Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 575 ggr
Loris M
1/1/19, 7:23 PM

Diskussion - Edenbrooke

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första dagen på det nya året och det är dags att diskutera månadens bok för december, Edenbrooke av Julianne Donaldsson.

Har du läst den? Vad tyckte du?

Jag har läst ut den på två dagar och gillade den, även om den inte är en sådan bok som jag kommer att minnas. Den var rätt så förutsägbar men ändå lite spännande. 🙂

Annons:
Tokryck
1/4/19, 10:02 PM
#1

Jag älskade den här boken. I början tänkte jag Jane Austen men sen märkte man att språket var lite mer modernt. Men kvickheten och fyndigheten var samma. Humor och så klart visste man hur den skulle sluta men det gjorde inget. En riktig fullträff för mig som älskar sådana här böcker.

Tokryck
2/20/19, 11:31 AM
#2

Var det fler som läste boken?

Magi-cat
2/20/19, 3:39 PM
#3

Ja… 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/24/19, 8:35 AM
#4

Jag läste den och jag säger kul att ni gillade den! 👍

Det gjorde inte jag och det är väl därför jag dragit mig för att skriva…Men jag kanske inte var på humör för den, helt enkelt.

Alltså Jane Austen funkar men hon är en författare från sin samtid. När en nutida författare skriver sig in i den tiden är det skillnader och nyanser som inte får det att funka för mig. 🙂

Jag retade mig ohyggligt i början och trodde inte jag skulle orka läsa ut boken! Allt det här med vad en fin flicka ska göra och mesta av allt inte göra, vad en piga ska göra och en gentleman etc, pust, vad jobbigt de hade det….Men det blev för mycket.

Den tog sig mot slutet men jag retade mig också på hur de vuxna hade lurat den här unga och modiga flickan. Hon gav svar på tal i alla fall. Men det är som om vår tid talar genom den tiden och, nej, det funkar inte för mig.

För att säga något positivt så gick den snabbt att läsa och den var välskriven. Kul att det var hästar och ridning med. Fotot på omslaget är…förtjusande.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2/24/19, 9:36 AM
#5

Jag har inte heller skrivit något mer märker jag nu. Antar att det är för att det är en bok jag inte kommer minnas, precis om jag skriver i början. Mycket p.g.a. förutsägbarheten. Det andra som du Magi-cat tar upp att du retar dig på, kan jag absolut förstå och hålla med. Jag brukar tänka, eller snarare tvinga mig till att tänka att det var dåtidens värderingar.

Sen tror jag inte att de hade det jobbigare än vad vi har det idag. Men det är svårt att se kritiskt på sin egen tid. Hu jobbigt vi har det kommer säkert framtida generationer att skildra. 🙂 Tänk bara hur svårt det är att vara en ung (kanske framförallt) kvinna idag. Alla krav från omgivningen och sociala medier att se perfekt ut, alla krav på att prestera på alla områden, vara en bra flickvän/partner, mor, visa framfötter och lyckas arbetsmässigt…. samtidigt ska vi helst leva hälsosamt, utöva yoga, träna, vara självständiga, ha gott självförtroende…. Det här handlar också om hur en kvinna borde vara, men vi är en del av det och då framstår det som mindre irriterande.

Jag tror ibland att min förtjusning i 1800-tals böcker bottnar i en romantisering av den tiden - lite som att det var bättre och lättare förr. 😃 Det var det troligen inte. Det var bara på ett annat sätt. Men jag tänker att mycket på den tiden kretsade kring att gifta sig och uppföra sig väl. Idag lägger vi inte vikt vid just det, men vid andra saker.

Magi-cat
2/24/19, 9:57 AM
#6

Sant, varje tid har sitt…🙂

Jag brukar själv "predika" att inte döma i backspegeln med nutida värderingar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2/24/19, 10:07 AM
#7

Det är ju jättesvårt. 🙂

Upp till toppen
Annons: