Annons:
Etiketterallmäntböckerläsning
Läst 587 ggr
Cornelia Isaksson
7/20/18, 2:57 PM

Tips på böcker

Jag är en tonårstjej som gillar att läsa men behöver lite tips på böcker. Jag gillar hästböcker gärna så naturligt och verklighetstroget som möjligt. Har läst/håller på med böckerna i klara serien ich sedan läser jag ödesryttarna jorvik kallar bara för jag spelar spelet sso som boken handlar om

Annons:
Vrilen
7/20/18, 3:44 PM
Lona
7/20/18, 4:07 PM
#2

Jag älskar Nan Ingers Östmans böcker! En del är nog utgivna under enbart namnet Nan Inger. I synnerhet Rosettjakten var en av mina absoluta favoritböcker och är det banne mig fortfarande.
Verklighetstrogna och inte sådär smörigt lyckliga som många "ponnyböcker" tenderar att vara.

Gunilla Wolde (som även skrivit barnböckerna om Totte och Emma) har skrivit några böcker som även passar lite äldre ungdomar, bland annat om sin New Forest Twiggy. Tror att ett par av böckerna heter Hästkompisar och Contessa.

Böckerna om Britta och Silver är en klassiker. Skrivna av Lisbet Pahnke.

Kanske för lite yngre(?) men Marie Louise Rudolfssons böcker om russet Pysen gillar jag också.

Elisabeth Hjortvid skrev ett antal böcker om sin connemaraponny Tara (som också förekommer i ett par faktaböcker om körning som hon skrivit).

En del av böckerna ovan kanske inte ens finns i handeln längre, de utkom på 70- och 80-talet. De borde dock finnas på biblioteket (och på mitt bokloft 😉😃).
Jag får nog rota fram dem och ta mig en nostalgitripp till ponnyåren…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
7/25/18, 9:45 AM
#3

#2 Tack för nostalgi-trippen! 👍😃

Håller med dig.  En del av de där böckerna förtjänar verkligen att läsas idag också.

(Britta och Silver var stor favorit.)

#1 Svarta Hingsten också!👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lavine
7/25/18, 11:11 PM
#4

Det här är inte böcker jag har läst, utan bara vet att de finns. 🙂

Colorado: galopphästen från vildmarken av Helena Mansén.

Serien Kona-klubben av Inger Frimansson .

Pia Hagmar har skrivit fler böcker än Klara-serien, t ex om Tess. Hon har också kommit med en ny tonårsbok som heter Millan!

Sen har det kommit till en ny bok nu som verkar jättebra, den heter Vänd rätt upp och är skriven av Emelie Novotny. Handlar om lite äldre ungdomar/unga vuxna. 

Jag vet att jag har sett någon serie i pocket också, men just nu minns jag inte en enda ledtråd om dem! Återkommer om det poppar upp i minnet.

Kakan87
8/1/18, 1:43 PM
#5

Läste Virginia andrews böcker som tonåring. Ganska mörka men bra! Finns både vuxen och tonårsböcker

Kakan87
8/1/18, 1:44 PM
#6

Läste nu att du sökte hästböcker; sorry!

Annons:
Tokryck
8/1/18, 8:08 PM
#7

I och för sig fantasy men Stormvinge av Oscar Källner har jag bara hört bra om.

Upp till toppen
Annons: