Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 308 ggr
Loris M
2018-11-01 09:19

Diskussion - Krutgummor på krigsstigen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att diskutera månadens bok. Har du läst den? Vad tyckte du?

Jag har inte hunnit med tyvärr då den var utlånad hela tiden och det var många andra före mig i kön. Men det verkar vara en rolig bok.

Annons:
Tarotstollan
2018-11-01 10:27
#1

Har tyvärr inte kunnat läsa den, då det fortfarande är 2 i kö på den och ingen av böckerna skall vara tillbaka förrän i mitten av november.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2018-11-01 17:08
#2

Håller på och läser den. Krutgummornas datafraktion "Virala fredsgruppen" håller just på att lära sig hacka. 😃De ska byta ut krigshets mot kärlek och vänskap och maktgalna politiker som trumpetar ut våldsbudskap ska få orden ersatta med ljud från typ kväkande grodor, bräkande får och måsskrik. De som bara ljuger lite grann får låta som kvittrande fåglar istället. 

Hur ska detta gå? 😂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2018-11-01 23:44
#3

Den låter kul!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2018-11-02 07:31
#4

Den är kul, jag fnissar ofta. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2018-11-03 17:52
#5

Har läst den och tror att den skulle göra sig ännu bättre som film. Kan se det framför mig, t.ex. skeletten i häktet. Med rätt skådespelare så kunde det bli hur kul som helst. 😃

Magi-cat
2018-11-03 18:37
#6

Tänkte faktiskt också på det att det kunde bli en mycket lyckad film. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-11-05 08:30
#7

"Hela veckan hade de övat på kommunikation så när de ställde sig på Mynttorget och sjöng 'People Need Love' var de fulla av tillförsikt. Med spänstiga steg tågade de fram till kanslihusets trappa, ställde sig i ring och lade armarna om varandras axlar.

'Action?'

Damerna nickade…"

Detta var en av Mormödrar för fred's tidiga manifestationer.

Så småningom växer såväl nätverket som krutgummornas entusiasm och uppfinningsrikedom, och de blir allt mer vältränade i sådant som kan vara bra att kunna, där vi kan nämna die-in's, klistertillverkning, sömnad av kjolar med kardborrband (som lossnar när ordningsmakten försöker fånga in en. Klistret på händerna lossnar däremot inte.), och sjungande av fredssånger som retar gallfeber på poliserna när de hamnar i arresten. För de gör de, inte ens mormödrar demonstrerar mot krig och vapenindustrin ostraffat. (Damernas skelettkostymer var förresten väldigt fyndiga.)

Bullbakning låter kanske som en oförarglig mormorssyssla, men i krutgummornas händer blir bullarna ett kraftfullt vapen. Eller antivapen. (Humor är som bekant - avväpnande.)

Som ni förstår gillar jag boken. Den gav mig många goda skratt, även om jag till en början hade en liten farhåga att det lätt kan bli parodi på gamla tanter som tar sig ton. Helheten blev ändå att man fick följa hur tanterna själva växte i kampen mot krig och ondska. (Även om vissa av metoderna…😂)

Inspirerande….😇


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: