Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 900 ggr
Loris M
12/1/19, 7:18 AM

Diskussion - Strömkantring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första advent och dags att diskutera Strömkantring. Har ni läst boken? Vad tyckte ni? 

Jag är precis i början än så länge, har inte hunnit med att läsa, fast boken legat här hemma hela månaden.

Ha en fin första advent! ✨

Annons:
Tarotstollan
12/1/19, 8:05 AM
#1

Har bara läst några kapitel ännu, trots att jag haft den här hemma i över 1 månad. Har varit tvungen att låna om den.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Torparmor
12/1/19, 10:31 AM
#2

Bra då är vi iallafall tre som läser och lagom har kommit igång


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Magi-cat
12/1/19, 8:45 PM
#3

Jag väntar lite med den. Måste pausa efter "Tatueraren …". 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

BrittaD
12/2/19, 12:30 PM
#4

Jag har läst Strömkantring.

Det finns ju mycket att diskutera i den boken, men jag skall försöka skriva lite om den utan att ni tappar lusten att fortsätta, ni som bara är i början. Å andra sidan har ju alla läst baksidestexten och vet vad den handlar om.

Olov Svedelid (1932-2008) var en mycket produktiv och populär författare, mest känd för polisserien om Roland Hassel och för de deckare han skrev tillsammans med Leif Silbersky m fl. Även som ungdomsboksförfattare var han omtyckt, Betong-Rosorna mest kända serien. OS anses väl ganska lättviktig, men ibland tog han upp allvarligare ämnen som i Strömkantring. Jag hade tidigare inte läst något skönlitterärt av OS och var mycket nyfiken på denna bok pga det nu hyperaktuella ämnet klimatet och hotet om vår civilisations undergång. Slutintrycket av boken spar jag till senare.

Strömkantring kom ut 2001 och skildrar en framtidsdystopi anno 2010. Tänker mig att OS skrev boken vid eller straxt efter millennieskiftet och tycker så här i backspegeln och med facit i hand att han var ganska realistisk och framsynt. Visserligen är hans 2010 värre än det blev, men ändå skulle vi nu snart kunna vara där. Betänk att världen då (2001) ännu inte hade upplevt Trump eller alla de högerextrema rörelser som 2000-talet fått skåda. Inte heller var debatten om klimathotet särskilt synlig då. I Strömkantring är globaliseringen total, länderna är totalitära, skendemokratiska och skillnaden mellan rika och fattiga är enorm. Det vi kallar klimatförnekare har uppenbarligen tagit över makten överallt, teknikhybrisen blomstrar, engelskan är officiellt språk i hela världen. Och då kollapser klimatet.

Hoppas jag inte skrev för mycket nu …

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
12/7/19, 11:03 AM
#5

Hallå Loris M, Tartstollan och Torparmor! Har ni hunnit läsa mer i Strömkantring sista veckan? Och Magi-cat, har du pausat färdigt från din förra katastrofbok?

🌊

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Magi-cat
12/7/19, 11:04 AM
#6

Vilar fortfarande i lite lagom torra faktaböcker. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
12/7/19, 11:38 AM
#7

#5 Nej, tyvärr. Har inte kommit längre än sist. Haft mycket att göra (på jobbet) och inte hunnit med att läsa. Men jag har lånat om boken och har fortfarande som mål att läsa den. 🙂

Torparmor
12/7/19, 4:41 PM
#8

Jag har kommit en liten bit på väg men renoveringsarbete och julförberelder tar sin tid. Misstänker att jag blir klar framåt mellandagarna.

Kanske får vi låta både november och decemberböckerna följas åt in i januari?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

BrittaD
12/7/19, 5:57 PM
#9

Hur som helst kan vi ju inte diskutera Strömkantring förrän några fler än jag läst den. 😊

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Tarotstollan
12/8/19, 1:40 AM
#10

Jag har läst lite men inte kommit så mycket längre i den. Tycker Torparmors tanke var bra! Jag skall läsa ut den också, helst i år! 😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
12/8/19, 8:22 AM
#11

Visst kan vi läsa och kommentera böckerna senare också. Den möjligheten finns alltid.

Torparmor
12/8/19, 8:53 AM
#12

Jag har läst boken för fler år sen men behöver läsa om den

Ha en fin andra advent 🎂


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

BrittaD
12/8/19, 9:02 AM
#13

Fast i januari har jag glömt den. Det är ju knappast en bok man minns. Jo, början minns man 👍🏻 Den är ju ”magnifik”, det håller ni väl med om? Men jag kan förstå att det blir lite trögt sen. Uppriktigt sagt tror jag inte ni läst ut den i januari heller 😉

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
BrittaD
12/8/19, 9:09 AM
#14

Jag menar: Det är en thriller- och vill man lägga ifrån sig en thriller i flera veckor, då är den kanske inte så engagerande.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Torparmor
12/8/19, 12:32 PM
#15

BrittaD    Jag håller i princip med dig

 Om man har familj att tänka på blir problemet mer att prioritera julen före egna läsupplevelser


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

vendelay
12/8/19, 8:41 PM
#16

Jag har läst ca hälften nu. Jag älskar själva historian men jag älskar verkligen inte språket. Tycker den är otroligt långsamt och åtminstone i min bok är det flera korrfel som jag stör mig så mycket på, haha. 

Jag reagerar lite på att många ord känns jäkligt förlegade, men det kanske är för att boken är typ 20 år gammal också. Tänker t.ex. på "i-ordet" om amerikanska urinvånare som förekommer då och då.

Nu börjar jag skriva lite om bokens innehåll hittills:

Jag har precis kommit till när Maria & exmannen ska ge sig ut i världen. Tycker allting är så oklart. Vad ska de ens ta reda på? Jag är inte ens nyfiken, för det är så oklart för mig.

Spännande med skildringarna av värmen, kölden och andra väder, men är det inte fruktansvärt mycket människor att hålla reda på? Eller namnger de en massa människor som aldrig mer dyker upp igen? Jag börjar misstänka det senare, för jag minns knappt någon.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

BrittaD
12/10/19, 4:03 PM
#17

#16

Håller med dej att man blir tagen av den del av historien som beskriver milökatastroferna – midsommarsnön, vulkanutbrottet, översvämning och tsunamin och orkanerna mm – fast jag kan inte påstå att jag älskar den.

Sen lyckas OS ändå inte ge liv åt berättelsen för språket och människoskildringarna drar ner det hela. Det är platt och tråkigt. Människor drabbas visserligen av katastroferna och några lyckas undkomma med livet i behåll, men de försvinner konstigt nog ur berättelsen och man får inte veta mer om dem. Tyvärr är de lätt glömda. Personer som återkommer i storyn är ännu mer obegripliga.

Huvudpersonerna Maria och hennes exmake/make är inte heller så lätta att greppa. Det jag nu mest kommer ihåg av dem är vilka ofantliga mängder utsökt vin de satte i sig. 🍸🍸

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Torparmor
12/10/19, 11:24 PM
#18

Nu har jag läst den.

Jag vill inte kalla den thriller. Konspirationen som dyker upp som resultat för deras undersökning spelar inte alls en central roll. Den hänger bara löst som ett svar som krävdes för att få ett avslut. Huvudpersonernas problem att stå upp för sina ideal och riskera att gå under eller "rätta in sig i ledet" och ändå gå under på något vis råkar vi väl alla ut för ibland. Men det här dilemmat gör han inte heller så mycket av. Slutet blir på något sätt bortslarvat

Större delen av boken handlar om vad som händer när vädersystemet kolapsar. Det är det här som är centralt. Han beskriver i detalj hur väderfenomenen uppstår och hänger ihop och jag undrar hur riktiga detaljerna är. Samma sak med vulkanutbrott, jordbävningar och Tsunamin. OS måste ha läst in sig väl på fenomenen för att kunna skildra vad som händer 

Så jag funderar på vilken avsikt  OS hade med boken?  Vilken agenda hade han och nådde han dit? Hur ser vi på det i ljuset av vad vi står idag?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

BrittaD
12/11/19, 4:16 PM
#19

Jo, nog är den en thriller, kollade med Jan Brobergs definition av thriller: Läsaren skall jagas upp genom följande:

  1. Jakten: Hjälten eller hjältinnan jagas av brottslingar eller av polisen eller av bägge två.

  2. Kurragömmaleken: Rädslan att bli upptäckt.

  3. Hotet från det okända: Huvudpersonen vet inte varifrån hotet kommer. Ibland verkar hotet ha övernaturliga ha orsaker.

Sen är ju thrillern bara en form/genre, som också kan ha ett budskap eller annat syfte än att bara skrämmas. SO vill uppenbarligen visa på hotet om en framtida miljökatastrof och vad som är orsaken till den. Det tycker jag nog att han gör på ett övertygande sätt . Jag läser ”på sidan om” ett par andra katastrofböcker, Den obeboeliga planeten och Att lära sig dö i antropocen. Där beskrivs i ”faktaform” delvis samma katastrofer som SO målar upp. Den största skillnaden är att i Strömkantring inträffar alla katastrofer på en och samma gång och med en fruktansvärd kraft. I vår nuvarande värld har vi inte hunnit dit än, men ingen vet när dessa tipping points inträder, då allt är oreparabelt. Så jag tycker att SO är realistisk och väldigt påläst för sin tid.

Men någon lösning visar inte SO på. Så slutet blir bara hängande i luften som ett stort frågetecken. Jag vet inte om boken gav upphov till någon debatt när den kom ut, men idag finns det ju fler väckarklockor som fungerar bättre, dvs som visar på någon form av lösningar och hopp. Och det vill vi ju alltid att böcker skall ge oss.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

vendelay
12/11/19, 11:16 PM
#20

Jag läser generellt fort men har bara lyckats läsa ett par sidor sedan sist jag skrev. Funderar på att sluta läsa, men vill ändå veta vad de kommer fram till i slutet… Får ge det några försök till.

Tycker som sagt att själva historian är väldigt spännande, men språket är verkligen inte min grej.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Magi-cat
12/12/19, 8:11 AM
#21

Nu blir jag sugen på att läsa den, efter vad ni skrivit. 😎

Skulle börja på den igår kväll, men somnade innan.😴 (Inte bokens fel. 😃)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

BrittaD
12/12/19, 10:09 AM
#22

#21 Haha 😂 Jag somnade över den många gånger 😴 men envis som jag är tog jag mig fram till det skumma slutet.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Magi-cat
12/14/19, 8:32 AM
#23

Det var mig en bedrövliger bok. 😮

(Inte klar än. 😎)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

BrittaD
12/14/19, 5:34 PM
#24

#23 Vi skulle ha tagit Tove Janssons Kometen kommer i stället, eller hur?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Magi-cat
12/14/19, 6:13 PM
#25

😀


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vendelay
12/14/19, 8:45 PM
#26

Jag ger officiellt upp nu 😞

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
12/14/19, 9:16 PM
#27

#26 Samma här. 😞 Har förlängt lånetiden och försökt att komma längre än sist men jag är så okoncentrerad när jag läser så jag får läsa om hela tiden. 😞

Annons:
vendelay
12/15/19, 10:12 PM
#28

#27 Rackarns!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

BrittaD
12/15/19, 11:04 PM
#29

#26

Snygg formulering: "Jag ger officiellt upp nu." 👍😴

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Magi-cat
12/15/19, 11:08 PM
#30

Jag jobbar på …🤤


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
12/15/19, 11:10 PM
#31

Jag med!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
12/16/19, 7:43 AM
#32

… fast jag måste sluta läsa den just innan jag somnar. Katastrofböcker och sömn går inte riktigt bra ihop …😴😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/16/19, 9:06 PM
#33

Det läskigaste är att det är exakt det här de just pratade om på "Snilen spekulerar", Golfströmmen som kollapsar, Sverige dränks i snö osv.

Händer det händer det snabbt. Inget vet när eller om eller hur.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

BrittaD
12/17/19, 10:31 AM
#34

#33

Ja så är det 😢

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
Torparmor
12/17/19, 3:19 PM
#35

Så han var rätt framsynt OS


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Magi-cat
12/17/19, 9:26 PM
#36

Ja. Inte "bara" klimatet, (fast han verkar inte mena att människan har någon skuld i det som sker.)

Även självkörande bilar, VR-glasögon och ständig uppkoppling i "smarta hem". Samt ett kallare samhälle (som en del vill ha) med hårdare  straff även för småsaker och mer övervakning (som ändå inte hjälper.) Överklassens drogbruk.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
12/17/19, 9:32 PM
#37

#36 Men det låter ändå som intressant bok. Undra om jag inte ska ge den en chans till i alla fall. 🤔

Magi-cat
12/17/19, 9:37 PM
#38

Den är inte så uppmuntrande precis. 😎 Och dialogen är kass. upplägget tveksamt.

Men, som sagt, en del paralleller är uppenbara. Tyvärr.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
12/18/19, 7:12 AM
#39

Äsch då. Då är det kanske bäst ändå att lämna tillbaka den och låna decemberboken. Tiden går så fort, det är redan den 18. 😮

Magi-cat
12/18/19, 7:30 AM
#40

Tänkte just detsamma, tiden springer iväg. 😎⏰😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

BrittaD
12/21/19, 11:56 AM
#41

Min sammanfattning av Strömkantring:

Ett angeläget ämne – miljökatastrof som exploderar – trovärdigt och framsynt skildrat i en framtidsdystopi. Tyvärr är själva gestaltningen och formen – en thriller – tämligen misslyckad. Trots alla katastrofer fångar inte boken mitt intresse. Det blir en seg och tråkig berättelse med ointressant persongalleri och ett slut, som skall föreställa filosofiskt men ändå blir förvånansvärt ointressant.

I morgon lämnar jag tillbaka den på bibblan - äntligen 😴

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
Magi-cat
12/21/19, 3:08 PM
#42

Haha, jag är snart klar med den, äntligen …😴😃

Angeläget ämne och mycket som stämmer in, men han verkar avfärda människans påverkan, det är bara trams. Men jag är som sagt inte klar …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/21/19, 3:09 PM
#43

Exakt samtidigt som jag skrev kom det här upp:

https://physicsworld.com/a/climate-change-contributing-to-increase-in-extreme-weather-events-says-expert-report/

En händelse som ser ut som en tanke.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/23/19, 4:45 PM
#44

Nu har jag läst ut boken och med den en usel och icke trovärdig dialog, ointressanta personskildringar utan djup och ett i varierande grad osympatiskt persongalleri. Frossande i mänskligt lidande i katastrofscenarion hoppade jag över. (Han är ju deckarförfattare.)

Ändå - den tog sig på slutet och blev riktigt spännande! Faktiskt. Och jag blev mer försonligt inställd.
Det visade sig att världen drabbats av en gigantisk konspiration, där en exempellös girighet hade kastat jorden in i detta klimatkaos. Det fanns tydliga belägg för växthuslocket och för ozonhålen, men de måste mörkas - för affärernas skull.
När Maria och Verner avslöjade det fruktansvärda falsariet var det inte så enkelt ändå att lägga korten på bordet. Allt hade gått för långt, alla var köpta på sitt sätt och media likaså.

Så hur skulle de göra? Här ställs huvudpersonerna inför ett dilemma där inget av valen ter sig självklart. Ärlighet varar längst, eller …?

Jag tyckte valet var intressant. Det säger mig att människan inte ska ge sig in och rota i vädret. 🙂 Samt att girighet krossar alla ideal, förnuft, empati, frihet och godhet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

BrittaD
12/23/19, 5:51 PM
#45

Det är ju detta vi ser nu; girigheten som bromsar och hindrar det som måste göras NU eller kanske senast igår om mänskligheten skall kunna räddas. 🥵😱

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Magi-cat
12/23/19, 5:55 PM
#46

#45 Just det, det är mycket som känns skrämmande relevant och nära inpå …

Det är ca 20 år sedan boken gavs ut och tecknen har varit tydliga, men …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vendelay
12/23/19, 6:24 PM
#47

#44 Kommer de alltså fram till att det var människans påverkan på klimatet som orsakat allt, eller missförstår jag dig?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

BrittaD
12/23/19, 6:41 PM
#48

Man får veta att makthavarna dödförklarat teorierna om växthusgasernas påverkan på klimatet, skapat totalitära samhällen där de ekonomiskt lyckligt lottade formligen vältrar sig i fossilsamhällets alla fördelar - och så kommer då katastrofen.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
BrittaD
12/23/19, 6:41 PM
#49

Man får veta att makthavarna dödförklarat teorierna om växthusgasernas påverkan på klimatet, skapat totalitära samhällen där de ekonomiskt lyckligt lottade formligen vältrar sig i fossilsamhällets alla fördelar - och så kommer då katastrofen.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
12/23/19, 7:18 PM
#50

#47 Blev det begripligt? Jag är så inne i dagens klimatdebatt så jag utgår från att alla andra också är det.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
12/27/19, 2:00 PM
#51

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Magi-cat
12/30/19, 11:22 AM
#52

Gott Nytt År! (Hoppas vi.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2/19/20, 10:31 PM
#53

Hade precis glömt av denna boken men kom på att det var dags att lämna tillbaka den idag, vilket jag hade missat så jag får göra det i morgon istället.
Tja, vad skall jag säga…
Jag lånade om den så många gånger som jag fick och ändå blev det aldrig att jag läste ut den!
Jag som såg fram emot att läsa den och tyckte den verkade jätte-spännande… och det var den i början!
Många spännande och intressanta människor och situationer som hände som jag gärna hade velat vetat mer om hur det gick för dem.
Istället så fokuserades det bara på att bli tråkigare och tråkigare.
Så efter den sista killen som dog i öknen, så slutade jag att läsa och sen kom jag inte igång igen.
Besviken både på mig själv och boken, vet inte om jag skulle vilja låna om den och avsluta den en gång.🤔
Det verkar överlag på era kommentarer som att ni också tyckte boken inte var mycket att ha!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
2/19/20, 10:42 PM
#54

Jag gav också upp och det gör jag i princip aldrig annars oavsett hur dålig en bok är. Men det här gick inte. Haft den liggande här hemma i nästan två månader och bara förlängde och förlängde tiden tills jag gav upp. 

Samma iofs med "Ett litet liv".  Den hyllas av många men jag blev bara helt uttråkad. Lånade och lämnade tillbaka efter flera försök, men sedan fick jag den i present. 😃

Magi-cat
2/20/20, 8:25 AM
#55

Den blev allt mer spännande på slutet, tycker jag, när det började lösa sig och trassla till sig allt mer på en gång. En episod mot slutet (med den skvatt galne f.d. forskaren) var bara för mycket. 

Nu är inte det här min typ av bok egentligen och språket i den var inget vidare.

Behållningen är ändå att man känner igen mycket av vad som händer med klimatet och den känns förutsägande på det sättet. Tyvärr.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Torparmor
2/20/20, 12:41 PM
#56

Ja det känns lite kusligt att den skrevs för 20 års sen och allt han förutspådde sker nu - framförhållaning


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

BrittaD
2/20/20, 12:58 PM
#57

Och ingen bok har vi diskuterat så mycket som denna, tror jag🤔

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
2/20/20, 2:33 PM
#58

#57 Det är sant! Den engagerar om inte annat.😃

Torparmor
2/20/20, 2:37 PM
#59

faktiskt lite av en vits med en bokcirkel 🙂


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Tarotstollan
2/21/20, 12:16 AM
#60

Jag kanske får försöka läsa ut den ändå, kom inte iväg med boken idag och kan inte gå och lämna tillbaka den förrän nästa vecka.
Det blir böter för denna boken!😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
2/21/20, 7:24 AM
#61

#60 Kan du inte ringa till biblioteket och berätta det? De brukar inte vara omöjliga och kan säkert ha överseende.

Magi-cat
2/21/20, 7:31 AM
#62

#60 Om du inte kan låna om boken hemifrån din dator så kan du säkert göra som Loris föreslår och ringa till biblioteket! De kan säkert fixa det, om inte någon annan står på kö.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2/21/20, 7:35 AM
#63

Håller med er att det är lite vitsen med en bokcirkel. 😃

Jag hade säkert inte läst den här boken annars, det är inte "min" typ av bok. 
Men det blev diskussion, och det är det som är meningen. Och flera gånger har vi kommit fram till att det är mycket som stämmer och som vi kan känna igen idag. Så visst hade den något att säga …

Bra med bokcirkel! 👍🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2/21/20, 2:18 PM
#64

Jag har redan lånat om den så många gånger som man får och så bra känner inte jag att den är så jag vill krångla mer med det.
Jag skall passa på nu i helgen och skumma igenom det jag inte läst och sen lämna tillbaka den.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2/21/20, 2:52 PM
#65

Jag skummade också de värsta ställena. 🤓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: