Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 1008 ggr
Loris M
2018-03-19 07:26

Nominera månadens bok för april!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags för nomineringen! Vad vill du läsa under nästa månad?

Som vanligt, skriv titel, författarens namn och länka gärna till boken så vi kan läsa om innehållet. 

Annons:
Loris M
2018-03-19 07:33
#1

Jag vill nominera Halva liv av Qaisar Mahmood. 

Det är hans första roman, utgiven 2016 och det är alltid spännande att läsa författare som debuterar och som har en "annorlunda" bakgrund. Han är född i Pakistan och kom till Sverige 7 år gammal. Han är utbildad socionom och har pol.mag i statskunskap. 

https://www.nok.se/Allmanlitteratur/Bocker/Skonlitteratur/Svenska-berattare/Halva-liv/

Magi-cat
2018-03-19 08:05
#2

Träd, kärlek och andra växter

https://www.adlibris.com/se/bok/trad-karlek-och-andra-vaxter-9789188659019

Fortsätter på kvinnotemat. 😃

Såg henne i något kulturprogram på TV igår och boken verkade intressant, skriven av hängiven forskare.

""Av de många miljoner frön som faller på varje tunnland av jordens yta kommer mindre än 5 procent att börja gro. Av dem är det bara 5 procent som blir ett år gamla." Anne Hope Jahren har ägnat sitt liv åt att studera träd och växter - organismer som ofta tycks trotsa alla odds. Träd, kärlek och andra växter är hennes storslagna självbiografi. Vi får följa med från uppväxten i det kylslagna Minnesota, genom en hängiven forskarkarriär, byggandet av tre egna labb, till kärleken och nytt liv. Boken handlar om en kvinnlig forskares svåra väg för att accepteras professionellt. Men den är också en personlig och poetisk hyllning till naturen, nyfikenheten och vänskapen."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

BrittaD
2018-03-19 09:34
#3

# 2

Såg henne också i Babel igår och håller med att det verkade vara en speciell författare och en speciell bok. Men har biblioteken hunnit köpa in den? Inte mitt i alla fall.

# 1

Med tanke på diskussionen i en annan tråd om bristen på manliga och utomeuropeiska författare skulle ju denna vara ett intressant val. En "utmaning" som alla nu älskar att kalla sånt … 😉

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Magi-cat
2018-03-19 11:09
#4

#3 Det har du rätt i. ☺️ Jag var lite för entusiastisk där.

Det var fler i kö än vad som fanns exemplar att låna ut, om man så säger. 

Jag drar därför tillbaka mitt förslag och återkommer med det vid bättre tillfälle. 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-03-19 12:18
#5

#3 Ja, det var ju lite det som var tanken. 😃 Han verkar vara en spännande och mångsidig person. Hittade en artikel om honom från februari i år. 

(Tog bort länken när jag insåg vad det var för tidning jag länkat till. Visserligen fortfarande intressant inte minst för att de störs på hans bakgrund och vill vinkla det till att han inte är tillräckligt kompetent  för sin tjänst, men jag vill inte göra reklam för den tidningen.)

#4 De har ännu inte köpt boken på biblioteket i min kommun. Låter som en bra idé att spara den till lite senare tills den kommit in. Men utan tvekan en intressant bok.🙂

Tarotstollan
2018-03-20 03:30
#6

En bok om en kvinna, skriven av en man!👍

Titel: Kvinna utan minne.
Författare: Petter Lidbeck.

https://www.bokus.com/bok/9789164205377/kvinna-utan-minne/

Jag blev intresserad av boken då jag själv undrat vad jag skulle göra om jag tappade minnet. Hur mycket av mitt gamla liv hade jag accepterat och  velat ha kvar eller hade jag startat om på nytt, någon annanstans?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Tarotstollan
2018-03-20 03:41
#7

Bok 1. fanns inköpt på 1 bibliotek men var utlånad.
Bok 2 ligger under inköp till 1 bibliotek. Ingen aning när den kommer.
Bok 3. Fanns på 11 ställen men utlånad utom på 2 ställen, just nu.

Så ser det ut just nu för mig, med de böcker som är förslagna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

BrittaD
2018-03-21 12:09
#9

# 8

Ååh ja - denna fantastiska och samtidigt skrämmande bok 👍

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Tokryck
2018-03-23 11:13
#10

#9 fått tips om denna och tänkte någon gång ska jag väl läsa en nobelpristagare :)

BrittaD
2018-03-23 17:55
#11

😃👍

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Magi-cat
2018-03-24 18:34
#12

Den här finns i alla fall att låna! 😃

"Ett jävla solsken" av Ester Blenda Nordström.

Jag är väldigt nyfiken på den efter att ha läst Blendas "En piga bland pigor" om hennes wallraffande som piga på landet och om det hårda arbetet för pigorna med också många glädjeämnen och fina människor. 

Ester var verkligen i särklass!

Om "Ett jävla solsken":

""Det är en biografi med action, underhållande - och imponerande. Ett fribrytaröde, härligt att läsa om. Fatima Bremmer har dykt djupt in i familjen Nordströms efterlämnade brev och papper. Resultat? En gedigen skildring av ett livsöde som - obegripligt nog - varit alltför bortglömt.” Borås Tidning

"Fatima Bremmers prosa håller en hög litterär kvalité och trots alla sorger och komplikationer är det ett nöje att få följa Ester Blendas väg genom livet. När man läst klart Ett jävla solsken har man lärt känna både Ester Blenda och hennes tid. En nödvändig lektion i modern svensk kvinnohistoria och ett mänskligt öde som berör och fascinerar." Opulens"

https://www.adlibris.com/se/bok/ett-javla-solsken-en-biografi-om-ester-blenda-nordstrom-9789137143743


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: