Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 449 ggr
Loris M
12/1/18, 10:08 AM

Diskussion - En kvinna en mor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att diskutera månadens bok En kvinna en mor av Buchi Emecheta. 

Har du läst boken? Vad tyckte du?

Jag har läst den för ett tag sedan och har tänkt låna den på nytt nu för att fräscha upp minnet men hann aldrig det. Hoppas att jag kommer ihåg den ändå. Jag har läst flera av hennes böcker, bl.a. Tvillingrösten som på många sätt är lik En kvinna en mor så det är möjligt att jag kommer att blanda ihop vad som skrivits i vilken bok. 🙂

Annons:
Magi-cat
12/2/18, 9:13 AM
#1

Nu har jag läst ut boken.

Det tog tid. Först kunde jag inte släppa den för den var så berörande. Sedan kunde jag inte fortsätta  - för den var så berörande. Jag läste lite och tog paus, läste lite igen och tog paus.

 Buchi Emecheta skriver bra. Med enkla medel och ett lätt språk lyckas hon teckna de här människoödena så att man lever sig in i dem, trots att det är en annan tid och en helt annan miljö.
Jag förstås lite bättre nu hur var när flickor såldes för att det inte fanns någon annan möjlighet att mätta alla i familjen och även om det fanns det så var det så man gjorde. 
Tiderna förändrades, men det var inte lätt för någon.

Till råga på allt skulle mannen ut i ett krig där han inte ens visste vilka som stred eller varför och kvinnan skulle dra försorg om alla barnen. Det fanns inte pengar, det fanns inte mat men ändå lyckades hon.

Det positiva var den starka sammanhållningen i familjen och släkten. Det fanns alltid någon.
Just den sammanhållningen som hjälpte och stöttade kunde också bli ett tvång och ett fängelse när familjehedern var viktigare än allt annat och kvinnan, modern, fick bära skuld på det allra orimligaste sätt och vis när flickan valde ett annat liv än det fadern bestämt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
12/2/18, 9:40 AM
#2

Jag insåg att jag läst boken för mer än två år sedan, men vissa böcker glömmer man inte. 

Hennes böcker berör mig just på det sättet som du beskriver, kan inte släppa dem för att de berör, men inte heller fortsätta för att de berör. För mycket kanske. Jag tycker att det är nyttigt att läsa om jämställdhet utifrån ett annat perspektiv än västerländskt.

Magi-cat
12/2/18, 10:31 AM
#3

Ja, det är väldigt lärorikt att anta ett annat perspektiv! Hon skriver på ett sätt som gör det lätt att förstå, i den mån man kan förstå…
Beskrivande, icke-dömande…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/2/18, 10:37 AM
#4

Tänk det där kravet att få pojkar…att inte riktigt bli fullbordad förrän man fått en pojke…Blev det inga barn tog sig maken en ny hustru, eller fler.
Mannen hade tydligen också skyldighet enligt seden att ta sig an broderns hustru(r) och barn när denne dött. Vilket innebar ännu fler barn.

Pojkarna skulle dra försorg om föräldrarna när de blev gamla. Fickorna fick mannen brudpeng för, tidigt skulle de gärna giftas bort med en man som fadern bestämt.

Det är svårt att förstå, men det fanns ju liksom ingen socialtjänst, folk levde nära varandra och skulle ta hand om varandra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: