Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 1189 ggr
Loris M
2018-09-01 08:08

Diskussion - Gatukatten Bob

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att börja diskutera månadens bok. Har ni läst den?

Själv förstår jag inte riktigt vart dagarna tar vägen, en månad går så fort. Den här boken har jag inte hunnit läsa eller ens låna tyvärr. 

Den har fått bra recensioner och verkar vara en bok som berör. Och det finns en fortsättning också, Mitt liv med Bob. Någon som läst den också?

Annons:
Maria
2018-09-01 08:11
#1

Jag tycker det är en fantastisk bok.

Jag har läst båda böckerna men det kanske är dags för att läsa dem igen känner jag.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2018-09-01 08:16
#2

Kul! Förhoppningsvis är det fler som läst så det kan bli en diskussion. Visst är det så att det är författarens egna upplevelser och att historien är sann?

Carmarino
2018-09-01 08:17
#3

Det finns en bok som heter Jul med Bob också. Har alla tre böckerna, men har inte läst dem än, så tack för påminnelsen. Gatukatten Bob gick som följetong i en tidning, och den läste jag. Den var så bra att jag bestämde mig för att köpa böckerna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-09-01 08:18
#4

#2 Ja det stämmer att det är en sann historia.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2018-09-01 08:19
#5

Ja det är en sannhistoria och det finn massor med bilder på nätet bland annat på denne fantastiske Bob och hans husse.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Torparmor
2018-09-01 09:02
#6

Ja tiden går rasande fort fortfarande. 

Har blivit lovad få låna boken av en bekant, måste passa på när hon kommer hem


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
parsley
2018-09-01 09:15
#7

Gripande historia och en bok som man kommer ihåg när man läst den.

Tant Grön
2018-09-01 11:09
#8

Har läst alla tre, plus att jag har sett filmen som fanns att låna på biblioteket. Kan rekommendera alla.

Maria
2018-09-01 11:10
#9

Jag visste inte att det fanns en tredje bok så tack för tipset🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2018-09-01 12:35
#10

Den finns tydligen både som bok, ljudbok och e-bok.

https://www.adlibris.com/se/sok?q=james+bowen


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2018-09-01 12:43
#11

Jag har läst alla Bob-böckerna och tyckte mycket om dem 😻☺ Gatukatten hade jag tänkt ta med mig och läsa om den nu på min höstsemester, men verkar ha glömt den. Den var gripande och bra, tyckte jag, och visst är det något speciellt med katter, särskilt gula? 😻💞☺ De behövde varandra och grep in i varandras liv…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tokryck
2018-09-01 16:50
#12

Ehrm. Jag tyckte inte att den fastnade alls. Jag älskar djur men inte i böcker. Läste någon om en labrador också men inte heller den fastnade. Minns ju inte ens titeln. Jag kanske skulle ha försökt läsa ut den men det gjorde jag inte. Jag läste bra länge i alla fall. Nej inget för mig.

Magi-cat
2018-09-01 18:18
#13

#12 Fast det var inte "bara" om katten, utan om husses ganska omilda tillvaro som gatumusiker. ☺😻 . Fascinerande tycker jag hur människors och djurs öden griper i varandra. Hur han räddade katten när den var skadad och hur den räddade honom i sin tur. När en katt bestämmer sig så är det bara att foga sig…😀😳


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tarotstollan
2018-09-02 02:59
#14

Jag har läst boken och tycker den är lättläst och intressant. Har även kollat inne på Youtube om Bob och han är ju en världskändis numera!🙂

Däremot finns det saker som jag reagerar negativt på och det är då att denna boken är så skummad på ytan och lättskriven att jag tycker den verkar vara skriven för ungdomar mer än för äldre.
Får intrycket att det blev bråttom med boken när bokförlaget förstod att Bob var en kändis och ville hänga på trenden medan den varade.
Att det sen då släppts 2 böcker till + en barnbok tycker jag visar på att mina tankar är rätt.
För de andra 2 böckerna handlar nästan hela tiden om samma saker som redan berättats i första boken men här har de då grävt djupare i historierna och breddat dem. Några nya historier finns med i de senare böckerna men jag tycker inte det är värt att skriva 2 nya böcker för de historierna.
För min del hade boken känts mer intressant och mera vuxen om de hade lagt ihop alla  3 böckerna till en och då fått ett djupare sammanhang och en mera intressant historia.

Svårt med poäng,  då jag vet att det finns andra böcker som man "måste" läsa för att få ett större sammanhang och förståelse för historien. I alla fall tycker jag det!
Så sammanlagt för alla 3 böckerna ger jag 4 poäng.

Barnboken har jag inte läst och heller inte sett, antar att allt om James drogproblem och svält mm rensats bort och att de fokuserat på att Bob blivit räddad och fått ett hem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Torparmor
2018-09-02 07:15
#15

#14 förstod inte varför det skulle vara negativt att en bok är skriven för ungdomar? Hur menar du då?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Tarotstollan
2018-09-02 07:21
#16

#15. Nej, inte negativt absolut inte men när jag hörde talas om boken så fick jag den uppfattningen att den var skriven för vuxna, med tanke på alla droger och misär som det stod att den skulle handla om.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tokryck
2018-09-02 13:21
#17

#13 Jag så inte att den bara handlade om katten. Men hela storyn handlar ju kring en katt och hans tankar. Föll mig inte i smaken alls även om jag helt förstår och tycker det är lite häftigt (och tragiskt) hur inställningen ändras när ett djur är med i bilden med en gatumusikant.

Magi-cat
2018-09-03 07:40
#18

Det är ju så olika hur vi fastnar för böcker och cad som tilltalar oss, just då. Jag tror förlaget och författaren själv ville göra en optimistisk bok, inte en eländesskildring med vissa goda inslag. Det går säkert inte att i en sådan bok skriva om precis alla aspekter av missbrukarens och gatumusikantens tillvaro. Vi förstår ändå att det var allt annän gulligt i alla stycken. Jag finner dey positiva upplägget sympatiskt med med katten som förändrar liv. 😻☺ Så kan det vara ibland. Samvaron med husdjur är ömsesidig och ibland når de fram där ingen annan gör det. Husse fick någon att leva för, någon som behövde honom. Bra också att britiska djurskyddsmyndigheter höll ett öga på ekipaget. Även det blev lite humoristiskt beskrivet. 😻☺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-09-03 07:42
#19

OT- ursäkta att jag skriver krattigt, sitter och petar med mobilen och ibland gör den som den vill Får inte samma överblick heller.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[SonjaG]
2018-09-13 19:27
#20

Jag håller med 13. Jag har läst bägge böckerna. Fascinerades av hur de räddade varandra och att deras liv kunde ändras så radikalt. Intressant (och sorgligt) att läsa om hur uteliggare och hemlösa har det i Storbritannien.  

Katter och djur i allmänhet kan verkligen ge ett nytt innehåll åt livet. Jag har sett det på riktigt när håll flera gånger.

Annons:
Fransu
2018-09-17 20:33
#21

Ni som gillade böckerna om gatukatten Bob måste läsa Bibliotekskatten Dewey av Vicki Myron. Också en fantastisk bok som jag varmt rekommenderar. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Magi-cat
2018-09-17 21:24
#22

#21 Instämmer verkligen!

En av mina allra största favoritböcker!😍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Effie
2018-09-18 15:14
#23

Jag har lyssnat på Gatukatten Bob+fortsättningen. Jag håller nog med Tokryck; inget särskilt alls. (labradoren; var det Marley? Gräslig bok!)  Har även last Bibliotekskatten…mitt mest bestående minne av den var den lyriskt kärleksfulla beskrivningen av det platta majsodlingslandskapet som verkar så totalt urtrist. Och jag haräven  lyssnat på Sjukhuskatten Oscar - fast den handlade ju knappast om katten, utan om patienterna. Ingen av dem skulle jag rekommendera någon. Jag gillar katter, och hundar,  men det måste finnas intressantare böcker om dem.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Magi-cat
2018-09-21 14:08
#24

#23 Där ser man hur olika vi läser böcker och minns dem efteråt. Jag har inget som helst minne av något urtrist majsodlingslandskap i Bibliotekskatten Dewey's värld. 😃 Jag bara tog boken (och katten) till mitt hjärta och där har den blivit kvar.🐱❤️
Den berättelsen är ett så betydelsefullt exempel på hur katter griper in i människors liv. Inte ens biblioteksjobbet (som Vicki älskade) var lika roligt efter att Dewey slutat sina dagar. Samt hur katten blev en tröst för många barn och vuxna när det var svåra tider i samhället.

Sjukhuskatten Oscar handlade om annat, men även där griper katten in i den kanske svåraste stunden i livet, när endast döden väntar. Han tröstar, följer personen till sista andetaget och lindrar ensamheten och sorgen. 

Böckerna visar de starka banden mellan djur och människor, hur vi vandrar en bit av vägen jämsides.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-06-16 20:54
#25

Gatukatten Bob har gått ur tiden men lämnar ett bestående minne efter sig.😢❤️🐱

"Hodder & Stoughton and James Bowen are saddened to announce the death of Bob the cat on 15 June at the age of at least 14 years.

James, a recovering addict, first met Bob in 2007 when he found him abandoned and injured. James took care of Bob who in turn gave him a reason to get up each morning. They quickly became inseparable, busking and selling The Big Issue on the streets of London.

In 2012 Hodder & Stoughton published James’ first book, A Street Cat Named Bob, telling his and Bob’s extraordinary story. The book was a publishing sensation, selling - along with its sequels The World According to Bob, A Gift from Bob and The Little Book of Bob - more than eight million books in more than forty languages, and was made into the film in 2016 starring Luke Treadaway as James. Bob appeared in the film as himself and will appear in a sequel, A Gift from Bob, later this year.

As James and Bob continued to find fans all over the world, Bob led an incredible life meeting well-wishers at book signings, travelling the world and coping with feline fame. He was an extraordinary cat who will be greatly missed.

James Bowen says “Bob saved my life. It’s as simple as that. He gave me so much more than companionship. With him at my side, I found a direction and purpose that I’d been missing. The success we achieved together through our books and films was miraculous. He’s met thousands of people, touched millions of lives. There’s never been a cat like him. And never will again. I feel like the light has gone out in my life. I will never forget him.”

https://www.thebookseller.com/…/james-bowen-says-goodbye-un…"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2020-06-16 21:05
#26

Så ledsamt😕❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2020-06-16 22:48
#27

😭 Vila i frid Bob.🐱❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Vixxen
2020-06-17 00:19
#28

Åh, så tråkigt! 🌹

Carmarino
2020-06-17 00:34
#29

Så tråkigt. Men 14 år är ändå rätt gammalt för en gatukatt, och Bob hade turen att få ett bra liv. ❤


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2020-06-17 01:35
#30

Det måste ha gått fort, då de hade en livestreaming inbokad i söndags som blev inställd och i måndags var Bob borta.😢

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Soligajag1
2020-06-18 09:43
#31

Så tragiskt ! Vila i frid Bob .🐱❤️ 

Dem är underbara , dessa böcker med Gatukatten Bob. Har läst alla 3 .  

Den med Jul med Bob  ( där fick han , husse kontakt med sin familj , igen) 

Dessa böcker borde alla läsa / lyssna på. Man blir verkligen tagen av dessa. 🐱❤️

HH 🙂

Upp till toppen
Annons: