Annons:
Etiketterallmäntböckerläsning
Läst 908 ggr
Zadie
2018-03-06 10:57

Tips på böcker från andra kulturer?

Jag älskar att läsa böcker som utspelar sig i t.ex. afghanistan, iran, indien, bandladesh m.m. Har läst bland annat Innan floden tar oss, Flyga drake, Tusen strålande solar, Morgon i jenin och säkert fler liknand böcker jag glömt av. Har ni några bra tips på gripande historier eller bra författare som liknar de jag nämnt ovan?

Annons:
parsley
2018-03-06 11:31
#1

Några som jag kommer på

Gyasi - Vända hem.  Börjar med slavhandeln i Västafrika och sedan får man följa en släkt generation för generation. Några är kvar i Afrika och andra hamnar i USA. Mellanting mellan roman och novellsamling.

Clement - En bön för de stulna.  Mödrarna gör sina döttrar fula, för att de inte ska kidnappas av drogkartellerna i Mexico. 

Adichie - Lila hibiskus. 

Åsne Seierstad har skrivit en del om Afganhistan bl a. Sakprosa.

Niekirk - Agaat.  Utspelas i Sydafrika.

Henning Mankell - Minnet av en smutsig ängel. Historisk roman som delvis utspelas i Afrika.

Bugan - Den begravda symaskinen. Utspelas bakom järnridån i Rumänien. Den är visserligen europeisk, men den kanske ändå kan vara intressant, eftersom den skildrar hur ett totalitärt system påverkar människor.

Zadie
2018-03-16 12:17
#2

#1 Tack för ripsen! Ska kika vidare på dessa :)

parsley
2018-03-16 13:41
#3

Såg att jag skrivit fel titel i förra inlägget. Bugans bok heter Den begravda skrivmaskinen, ingenting annat. 😉

Kom på några till. Det finns en författare som heter Maryse Condé. Hon skriver bl a om Västindien. 

Mootoo - Kaktusen blommar om natten. Utspelas i Västindien. Jag har inte läst den, bara sett den omnämnd och rekommenderad på Facebook.

Adebayoo - Stanna hos mig. Kärleksroman från Nigera. Jag har inte läst den och det är lång kö på den på biblioteket.

Zadie
2018-03-17 00:08
#4

#3 Okej tack! Ja den sista har jag lyssnat på som ljudbok, gillade den :)

Tokryck
2018-03-21 10:23
#5
En geishas memoarer

av Arthur Golden

Jag vet att jag har läst en liknande denna men kan inte minnas namnet.

MelodyX
2018-03-21 11:39
#6

Niroz Maleks novellbok Under krigets himmel berörde mig mycket när jag läste den. Han sitter i Aleppo och vägrar lämna staden. Oklart var han finns idag.  https://menatidningen.se/bokrecension-under-krigets-himmel-niroz-malek/

Annons:
Zadie
2018-03-21 21:37
#7

#5 och #6 Tack båda!

Zachis
2018-05-01 11:13
#8

Blue Remembered Earth av  Alastair Reynolds är en science fiction som utspelar sig 2160 i Afrika

Upp till toppen
Annons: