Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 370 ggr
Loris M
2019-07-01 07:30

Diskussion - Gökens rop

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att diskutera juni-boken, Gökens rop. Har du läst den? Gillar du den? Varför/varför inte? 

Jag har inte hunnit med att läsa boken men har kikat på recensioner och det är rätt olika. Så här skriver en person:

"Man är fast ifrån första kapitlet, man vill bara läsa vidare o se hur det slutar. Rekommenderar varmt denna bok o kommer med förväntan läsa nästa bok i denna serie"

Men en annan skriver så här:

"Tyvärr måste jag säga att jag är besviken. Hade högre förhoppningar efter att ha sett tv-serien som bygger på böckerna, C B Strike. 

Det som framförallt är sämre i boken är två saker enligt mig. Dels är tempot långsammare och segare. Dels är de otroligt sunkiga könsrollerna framträdande i boken på ett sätt som inte märks i tv-serien. Jag roade mig med att leka en lek: "hitta en kvinnlig karaktär som inte har problem med sitt psyke på något sätt". Det var inte lätt, tror inte jag hittade någon faktiskt. Om ni tror jag skojar eller överdriver tycker jag att ni ska prova…"

https://www.bokus.com/bok/9789175033723/gokens-rop/

Annons:
Tarotstollan
2019-07-02 20:51
#1

Har bara börjat på den.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
2019-09-02 00:26
#2

Jag har fortfarande inte läst ut den eftersom jag läser lite då och då.

Jag gillar bokens långsamma tempo och beskrivningar. Ungefär som jag antar att arbetet för en detektiv eller polis ser ut i verkligheten.
Antar att de som varit i London känner väl igen sig på beskrivningarna.

Samtidigt så kan ju detta sakta tempo göra att jag ibland funderar på om jag skall hoppa sidor och se om det händer något mer intressant längre fram…🤐
Jag gillar Robin och Strike, visserligen lite gammaldags stil med honom som stor och stark och hon som sekreterare med hjärna.

Det enda negativa med denna boken jag hittills märkt är alla dessa människor, jag kan aldrig komma ihåg vem som är vem! Så när jag läser bara jag läser vidare och funderar inte på vem de är eller vad som hänt tidigare i boken, annars skulle jag aldrig komma längre än de första 10 sidorna!😉

Jag kommer att läsa de andra böckerna i serien när jag hinner, antingen köpa dem eller låna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: