara precis börjat att läsa i den. Lånetiden går ut om bara några dagar, så jag hoppas att jag kan låna om den, för jag har ingen möjlighet att hinna läsa ut den tills dess.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2018-02-01 08:42
#4

Loris, det verkar inte finnas så många exemplar av den. En del kanske ligger på inköp ännu, dessutom.
Å andra sidan är det (väl) ingen bestseller och kölistan borde inte vara så lång…

Hoppas den kommer till dig snart! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-02-01 08:46
#5

Tack för tipset. Den vill jag läsa🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2018-02-01 08:49
#6

#4 Just det! Det har du ju uppmärksammat mig på tidigare har jag för mig, men jag tror att jag inte kopplade ihop färre exemplar med längre väntetider just då. 🤪 Men nu så….

Annons:
BrittaD
2018-02-01 14:59
#7

Kollade i Libris och den är inte särskilt mycket spridd på biblioteken, kanske pga av "förlaget", Print on demand. Då finns den inte heller i något lager, utan printas ut, när det kommer en beställning, så det tar lite längre tid att få den än om det gäler ett vanligt förlag.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Tokryck
2018-02-02 10:18
#8

Den har inte kommit in till mig än, när den kommer och jag har läst den hoppar jag in här :)

dessandahlen
2018-02-03 22:26
#9

Jag har läst den och jag älskar den! Älskar Vincent Weller. Jag rekommenderar den till alla som gillar mystiska övernaturliga böcker, och kärlek såklart. Men det måste komma en fortsättning tror jag. Det här är väl bara första delen? Kul att den är i Sverige med. Jag gillar också att det är en helt ny idé . Men det får ni se när ni läser själva 🤐.  Den är lång men när jag väl kommit in i den gick det superfort att läsa den. Den är lite seg i början, men ge inte upp för det.

Magi-cat
2018-02-04 08:31
#10

Här börjar. Verkar mycket riktigt seg. ☺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-02-04 08:34
#11

Har börjat, ska det stå. Mobilen är inte med på noterna.☺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

dessandahlen
2018-02-04 11:16
#12

Magi-cat, det tar typ 45 sidor innan det börjar hända något. Jag tyckte som sagt att den var lite seg först men jag glömde det snabbt sen. Jag gillar att spänningen byggs upp i boken 😃.

Magi-cat
2018-02-04 11:17
#13

Ok. Jag gör ett försök. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-02-05 20:25
#14

Asså, känner igen från en annan bok jag nyss läst den tjuriga tonårsdottern som inte precis gläds åt flytten, nyfikna/hjälpsamma ortsbor, pappan som dött, den dåliga mobiltäckningen, huset som verkar mystiskt på natten….

(Har läst 20 sidor 😃. Inte går det fort heller.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-02-05 21:21
#15

Kämpa på Magi-cat! 👍😃

Magi-cat
2018-02-07 22:08
#16

Vincent Weller verkar minst sagt mystisk och hela den familjen. Är de vampyrer eller nåt? 😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-02-08 19:18
#17

Påminn mig om att inte åka till det läskiga Månkarbo. 😮🤫

😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

dessandahlen
2018-02-08 20:11
#18

Du har kommit längre än den sega början hör jag 😂😁

Magi-cat
2018-02-08 20:36
#19

Måste ju se hur det går. 😃

Nu är Nova och hälsar på hos den läskiga familjen. 😮🥶


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-02-11 07:38
#20

Nu har jag läst ut den. Till författarinnans fördel måste sägas att hon förmår bygga upp spänningen med en del oväntade faktorer som kommer in mot slutet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-02-17 07:50
#21

Är det någon mer som läser/ska läsa boken? 🙂

(Jag vill inte förstöra spänningen genom att säga vad jag tycker om ett och annat.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2018-02-17 07:55
#22

Jag håller på men har inte kommit så långt i den. Jag har blandat ihop datum, månader och böcker, så jag vet inte riktigt hur jag har det…..🤪🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
2018-02-17 08:16
#23

Jag har också blandat ihop allt och vet inte vad jag läser längre. 🤔 Men jag är rätt säker på att Väktarna är inte en av de böcker jag läser just nu. Så lite koll har jag. 🙂

Magi-cat
2018-02-19 19:09
#24

Nu ska jag säga lite spridda saker om vad jag tyckte om boken. Ni som inte läst den kan blunda… nu! 😎

- Väktarna står som ungdomsbok. Jag hade hellre sett den i kategorin "Unga Vuxna", främst pga en del skildringar av våld och tortyr.

-Språket är lite ojämnt. Ibland påminner boken mer om en prisad uppsats i en tävling än en färdig bok. ("Vart är Rebecka?") Jag önskar författarinnan haft en eller flera lektörer till sin hjälp.

- Vad jag önskade att Nova till slut rätat på ryggen, sett Vincent i ögonen och sagt någonting i stil med "Dra åt skogen Vincent Weller, jag är inte 'din' och du ska ge blanka den i att försöka manipulera mig mer!"

Visserligen hade han sin väktar-makt över henne, men…

Det hade blivit ett bra slut. Nu mynnar det bara ut i mer tragik och som en invit till en ny bok.

- Språket igen. Det är en tonårsbok där 18-åriga Nova berättar. Att Vincent är ursnygg upprepas i det oändliga hela boken igenom. Det blir liiite tröttsamt.  Och - är inte dagens tonåringar vaccinerade mot att gå på den där ägarvokabulären som 200-åriga Vincent lockar med?

Nåja, ganska spännande var den i den senare delen och gick snabbt att läsa. Några oväntade vändningar hjälpte upp intrycket.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-02-20 08:38
#25

Väktarna - vad är de för några? Gudar?

De tycks ha känslor gent emot varandra och vissa människor, men är helt känslokalla mot världen när de ska upprätthålla "balansen mellan ont och gott". Något de inte lyckas något vidare med. I själva verket är de lika hämndgiriga, griniga och intriganta som folk är mest.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

dessandahlen
2018-02-20 22:30
#26

Jag håller med om upprepningarna om hur snygg han var! Vi fattade första gången liksom… 😂 Själva språket störde jag mig inte generellt på , men du kan ha en poäng Magi-cat. Jag gillar ändå Vincent Weller, men så är jag också lite svag för alfahannar (jag vet 😩). Men tycker ändå att Nova står på sig (trots hans väktarmakt) och inte låter honom styra och ställa helt. Måste erkänna att jag var lite för någon slags fin avslutning när hon väljer ett vanligt liv i slutändan, med Johnny typ. Det jag också gillar med boken, förutom mystiken, är att man inte riktigt kan ana vad som kommer hända. Jag hade definitivt inte räknat med slutet. Även om jag personligen är less på böcker med flera delar så hoppas jag på en fortsättning. Det känns i alla fall som om författarinnan har den avsikten. Fattar inte heller riktigt vad de är för något? Eller så har jag glömt. Det var ett tag sedan jag läste den. Men om jag minns rätt så är de väl inte från jorden? Eller så var det bara min egen tolkning 🤔.

Magi-cat
2018-02-21 07:45
#27

#26 Jag hade också hoppats på en fin avslutning. 🙂 Att hon skulle få minnet raderat var väl oundvikligt, men sedan att allt hade varit lugnt igen i det där Månkarbo och och att hon umgåtts med Johnny och kompisarna igen…
Det slut som blev hade inte jag heller räknat med, verkligen inte. Det är en ungdomsbok, ändå, tänkte jag. Så det borde bli ett bra slut. ❤️

Jag kommer inte heller ihåg riktigt var väktarna kom ifrån. Icke-jorden låter som en bra tolkning. Glad De hade kunnat få stanna där. "Kungen" är en trist typ. 🥶

Och så verkar det långsökt att "fixa" minnet för så många personer. Nova fick ju inte ens uppleva sin student. 😐

Novas pappa förresten. Hans tragiska död var ju orsaken till att de flyttade till Månkarbo för att börja ett nytt liv. Sedan nämns han knappt. Det borde ju ha varit  sorg och saknad efter honom, men knappt att det nämns. Han hade väl ingen plats mer i historien, s.a.s.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tokryck
2018-02-22 13:06
#28

Här var en som gav upp efter 100 sidor (runt det). Jag vet inte om det var boken i sig, mer att den inte var så bra så jag orkade mig vidare. I 100 sidor störde jag mig på alla ooooh va snygg, ooooh va perfekt. Jag har aldrig varit så själv så för mig blev det bara löjligt. Jag kan inte förstå att någon blir förblindad av hur någon ser ut (hon är ju 18 för bövelen). Sen störde jag mig på sättet den var skriven och det är inte ofta jag blir det kan jag säga. Språket i 50 shades till exempel hade jag inga problem med och det är det ju många som har.

Jag har så många bra böcker som väntade på mig så jag kunde helt enkelt inte koncentrera mig mer när jag inte riktigt hade fastnat efter 100 sidor. Men av det ni skriver så verkar den vara helt ok, men det känns också som rätt beslut.

Magi-cat
2018-02-22 16:55
#29

#28  😃 Nej, det var inte lätt i början.
Som jag sade var den lite av uppsats mer än en bok. 
Ooohh- vad-snygg fortsätter hela boken igenom.
Det kan - möjligen - passera för att väktarna förvrider ögonen och hjärnan efter behag på människorna. Det var därför jag önskade så att Nova bitit ifrån. Eller åtminstone mamman, eller att kompisarna sagt ifrån  - hallå, vad håller du på med?
Jag förstår inte att inte varningsklockorna ringde hos hennes mamma heller, särskilt när Vincent började hämta Nova från skolan i sin flotta bil…🤪 Lite basic föräldrainstinkt borde varit på sin plats.

Nej, jag tycker inte den var ok, utan försökte ta fram något positivt och det var att den flöt på bättre allt eftersom och blev rätt spännande, som fantasy betraktad.
Men boken borde varit minst 100 - 200 sidor kortare, ordentligt korrekturläst och frågan är om storyn håller till ännu en liknade bok med huvudpersoner med porslinshy och bildskönt utseende.

Sedan finns det en del att invända mot figurerna också, som "Kungen"…(Dök upp alldeles på slutet.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tokryck
2018-02-23 11:50
#30

Men vadå, hon fick ju vänner. Saknade inte Stockholm, gav mamma en brake. Allt väl ;) .

Ja jag tyckte den kändes tjock när jag efter 100 sidor undrade vad resten av boken skulle handla om :) .

Men väldigt roligt att det blev så mycket diskussion om den ändå :D

Magi-cat
2018-02-23 12:07
#31

Jättekul med diskussion. 🙂

Ja, Novas längtan till Stockholm försvann snabbt. Bildsköne Vincent-effekten…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: