Annons:
Etiketterboktipsrecensioner
Läst 1799 ggr
Cham
7/29/19, 12:34 PM

Roman skriven tidigare än 1930-talet? Tema: Skräck

Hej!

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med romantips? Jag behöver hitta två romaner, varav en som är skriven tidigare än år 1930. Texterna måste vara på svenska (eller översatta till svenska) och temat är skräck. Helst inte alltför långa böcker då jag har dyslexi och har tidspress i kursen med att läsa klart dem. 

Tack på förhand!

Annons:
Gronstedt
7/29/19, 12:54 PM
#1

Några "klassiker" inom genren, som borde gå lätt att få tag i.

Dracula av Bram Stoker (1897)
Udolphos mysterier av Ann Radcliffe (1794)
Slottet i Otranto av Horace Walpole (1764)
Frankenstein av Mary Shelley (1818)
Dr Jekyll och  Mr Hyde av Robert Louis Stevenson  (1886)
Dorian Grays porträtt av Oscar Wilde (1897)
Fantomen på Operan av Gaston Leroux (1910)

Om det duger med lite längre noveller, så har Edgar Allan Poe skrivit ett antal.

Tyvärr är ofta språket lite tungrott i äldre böcker. Men de är ofta ganska korta.

Maria
7/29/19, 1:29 PM
#2

#1 Jättebra förslag.

Mina favoriter på din lista är Frankenstein och Dorian Greys porträtt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cireea
7/29/19, 2:38 PM
#3

Dorian Gray är ju sååå bra! 
Rekommenderar den


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maria
7/29/19, 3:59 PM
#4

Frankenstein är lättläst och väldigt fascinerande då den är skriven av en kvinna så tidigt…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cham
7/29/19, 7:11 PM
#5

Tusen tack för tipsen! 

Jag hittade Dr Jekyll och Mr Hyde begagnad på en loppis idag så den fick följa med mig hem. Men  blev väldigt intresserad av Frankenstein också men är rätt nyfiken och känner mig lite dum så jag måste fråga er mer kunniga. Finns den i olika variationer? Jag ser att det finns de som är på 46s och andra som är på över 300s. Vilken är det som är själva "originalet"? 

Sedan undrar jag även om ni också har tips på lite nyare romaner inom temat skräck? (helst lättlästa/korta de med)

Maria
7/29/19, 7:19 PM
#6

Ser att det finns olika utgåvor och översättningar och jag blir faktiskt lite osäker på vilken det var jag läste. Den var tjock i alla fall och inte 46 sidor😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Cham
7/30/19, 9:31 AM
#7

Jag var så nyfiken så var tvungen att läsa runt lite och hittade följande om Frankenstein som jag tänkte dela med mig av till de som är intresserade…

Det finns två stora utgåvor av Frankenstein. Upplagan från 1818-talet är den ursprungliga texten publicerad av Mary Shelley. 1831-versionen (som är den vanligaste vi ser idag) inkluderar Shelleys berättalse om hur boken kom att skrivas men har också flera textförändringar.  Några följande förändringar i kort:

  • Kapitel 1 utvidgas och delas upp i två kapitel. Av denna anledning kan numreringen och det slutliga antalet kapitel variera från en version av boken till en annan.
  • Historien om Elizabeth Lavenzas ursprung förändras.
  • Utgåvan från 1831 har fler kommentarer som är kritiska till Victorias beslut och handlingar…

Många läsare har lärt känna romanen genom att läsa moderna utgåvor baserade på 1831-versionen. Forskare hävdar att originalet från 1818-talet återspeglar närmare Marias ursprungliga vision. (https://www.coursehero.com/lit/Frankenstein/the-1818-and-1831-editions/)

Gronstedt
7/30/19, 9:38 AM
#8

#5: Det har gjorts hur många filmer, pjäser, tecknade serier, pastischer, parodier , förkortade upplagor  och andra varianter som helst på Frankenstein. De flesta av dessa har det gemensamt att de innehåller en ganska liten del av originaltexten och en hel del som inte var med från början. 

Bitarna med förvriden lömsk tjänare som gräver upp gravar om natten, ont monster som hasar omkring och brölar och stora folkhopar med facklor som tågar mot den galne vetenskapsmannens slott brukar vara med. Men Mary Shelleys originaltext innehåller betydligt mer. 

Shelleys "monster" är smart, stark och verbal men groteskt stor och  ful och vilsen och okunnig i tidens sociala regler. "Monstret" försöker leva som en normal människa, men blir bortstött av alla (utom en blind och fattig man som tycker han är en fantastisk vän och hjälpare). "Monstret"  försöker få svar på varför Frankenstein har skapat "monstret" men inte vill ta ansvar för sin skapelse. Medan dr Frankenstein mest tycker synd om sig, betraktar sin skapelse som ond och hemsk och gör halvhjärtade försök att bli av med den, men aldrig tar "monstret" på allvar som en person man kan kommunicera med. Det är en bok som har mycket att säga om hur utanförskap skapas.

Vill du läsa originalvarianten så tror jag originaltiteln på svenska var "Frankenstein eller den moderne Prometeus". Kolla att författare är Mary Shelley och att det står på försättsbladet att den är oförkortad, eller i alla fall att det inte står att den är förkortad. Såg nu att den kommit i en ny översättning också. Här står det mer om den: https://www.akademibokhandeln.se/bok/frankenstein-eller-den-moderne-prometeus/9789177422778/

===

Gronstedt
7/30/19, 10:46 AM
#9

Nyare skräckromaner finns det tonvis av. 

Mats Strandberg har skrivit Färjan och Hemmet, de är lätta att få tag i (finns typ i större ICA-butiker). Inte riktigt min typ av böcker, men skräck är det 😇.

Några av Stephen Kings skräckböcker är inte så tjocka (Carrie till exempel, fast den är inte jätteny), men de flesta är inte renodlad skräck.

John Ajvide Lindqvist har skrivit flera böcker i genren, som Låt den rätte komma in (finns tydligen i en lättläst variant som heter "Vampyren i Blackeberg"), Hanteringe av odöda, Människohamn med flera.

Har inte läst den än, men hört om den: Feberflickan av Elisabeth Östnäs. Den är ganska tunn, men verkar tätpackad 🙂.

Gronstedt
7/30/19, 10:48 AM
#10

#7: Där ser man! Tack för info, detta kände jag inte till.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: