Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 524 ggr
Loris M
2019-11-22 19:39

Nominera månadens bok för december!

En lite försenad nominering, men bättre sent än aldrig. 🙂

Vad vill ni läsa under december? Som vanligt, ett förslag per person. Skriv titel, författare och länka gärna till boken och/eller skriv en kort motivering varför du tycker att vi ska läsa just den boken.

Tänk på att det går jättebra att nominera böcker som nominerats tidigare, om det skulle vara så att ni inte kan komma på någon bok just nu.

Annons:
Loris M
2019-11-22 19:55
#1

Jag nominerar samma bok som förra månaden:

Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman.

Den verkar vara humoristisk, lättsam men beskriver också vardagen och allt det bjuder på. 

"Det är dit mormor tar med Elsa när Elsas föräldrar skiljer sig och när Elsa blir slagen i skolan för att hon inte är som alla andra sjuåringar. Miamas är deras frizon, tills mormor en dag blir sjuk och får veta att hon är döende. Som ett sista äventyr ger hon då Elsa en serie brev, där mormor ber sina grannar om ursäkt. De leder Elsa till en trappuppgång fylld av militanta bostadsrättsivrare, fanatiska kaffedrickare, kamphundar, monster, fyllon och helt vanliga kärringar. Men de blir också upptakten på en historia där ett barn försöker lära sig acceptera att alla man älskar ska dö, och där hon bit för bit får veta sanningen om både kungariket Miamas och sin mormor"

Länk till beskrivning av handlingen.

Magi-cat
2019-11-22 22:15
#2

Jag drar till med ännu en från förra omgången. 🙂

"Snöfall över strandcaféet" av Lucy Diamond.

https://www.bokus.com/bok/9789177710974/snofall-over-strandcafeet/

Låter som en lite lagom bok över jul. 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vendelay
2019-11-22 23:00
#3

Jag drar väl till med en tredje från förra månaden:

Flickvänsmaterial av Yrsa Walldén

Jag har redan läst den, men det är bland de bästa böckerna jag någonsin läst.

Handlar om Roxy & Eva som är bästa vänner, och denna sommar ska de få Roxy att bli kär. De fixar en massa tinderdejtar med (värdelösa) snubbar innan Eva ska resa bort, och under tiden hon är borta blir Roxy kär. Fast inte i en snubbe.

Är så välskrivet och jag kände alla känslorna. Om sin första kärlek, om att bryta normer, om att ha en allra bästa vän osv. Helt fantastisk bok. Här kan ni läsa mer:
https://biblioteket.stockholm.se/titel/1125243

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Torparmor
2019-11-23 21:29
#4

Jag försöker med en som inte skrevs igår och är rätt annorlunda mot feelgood

Hjälp dom har satt mig på kåken av Donald E Westlake

Harry Künt var ingen skurk. Nej, han gillade att skoja med folk. Practical jokes var hans gebit: cigarrer som sprängdes, salt istället för socker i kaffet … När ett av hans mer överdrivna påhitt spårar ur hamnar han i fängelset. Det som till en början verkar vara en hård och oförlåtande tillvaro visar sig snart ha sina ljusa sidor. Künt blir vän med flera förslagna kriminella, och tillsammans bestämmer de sig för att lägga upp planerna på Künts hittills största practical joke …

Donald E. Westlake (1933-2008) var en amerikansk författare som skrev ett stort antal romaner och noveller. Flera av dem skrevs under någon av hans pseudonymer; Richard Stark, John B. Allen, Curt Clark, Tucker Coe, Timothy J. Culver, Morgan J. Cunningham, Samuel Holt, Sheldon Lord, Allan Marshall och Edwin West.

https://www.bokus.com/bok/9788711954195/hjalp-dom-har-satt-mig-pa-kaken/


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Tarotstollan
2019-11-24 00:49
#5

Titel: Jag kommer hem till jul.
Författare: Joanna Bolouri.

https://www.akademibokhandeln.se/bok/jag-kommer-hem-till-jul/9789177710202/

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2019-11-24 10:50
#6

Många bra förslag igen! 😎🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2019-11-24 11:19
#7

#6 Eller hur? Jag blev lite orolig att det inte skulle hinna inkomma några förslag när jag var så sen med tråden, men det löste sig hur lätt som helst. 🙂

I övrigt, november-boken har jag haft liggande här hemma hela månaden utan att hinna öppna den, men idag ska jag börja. Sen där också, med andra ord.

Tarotstollan
2019-11-24 22:13
#8

#4. Andra böcker av den författaren finns men inte den.😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Torparmor
2019-11-25 10:54
#9

#8 just den finns kanske bara som e-bok att köpa - annars är Luftslott eller En tavla förmycket också intressanta - men då får det kanske bli en annan månad

Jag hittade den på Västerås huvudbibliotek men Avesta har bara några av hans andra böcker


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Loris M
2019-11-25 21:06
#10

Det har ni säkert sett, men det går bra att rösta nu. 

https://bokcirkel.ifokus.se/discussions/5ddb77face12c44433000442-rosta-fram-manadens-bok-for-december

Tack för alla förslag! 🌺

Upp till toppen
Annons: