Annons:
Etikettövrigt
Läst 462 ggr
Loris M
2018-03-19 07:57

Vilka har skrivit böcker vi läst i bokcirkeln?

Har inte tänkt på det tidigare men när jag tittade igenom listan med månadens böcker upptäckte jag att de flesta (så gott som alla) är skrivna av kvinnor. 🙂

Hittills har vi läst 20 böcker i Bokcirkeln. 17 av dem är skrivna av kvinnor, 2 av män och en har två författare - en man och en kvinna. 

Brukar ni tänka på författarnas kön, vilket liv de levt, deras bakgrund (socialt, kulturellt) m.m. när ni väljer böcker ni läser?

Annons:
Loris M
2018-03-19 08:01
#1

Jag brukar tänka på det till vis del, mest för att jag tröttnat på västerländska böcker/författare. Numera letar jag efter böcker som är skrivna av andra än västerländska författare och som beskriver något annat än det som jag är bekant med, d.v.s. andra kulturer, andra sätt att tänka, andra upplevelser… det blir spännande att utmana tanken tycker jag.

Magi-cat
2018-03-19 08:01
#2

Nu när du säger det så…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

BrittaD
2018-03-19 09:26
#3

Jag har räknat på ett annat sätt.

Av de valda böckerna är 11 översatta från engelskan, 7 har svenska författare. En  har ett italienskt original och en västafrikanskt.

Jag är också rätt trött på den anglosachsiska dominansen och försöker hitta böcker från andra kulturer när jag väljer åt mig själv. Att få gehör för lite udda böcker till Månadens bok är ju lite svårare.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Tarotstollan
2018-03-20 03:03
#4

Jag har faktiskt inte tänkt på det innan du skriver det här nu. Är det en bok jag vill läsa bryr jag mig inte om vem som skrivit den.
Är det däremot en bok jag gillar, då letar jag efter flera böcker av samma författare. Jag bryr mig inte mycket om deras privatliv, oftast kan det stå lite om dem i boktidningarna jag får och då läser jag det men det är oftast allt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

BrittaD
2018-03-20 11:04
#5

Är inte alla vi som läser och diskuterar böckerna i Bokcirkeln kvinnor? 🤔

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
2018-03-20 22:05
#6

#5 Ja, nu när du säger det så… 😃 Jag har inte tänkt på det, men det skulle ju kunna förklara varför vi oftast väljer böcker skrivna av kvinnor (medvetet eller omedvetet).

Annons:
Tokryck
2018-03-21 10:21
#7

Har aldrig tänkt på det. Inom fantasy är mycket skrivet av kvinnor vilket är riktigt roligt. Men jag tror att jag överlag har tyckt om böcker skrivna av kvinnor mer än böcker skrivna av män.

Tarotstollan
2018-03-21 22:54
#8

Kan det bero på att vi som kvinnor har lättare att förstå kvinnliga författare, hur de tänker och historien stämmer bättre med hur vi själva tänker?
Skrämmande tanke i så fall om det beror på det, vi borde läsa fler manliga författare i så fall!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: