Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 1576 ggr
Loris M
2018-05-01 10:30

Diskussion - Never let me go

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att diskutera Never let me go av Kazuo Ishiguro. Har ni läst boken? Vad tyckte ni?

Jag har reserverat den men jag hann aldrig få hem den då det var flera andra före mig som skulle ha boken. 😕

Annons:
Loris M
2018-05-01 10:50
#1

… men det här är absolut en bok som jag kommer att läsa. Den har fått bra recensioner och Kazuo Ishiguro har fått Nobelpriset i litteratur förra året. 

Så här skriver några som läst boken:

"Språket fångar mig direkt, rakt, enkelt och rikt. Miljön är en engelsk internatskola. Redan från början byggs mystiken upp. Vad är det egentligen som händer där på skolan? Är det något speciellt med eleverna? Bit för bit nystas verkligheten upp och är nog så skrämmande. Den skildrar en framtid som jag hoppas aldrig blir verklighet, där vissa individer är mindre värda än andra. Eleverna har många frågor, som de så småningom listar ut svaren på själva. Jag älskar verkligen den här boken och rekommenderar dig varmt att läsa den!"

"Den engelska internatskolans idyll och klaustrofobiska bubbla är utgångspunkten och inramningen för romanen. Elevernas synbart vardagliga dilemman, relationer och obesvarade frågor om livet skuggas av en stor och mörk sanning som växer fram kapitel efter kapitel. Med ett genialiskt enkelt språk väcker Ishiguro något olustigt inom läsaren, men också frågor om livets och individens värde, allt inkapslat i en strålande mörk och lysande roman."

https://www.bokus.com/bok/9789146234760/never-let-me-go/

BrittaD
2018-05-01 17:44
#2

Jag har läst boken, men gör som sist: väntar på att få några att diskutera med innan jag börjar skriva om den.

Hoppas verkligen att många läser den för det är en bok som är oförglömlig, drabbande och där det finns massor att diskutera.

Att det är en nobelpristagare som är författaren bör inte avskräcka någon. Så enkel språkligt. Inga konstigheter där.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
2018-05-01 20:39
#3

#2 Läste du den på svenska eller engelska? Ser nu att den på engelska finns tillgänglig på biblioteket och funderar på att låna när jag läst ut Huset vid sjön.

BrittaD
2018-05-01 21:28
#4

På svenska

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2018-05-07 17:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ville bara säga att jag försvinner till min lilla ö vid Ålands Hav på en vecka och kan inte delta i någon diskussion här, om nu någon läser och vill diskutera Never let me go. Har ingen uppkoppling där borta.

Ha en trevlig långhelg ni också 🙂

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
2018-05-07 20:28
#6

#5 Låter härligt! Både att vistas i naturen vid vattnet men också att vila upp sig från att vara uppkopplad. 🙂

Annons:
Magi-cat
2018-05-10 08:39
#7

#5 Vad härligt det låter! ☀️ Bara njut och ha det bra! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tokryck
2018-05-28 12:50
#8

Jag tog hem den på Storytel men jag började bara lyssna på den. Kom inte riktigt in i den och tappade intresset. Bra böcker jag vill läsa… :P

Tokryck
2018-05-28 12:50
#9

Kanske måste låna den i bokform!

BrittaD
2018-06-03 12:13
#10

Ledsamt att det inte blev någon diskussion av denna fantastiska och så angelägna roman 😢

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
2018-06-03 20:27
#11

#10 Ja, visst är det. Jag önskar verkligen att fler läste när vi ändå är så många medlemmar. Det skulle vara så mycket roligare. Men det är tråkigast när det blir som för dig nu, att inte ha en enda person att diskutera. Förhoppningsvis läser någon boken längre fram.

För min del flyger veckorna så snabbt att jag inte hinner med. Är ännu inte klar med Huset vid sjön. Har du läst den? Det är i alla fall Magi-cat och jag som läst/läser den boken så då blir det en diskussion. 🙂

vendelay
2022-05-20 22:48
#12

Jag gillade den här boken! Den är lite långsam, så jag lyckades inte läsa den fysiskt, men att lyssna gick toppen. I början känner man sig ganska förvirrad och allt nystas upp mer och mer under bokens gång - jag älskar sånt! Själv är jag inte förtjust i språket, tycker det var ganska trist och stelt, men jag gillade verkligen storyn.

Om någon skulle få för sig att se filmen vill jag varna för att den VERKLIGEN inte gör boken rätta, filmen är otroligt dålig och innehåller knappt någonting av det som jag personligen älskade från boken haha.

NU KOMMER SPOILERS:
Diskussionen om vad som är etiskt försvarbart när det kommer till medicin är ju alltid aktuell. Att detta skulle kunna ske i verkligheten tror jag faktiskt, men precis som med andra djur än människor skulle det ju gömmas så att vi slipper tänka på vad vi utsätter andra för. Jag minns inte boken exakt för det var ganska länge sedan jag läste den men OM jag minns rätt så slutar den ju med att ställena med skolor och glädje och (ett mycket begränsat) liv stängs ner och istället finns bara anstalter där barnen växer upp utan att få leva alls. För övrigt OTROLIGT intressant att diskutera detta med en ickevegan - är det ett liv bara för att man har det bra innan man blir dödad? En annan superintressant grej är ju - vad definierar en människa? Har kloner en "själ"? Jag har så många tankar kring detta och det blir mer ju mer jag skriver märker jag.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

BrittaD
2022-05-21 12:17
#13

Vad roligt att du kom hit och det blir ett samtal om denna bok sent omsider!

Det är ju länge sedan jag läste den, men eftersom jag läst den tre gånger (sic!) sitter den fast i mitt minne. För varje gång upptäckte jag mer och mer, den blev mer och mer fasansfull.

Jag såg den mer ur människosynpunkt än ur djursynpunkt som en möjlig framtid där människan blivit alltmer avhumaniserad och ännu mer självisk. Och frågan. som du ställer, om det är ett liv, om man har det bra innan man dödas, den kan man ju grubbla över hur länge som helst. Och själen, ja, följer den med vid kloning? Vet inte om de klonade djuren betedde sig som det ursprungliga djuren.

Jag är inte vegan, men väl medveten om de plågor vi utsätter djur för, och att den här boken kan läsas med de glasögonen.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
BrittaD
2022-05-23 21:07
#14

Det är flera som tycker att denna bok är långsam, ja tom seg. Men jag tror att den är skapad för att läsas långsamt och med eftertanke, det är ingen bok om man är på humör för snabb spänning. Så småningom kommer olika pusselbitar inramlande och man förstår så sakteliga vad som väntar dessa ungdomar. Deras fasansfulla öde. Liksom inte heller barnen och ungdomarna själva till en början vet mer än att de har en speciell uppgift i framtiden och att det är viktigt att de är friska och sunda.

En sak som förvånade mig var att de var så snälla och fogliga, att ingen gjorde motstånd eller uppror när de förstod vad som väntade dem. De var effektivt hjärntvättade, jag kan inte riktigt förstå hur det gick till.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Upp till toppen
Annons: