Annons:
Etikettmånadens-bok
Läst 891 ggr
Loris M
4/1/20, 8:30 AM

Diskussion - Hilma af Klint

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det fritt fram att diskutera Hilma. 🙂

Vad tyckte du om boken?

Jag håller fortfarande på att läsa den, för jag började läsa så sent, men ansluter till diskussionen när jag läst färdigt. Jag får erkänna att jag inte visste så mycket om Hilmas liv innan jag började läsa boken så det här var/är spännande att ta del av. 

Vill också länka till Kulturtant där Magi-cat skrivit en artikel om Hilmas liv och även recenserat boken. 🙂 Titta gärna in där också!

Annons:
BrittaD
4/1/20, 3:08 PM
#1

Tack Magi-cat, för dina jättefina artiklar om Hilma af Klint och om boken om henne, den som vi skall diskutera. 🌺

Bättre bakgrundsmaterial kan vi inte önska oss för våra diskussioner!

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
4/1/20, 3:41 PM
#2

Jag visste ingenting om denna kvinna, Hilma af Klint, när jag började läsa boken, och jag blev verkligen fångad av hennes öde och nyfiken på hennes konst.

Jag vill absolut besöka någon av de aktuella utställningarna av hennes tavlor. På Moderna Museet i Malmö var det meningen att en stor utställning av hennes konst skulle öppna den 14 april och pågå till 27 september. Naturligtvis är museet nu stängt pga coronapandemin, och ingen kan veta när den öppnas igen. Men någon gång måste det ju bli.

Det är inte bara Hilmas historia som är fascinerande utan även tiden som skildras, denna tid med kvinnokamp på många områden.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
4/1/20, 5:01 PM
#3

#2 Ja, exakt! Det är så mycket annat som vi får veta och hur kämpigt kvinnor hade det på den tiden som ändå inte är alldeles för långt bakåt i tiden. Om deras kamp för rösträtt, att räknas på samma sätt som män, att få bestämma över sitt liv och sit yrke… 

Jag gick faktiskt i samma tankar som du vad gäller hennes utställningar och kollade upp om det fanns något aktuellt. Hoppas att det blir möjligt snart. Att se hennes konstverk nu när jag vet hur de kommit till blir säkert en annorlunda upplevelse än att gå på en "vanlig" utställning.

Tarotstollan
4/2/20, 1:48 AM
#4

Håller på med boken.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
4/2/20, 6:01 AM
#5

#4 Bra, då är vi fler som läst den. Jag är inte heller klar med boken än, ca 100 sidor kvar.

BrittaD
4/2/20, 10:46 AM
#6

Men var är Magi-cat? 🤔

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
Loris M
4/2/20, 10:49 AM
#7

#6 Haha… det undrar jag också. 😃

Magi-cat
4/2/20, 11:18 AM
#8

Haha, här är jag! 😃

Tack för länk och snälla ord! 🌺❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

BrittaD
4/2/20, 12:20 PM
#9

👋

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
4/4/20, 9:49 AM
#10

Nu har jag läst ut boken. Vilket märkligt öde och vilket märkligt och speciellt liv! Jag kan tycka att det är synd att hon gav sig själv åt "De höga" helt och hållet och inte levde riktigt. Allt handlade om målningar och kontakten med andevärlden. Och sen har vi Anna. 

Anna som ständigt stod vid hennes sida i så många troget och tålmodigt och finansierade hennes liv och konst, fick inte mycket tillbaka verkar det som. Hilma såg henne som en frestelse som störde hennes kommunikation med andevärlden. Otroligt att hon stod ut i så många år. Hoppas att Hilma i verkligheten var mindre kall mot henne, speciellt i slutet när Anna kommer till Hilma efter Hilmas mors död i hopp om att de ska bli tillsammans nu.

Intressant att läsa om Rudolf Steiner och att hon och så många andra var helt betagna av honom. Jag har läst en del om honom och waldorfpedagogiken men då främst i böcker om pedagogik. Det här var en ny vinkel. Vilken besvikelse han måste ha varit för Hilma, som avfärdade henne gång på gång.

Det var också intressant att läsa om alla andra kända kvinnor som Ellen Kay, Eva Bonnier, Hanna Hirsch …

BrittaD
4/7/20, 7:16 PM
#11

Ja, jag undrar också över den här kalla, ganska omänskliga sidan av Hilma. Är det det pris hon måste betala för att kunna gå så helt upp i sitt målande och i sin kallelse? Eller är det något som författarinnan skapat? Anna Laestadius skriver ju inget i sitt efterord om hur mycket som är helt biografiskt och hur mycket som är fiktion, även om hon nämner att hon haft tillgång till Hilmas egna anteckningar.

Jag kom att tänka på en annan biografi i romanform som vi läst här, Alma – en roman av Merete Mazarella om Alma Söderhjelm, som ju är samtida med Hilma af Klint. Båda böckerna är klassificerade som skönlitteratur, och har tom ordet roman i titeln för säkerhets skull. Merete M. har noga klargjort vad som är rent biografiskt och vad som är fiktion, samtidigt som hennes sätt att berätta nog liknar Almas. Jag tycker att Merete M. går djupare in i sin karaktär Alma än vad Anna L gör. Hon beskriver Hilma mer än hon gestaltar henne. Eller beror det på att åtminstone jag har svårt att hänga med i och engagera mig i alla religiösa och andliga uppdrag som Hilma får?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
4/7/20, 9:53 PM
#12

#11 Håller med, det hade varit bra om hon varit tydligare med vad som är vad. Hon skriver ju flera gånger i boken hur Hilma förstör och eldar upp alla minnen, alla brev för att hon vill målningar som ska vara i fokus efter hennes död och och inte hon som person och hennes liv. Man undrar ju också hur mycket av det som hände i samband med hennes död stämmer. Var hon på väg att förstöra målningar? 

Efterordet är rätt kort och väcker många frågor men vi får i alla fall veta att Johan har varit med och läst manuset så jag antar att de delar som handlar om hans och Hilmas samtal är sanna. Det är ändå en ganska stor del av boken. Sen vad som exakt pågick mellan henne och Anna är kanske svårare att reda ut, för antar att hon inte parat om det så detaljerat med Johan. Men jag hoppas som sagt att hon inte var lika kall som hon beskrivs v författaren. 

I efterordet skriver hon att Hilma verkligen varit en gåta och lämnat få spår efter sig, men hon skriver också att hon fått dokument av Johan så även där undrar man, vad då för dokument? Hade inte skadat att förtydliga.

BrittaD
4/8/20, 1:25 PM
#13

Eftersom författarinnan själv kallar Hilma en gåta, så tror jag nog att slutet av boken och slutet av Hilmas liv är fiktion. Det gäller ju att ha både en bra början och ett bra slut på en bok.

Det är väl både fördelen och nackdelen med en skönlitterär biografi att man inte riktigt vet var gränsen går mellan fakta och fantasi, samtidigt som skildringen blir mer levande.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
BrittaD
4/8/20, 1:26 PM
#14

Och jag undrar fortfarande:

Var är Magi-cat? 🤔

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
4/8/20, 9:41 PM
#15

#14 Ja, Magi-cat blev ju också lite av en gåta i den här tråden. Visade sig och sedan försvann. 🙂

Magi-cat
4/8/20, 10:08 PM
#16

Hejsan!

Jag har nog inget att tillägga utan tycker att ni haft funderingar ovan som jag instämmer i.

Jag hade stor behållning av boken, främst för att jag fick upp ögonen ännu mer för hennes konst som jag finner mycket tilltalande.
Sedan också för de bilder man får av hur det var att vara kvinna på den tiden. Det var lärorikt och tänkvärt, även om det förstås är sett med författarens nutida ögon.
Jag reagerade också på den sorgliga kärlekshistorien, men håller med om att vi faktiskt inte vet om det var så, eller om det var tolkat så.

Det var lite synd, tyckte jag, att Hilma så helt gick upp i seanserna (de var tydligen på modet på den tiden) samt att inte konsten blev känd under hennes livstid. Den kunde ju gått till spillo om ingen upptäckt den och förstått dess storhet! Nu blev det inte så och vi kan lyckligtvis njuta av den och hennes tavlor har beundrats och förundrat många världen över.

#11 Intressant jämförelse med boken om Alma Söderhjelm! Jag håller med om att Merete går djupare in i karaktären Alma, medan Hilma mer är beskriven "utifrån". Det är lite olika sätt att berätta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
4/8/20, 10:41 PM
#17

Håller fortfarande på med boken och håller med er i det ni skriver. Kommer antagligen att skriva lite reflektioner här när jag läst färdigt den.

Däremot kan jag glädja er med att det kommer en film om Hilma på Tv 2 kl: 21.00 - 22.35 på Påskdagen. Den heter: Bortom det synliga - Filmen om Hilma af Klint.
Repris Annandag Påsk 13/4 kl: 16.55 - 18.30.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
4/8/20, 10:52 PM
#18

Fantastiskt! Tack för tipset om filmen! ⚘


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
4/9/20, 7:12 AM
#19

#17 Kul! Den måste jag se. Den gick på bio tydligen först i slutet av förra året och här är en av recensionerna. Det verkar lovande när det  kommer till att vi får se en glimt av Hilmas verk:

"På bioduken blir konstverken ännu större, som påträngande väggar av färg och form. Långa bildserier övertygar om af Klints pionjärskap, vackra foton av Mälarens vatten, ormbunkespetsar och snäckskal går obemärkt över i målningar och styrker Hilma af Klints holistiska idéer. Kameraarbetet och klippningen är fenomenal, ger aha-upplevelser utan att söka överdrivna effekter. 

Det är bilderna som talar. Allra bäst är serien med de enorma svanarna, som gradvis blir allt mer abstrakta. Där får man en aning om konstnärens process och rörelse mot total abstraktion, oavsett om de var målade med signaler från högre makt eller ej."

https://www.svt.se/kultur/film/filmrecension-bortom-det-synliga

Magi-cat
4/9/20, 8:09 AM
#20

#19 Det låter som en utmärkt film där konsten får tala!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
BrittaD
4/9/20, 9:41 AM
#21

#16

Välkommen tillbaka, Magi-cat!

Så du kände till Hilma af Klint och har sett hennes målningar innan du läste boken?

Det var ju tyvärr ett vanligt öde för många kvinnliga konstnärer "förr i tiden" att bli bortglömda i sin livstid och sen bli mycket berömda efter sin död. Hustrur kanske mest; Sigrid Hjertén, Isaak Grünewalds hustru, Carl Larssons Karin, Hjalmar Bergmans underkuvade hustru Stina …

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
4/9/20, 9:44 AM
#22

#17

Tack så väldigt mycket för tipset, Tarotstollan! Det hade jag säkert missat. Ser så lite på TV. Tack 🌺

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
4/9/20, 10:00 AM
#23

#19

Och tack, Loris M för filmrecensionen! 🌺

Känner mig verkligen laddad nu och tröstad inför att Moderna Museet i Malmö håller sin Hilma af Klint-utställning stängd på obestämd tid.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Magi-cat
4/9/20, 10:04 AM
#24

#21 Tack! 🙂👋

Jag kände lite till Hilma innan jag läste boken och hade fattat intresse för henne och hennes konst. Dock har jag inte haft möjlighet att se konstverken i verkliga livet. Det skulle vara underbart.

Så sant, kvinnliga konstnärer, kompositörer osv blev möjligen kända långt in i vår tid. Och hur många av deras män har inte utgivit deras verk i sitt namn!?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

BrittaD
4/9/20, 10:57 AM
#25

#21

Apropå detta:

Ett boktips, underbara

Hustrun

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
4/9/20, 11:00 AM
#26

Och ännu ett boktips:

Den gastkramande

Skugga av Karin Alvtegen

Bara fiktion 😃

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
4/9/20, 1:05 PM
#27

Tack själv BrittaD! 🌺

Jag hade nog också missat filmen om inte Tarostollan nämnt det. Det kan gå veckor innan jag kommer på att jag har en TV. 😃 Har slutat titta på Aktuellt också. Orkar inte med allt elände. Man får ju ändå veta vad som pågår genom tidningar och sociala medier.

Annons:
BrittaD
4/9/20, 1:34 PM
#28

#27

Ja, man måste verkligen begränsa informationsflödet om coronan för att inte bli helt kvävd. Jag försöker schemalägga informationen till ett pass på morgonen - radio och tidning(ar) - TV-nyheterna från myndigheterna kl. 14 och sen Rapport. Jag avskyr alla skämtinlägg som översvämmar sociala medier - orkar inte med dem 😕

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Magi-cat
4/9/20, 1:41 PM
#29

#28 Oh, sorry, jag råkar nog ofta lägga in skämtinlägg. Det hjälper stort för mig, men kanske inte för alla. 
De ska vara bra förstås …

Annars har jag också ransonerat vad jag tar in. Det kan bli lite för mycket annars.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

BrittaD
4/9/20, 2:24 PM
#30

#29 Jag har inte sett några skämtinlägg från dig - och visst finns det sånt som är roligt också 😊

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Tarotstollan
4/9/20, 9:58 PM
#31

#19. Ja, jag kommer ihåg att det pratades i någon tråd om den filmen och jag ser verkligen fram emot att få se den nu i tv.👍
#24. Jag har också fastnat för hennes historia och hennes målningar, det lilla jag sett av dem. Kanske av en annan anledning än för dig men för mig är det mycket intressant att se dem därför att målningarna talar till mig färgmässigt och för att det vore kul att testmåla lita av dem själv!🤔

Har också sett att det kommer eller har släppts nya böcker om Hilma och hennes konst på Adlibris, någon var på engelska.
Jag skall kolla upp det lite närmre senare. Kanske ta mig till bibban och kolla upp böckerna de har om henne, igen. När jag lånade dem sist, hann jag bara titta lite i dem och läste knappt något.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

BrittaD
4/10/20, 1:54 PM
#32

#31

Apropå nya böcker om Hilma af Klint skriver Moderna Museet i Malmö att det i förbindelse med deras  utställningen kommer att publiceras en omfattande katalog. Den bli säkert läcker och läsvärd. 🎁

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Tarotstollan
4/10/20, 9:41 PM
#33

#32. Kommer man att kunna köpa den på Adlibris t.ex. tror du?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
4/10/20, 9:43 PM
#34

Den katalogen ser vi fram emot! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
BrittaD
4/11/20, 10:28 AM
#35

#33 Det kan vara lite knepigt att få tag i en utställningskatalog på vanliga inköpsställen, men på något sätt skall det nog gå att köpa den. Jag lägger in den i mitt minne, det fungerar fortfarande bra 😅 och bevakar den. Lovar att återkomma 👍🏻📚

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Magi-cat
4/11/20, 11:06 AM
#36

Bra, påminn oss! 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
4/11/20, 11:33 PM
#37

Guggenheims katalog finns att köpa på Adlibris. Jag funderar men har inte bestämt ännu om jag skall köpa den eller någon annan bok/böcker, de kostar ju några hundralappar.🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
4/13/20, 12:57 AM
#38

Någon som fått lite nytt att fundera på i boken nu när filmen sänts?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
4/13/20, 6:49 AM
#39

Jag kopierar in det som jag skrev på Kulturtant i tråden om Hilma. 

Så underbart att se alla målningar och anteckningar och att även få se Johan och höra honom berätta. "De tio stora" är verkligen helt makalösa och jag kan inte förstå att hon kunde måla de på så kort tid. 

Det känns som att världen ännu inte förstått hennes storhet och hennes konst och det verkar som att det kommer dröja minst ett par årtionden till innan de gör det. 

Förstod ni där där med att hon verkar ha haft utställning i London under sitt liv? Det var en brevväxling mellan henne och Anna (eller var det någon annan?) där hon beskriver att hon packar upp målningar och förbereder, men att man sen tappar spår. Jag förstod i alla fall inte om de tror att hon ställde ut eller inte. 

Hennes och hennes mors relation vet de tydligen inte något om, det var Anna författaren, om jag mins rätt som sa det. Så jag antar att den där kyliga relationen de emellan som beskrivs i boken och moderns motstånd mot hennes utbildning och målande, var fiktiv. Men det är inte orimligt att anta att den är rätt nära sanning. Hennes mor visste hur viktigt det var att Hilma gifter sig och att det i annat fall blir tufft att försörja sig, så det är konstigt att hon inte uppmuntrade hennes målande. 

Hur som, det var jättekul att se alla målningar och bilder på Hilma. Hennes porträttmålningar var också väldigt fina.

Tarotstollan
4/13/20, 10:41 PM
#41

Har lite kvar att läsa men har just läst lite av en förklaring till några av tavlorna och de saknade jag i filmen. Såg bara en av dem skymta förbi som hastigast.
Jag antar att om jag vill veta mera om henne och hennes målningar så får jag läsa vidare i andra böcker. Skulle vara intressant att läsa hennes anteckningsböcker men vet inte hur mycket som finns kvar då hon tydligen gjorde sig av med en hel del.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Loris M
4/13/20, 11:21 PM
#42

Anteckningsböcker finns bevarade. Johan bläddrade i dem i filmen och jag kommer inte ihåg exakt men det handlade om tusentals sidor.

Tarotstollan
4/13/20, 11:48 PM
#43

Ja, det såg jag men frågan är om de finns utgivna eller de är sparade för familjen?

Jag skall leta vidare och se vad för spännande jag kan hitta!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

BrittaD
4/14/20, 9:00 AM
#44

Skulle gissa att anteckningsböckerna ligger väl bevarade på KB eller i ett kassaskåp hemma hos någon af Klint. Absolut inte utgivna, alldeles för olönsamt att trycka dem.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
4/14/20, 2:33 PM
#45

Sökte i KB:s katalog på Hilma af Klint och där fanns över 100 titlar, mycket intressant och bl.a. många utställningskataloger.

Här en länk till den:

https://libris.kb.se/hitlist?f=simp&q=Hilma+af+Klint&r=&m=10&s=c&t=v&d=libris&p=1

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
4/14/20, 2:48 PM
#46

#45

Det var en bok som jag reagerade speciellt på, en barnbok av Laura Fittinghoff som Hilma af Klint hade illustrerat. Utgiven 1904. Se bilden nederst!

LF (1848-1908) är mest känd (mycket känd) för sin bok Barnen från Frostmofjället. Utgiven 1907. Jag hittar ingen utgåva av Barnen från F … med illustratör angiven, men tycker att den boken som jag minns den, skulle ha kunnat vara illustrerad också den av HaK. (Det går att ta reda på, men tar lite längre tid)

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
4/14/20, 2:54 PM
#47

Här är länk till bibliografiska data ov boken ovan

https://libris.kb.se/bib/1726568

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
4/14/20, 2:57 PM
#48

Jag tyckte detta var speciellt intressant eftersom HaK umgicks med Ottilia Adelborg och andra barnbokspionjärer, och fick illustrationsuppdrag av OA enligt Hilma-romanen vi läst.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
BrittaD
4/14/20, 3:10 PM
#49

Hittade en lista över Laura Fittinghoff:s barnböcker och en hel radda före den som Hilma illustrerade, var illustrerade av Jenny Nyström. Just på Barnen från Frostmofjället angavs ingen illustratör, men den kom ju ut i så många upplagor, så den jag läste som barn för så där 100 år sedan, kan ju ha haft "vilken illustratör som helst"

Ursäkta att jag drog  iväg så på detta sidospår men barnböcker är min profession - och passion. Förlåt! ☺️

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Magi-cat
4/14/20, 3:23 PM
#50

Det var väldigt intressant! ⚘ Det är alltid givande att forska och lära sig mer!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

BrittaD
4/14/20, 3:58 PM
#51

#50

Tack, Magi-cat!

Ja, jag har lärt mig mycket av denna roman om Hilma af Klint 🤓

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
4/14/20, 5:38 PM
#52

Tack BrittaD för all information. 🌺

Och det är bara roligt med allt du skriver om barnböcker och illustrationer. Det framkommer både i boken och i filmen att hon gjort en hel del jobb som illustratör för att kunna försörja sig så jag kan tänka mig att hon väldigt många illustrationer som vi inte känner till än. 

Men jättekul att många börjar upptäcka Hilma. Kanske får hon så småningom den publicitet och erkännande som hon förtjänar trots att det inte går att skruva om konsthistorien.

Tarotstollan
4/14/20, 11:52 PM
#53

# BrittaD, jättekul att få veta mera!👍
Ja, det pratas om Hilma lite varstans nu och det är på tiden att hon får sin upprättelse!👍❤️

Blev förvånad i förrgår då jag kollade upp en av de målar/konstnär tjejerna jag följer här i staden och då hade hon ett inlägg om Hilda och skrev att hon ofta pratar och nämner Hildas namn i sin undervisning om abstrakt konst!👍
https://www.facebook.com/martinalevinssonkonstnar

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
4/15/20, 7:46 AM
#54

#53 Se där ja!🌺

.

Enligt vad som kommer fram i boken ville väl inte Hilma själv att hennes stora verk skulle komma fram förrän efter en viss tid, världen var inte mogen, menade hon. 
Så det är säkert mycket som spelar in, inte bara att den tidsepoken inte ville erkänna kvinnliga konstnärer.
Om inte "om" hade varit, om hon fått mera stöd …

I filmen var det intressant att höra vad de som hade anknytning till henne hade att berätta!

 Förutom dem tycker jag det var för mycket "prat" i filmen. 🤐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
4/15/20, 7:51 AM
#55

Jag ville se mer målningar men också förklaringar om vad de stod för och så ville jag att släktingarna hade berättat mer om både henne och målningarna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Magi-cat
4/15/20, 7:56 AM
#56

👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

BrittaD
4/16/20, 12:17 PM
#57

#55

Håller helt med dig, Tarotstollan!

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Tarotstollan
4/23/20, 1:17 AM
#58

Har nu läst färdigt boken!👍
Lite ironiskt tycker jag att Steiners ställe brändes ned medvetet, (gissar de på eller mordbrand nämndes på ett annat ställe) men kan inte hitta någon information om det var några målningar i huset eller annat som blev förstört.
Medan Hilmas målningar stod på en vind i kyla och hetta och alla målningarna (som vi vet) klarade sig fint.
Frågorna är då om det var medvetet det brändes ner och varför? 🤔
Tänk om Hildas målningar hade varit i byggnaden Goetheanum när det brann?😮
Kanske lika bra att Steiner avisade hennes målningar och därmed omedvetet räddade dem för eftervärlden!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

BrittaD
4/28/20, 5:51 PM
#59

Hittade frimärken med motiv av Hilma af Klint.

Tyvärr bara för utrikes brev, alltså 22 kr.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
4/28/20, 11:01 PM
#60

#59 Så fina! 😍 Synd att det bara är utrikes, för det är inte ofta man (jag) skickar brev utomlands. Det gör jag knappt inrikes heller när jag tänker efter. Nästan endast julkort.

Tarotstollan
4/29/20, 1:09 AM
#61


Detta är det frimärke som gäller för inrikes. Det är Figurmålning nr 5.

Eftersom jag prenumererar på Sveriges frimärken, så fick jag dem hemsända idag och de är jättefina!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
4/29/20, 7:04 AM
#62

Nu blir det roligt att skicka brev! 🙂

Tänk om Hilma hade kunnat ana att hennes konst skulle komma på frimärken!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
BrittaD
4/29/20, 7:57 AM
#63

#61 Jädrans ☹️ Jag beställde hem frimärken igår eftersom jag är i karantän och då fanns de inte i 11-kr-valör. Så nu får jag 30 frimärken med andra motiv i brevlådan idag. Man måste ju handla för minst 280 kr för att få hemleverans. De lär ju räcka läääänge 😂

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
5/7/20, 11:32 AM
#64

Malmö Moderna Museum har ju stängt men kan titta på en del korta visningar, videofilmer om Hilma af Klint ❤️

https://www.modernamuseet.se/malmo/sv/aktiviteter/tva-minuter-med-hilma-af-klint/

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Tarotstollan
5/7/20, 10:41 PM
#65

👍 Skall kolla in dessa filmer!🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

BrittaD
5/14/20, 8:26 PM
#66

Nu meddelar Moderna Museet i Malmö att man öppnar den 16 juni.

Allt under ordnade former och med mindre grupper, varför det blir ett måste att boka biljetter i förväg. Hoppas man vågar sig dit! 🤐(Skall föreställa munskydd)

https://www.modernamuseet.se/malmo/sv/2020/05/14/moderna-museet-oppnar-igen-den-16-juni/

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
6/14/20, 2:29 PM
#67

I dagens DN recenserar Birgitta Rubin Hilma af Klintutställningen som öppnar på tisdag i Malmö.

Vy från utställningen ”Hilma af Klint - konstnär, forskare, medium”.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Loris M
6/14/20, 6:18 PM
#68

Tack för info BrittaD! 👍

Så här skriver Rubin om Hilma:

"I det nyandliga teosofiska sällskapet fanns ett starkt intresse för naturvetenskapliga upptäckter av atomer, celler, radioaktivitet och röntgenstrålning, i kombination med österländska vishetsläror. En föregångare till New age-rörelsen – och ärligt talat finns det figurativa inslag i Hilma af Klints konst som i dag ter sig mer än lovligt kitschiga. Och när hon 1920 ansluter sig till sin guru Rudolf Steiner i Dornach och anpassar sig till antroposofernas idéer dör i mitt tycke mycket av hennes originalitet.

I katalogen ger Iris Müller-Westerman en perspektivrik fördjupning av Hilma af Klints konstnärliga landvinningar som öppen, systematisk forskarnatur. Andra texter försöker reda ut den grumliga teosofiska läran, med mängder av nycklar till den symbolik konstnären anammade. Men det blir för mycket av denna vara, som för mig verkar banaliserande och avförtrollande. Trots allt kan inget förklara hennes modiga, magiska konst. "

https://www.dn.se/kultur-noje/en-bade-mystisk-och-metodisk-pionjargarning/

Magi-cat
6/14/20, 7:13 PM
#69

Vilken underbar utställning det ser ut att vara! 😍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tarotstollan
6/15/20, 1:52 AM
#70

Önskar att jag kunde få se de tavlorna i verkligheten!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

BrittaD
7/8/20, 12:10 PM
#71

Läser att Hilma af Klint-utställningen i Malmö förlänger utställningstiden till 21/2 2021!

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Tarotstollan
11/9/21, 6:38 AM
#72

Lägger in detta här också. I dagarna släpps en biografi om Hilma af Klint.
Den boken är med i några av mina bokklubbstidningar som kom igår, jag skall beställa den!

https://www.adlibris.com/se/bok/manskligheten-kommer-att-forundras-hilma-af-klint-en-biografi-9789100182649

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

inbunden, 2021. Köp boken Mänskligheten kommer att förundras : Hilma af Klint. En biografi av Julia Voss (ISBN 9789100182649) hos Adlibris. Fraktfritt över 229 kr Alltid bra priser och snabb leverans. | Adlibris
Magi-cat
11/9/21, 9:36 AM
#73

#72 Så intressant det ska bli! Tack, Tarotstollan! 👍📚🌼


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
9/17/22, 6:29 AM
#74

Nu visar Moderna museet Hilmas konstverk igen. Funderar på att åka dit och se. 🙂

https://www.modernamuseet.se/stockholm/sv/utstallningar/hilma-af-klint-de-tio-storsta-2022/

Möt Hilma af Klint när hennes ”De tio största” åter visas på museet under hösten 2022. Målningarna presenteras tillsammans med ett urval akvareller och en serie handkolorerade fotografier av ”De tio största” som aldrig tidigare visats i sin helhet.
Magi-cat
9/17/22, 8:43 AM
#75

Wow! Det vore något att se!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
9/19/22, 12:37 AM
#76

Det står att de har Soffvisningar för oss som inte kan ta oss dit på Facebook.
Kanske något för er som har det och vill se.
Nästa gång är 6 oktober, kl. 12 - 12. 30.

Skall se om jag kan se det också, då det verkar vara för alla även oss utan Facebook.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 9/19/22, 12:42 AM av Tarotstollan
Annons:
Magi-cat
9/19/22, 8:47 AM
#77

Men vad bra, jag ska ta en soffvisning! Påminn gärna! 👍🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
9/19/22, 12:17 PM
#78

Jag skall försöka, du kan påminna mig!😂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
10/6/22, 11:40 AM
#79

Nu är det dags för visningen, är ni med?
Jag skall bara försöka logga in också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
10/6/22, 5:45 PM
#80

Jag var på jobbet så det gick inte. Var du med Tarotstollan?

Tarotstollan
10/6/22, 5:52 PM
#81

Ja, jag såg det och du kan logga in och titta på det nu eftersom länken ligger kvar fram till januari någon gång. Det var inte så långt, ca 20 min eller så. Kunde varit längre!
Helt underbara bilder och så stora de var!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
10/6/22, 7:08 PM
#82

Vad roligt, Tarotstollan, tack för att du berättar och länkar!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
10/7/22, 11:30 PM
#83

Har ni sett på det och vad tyckte ni?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Torparmor
10/8/22, 12:25 AM
#84

Jag läste aldrig boken om Hilma af Klint, men nu har det kommit en ny bok som handlar om Hilma och hennes 4 väninnor "Fredagsklubben" av Sofia Lundberg, MJ Rose och Alyson Richman


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Loris M
10/8/22, 1:04 AM
#85

#83: Det har jag inte, för jag ska ju åka till Stockholm och se målningar. Plus att jag sett dokumentären om henne när den gick på svt.

#84 Den boken är fiktiv läste jag någonstans men de har gjort efterforskningar och försökt sätta sig in i den tiden och händelserna. Jag tycker att det är fint att de vill lyfta kvinnorna som stått nära Hilma. I biografin nämns de men (minns dock inte om alla nämns) men de är inte så synliga vill jag minnas.

Tarotstollan
10/8/22, 2:31 AM
#86

#84. Jag har beställt boken men den har inte kommit ännu.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
10/29/22, 7:09 PM
#87

Lasse Hallström har tydligen gjort en film om Hilma och den går på bio just nu. 😊

https://www.filmstaden.se/film/NCG662307/hilma

Tarotstollan
10/29/22, 7:11 PM
#88

Vi får hoppas att den kommer på tv så småningom.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
10/29/22, 7:14 PM
#89

Ja, det får vi hoppas.

BritaD
10/30/22, 4:47 PM
#90

#87: FICK ingen vidare kritik i Dagens ETC, men det behöver ju inte betyda något.

Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår

Annons:
Loris M
10/30/22, 4:52 PM
#91

#90: Filmer blir sällan lika bra som böcker, men jag skulle vilja se den ändå. 🙂

Nu har jag dessutom varit och sett Hilmas målningar, "De tio största". Det var så häftigt att se dem på så nära håll. 😍

Magi-cat
10/30/22, 5:22 PM
#92

#91 Det låter toppen, Loris, att du har sett målningarna "på riktigt"! 😍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
10/30/22, 9:16 PM
#93

#91. Härligt! Fick du några vibrationer av dem?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
10/30/22, 10:08 PM
#94

#93: Nej, det var så mycket folk så det var lite svårt att ta in känslan.

Tarotstollan
10/30/22, 10:25 PM
#95

Synd men förståeligt, det hade nog varit lättare om man varit ensam eller med bara ett fåtal människor att kunna känna in något.
Fast nu har du sett dem och jag är lite avundsjuk…😉😊

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
10/31/22, 5:19 AM
#96

😊

  • Redigerat 10/31/22, 5:19 AM av Loris M
BritaD
12/12/22, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Då börjar exploateringen av vår kära Hilmas konstverk.

Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår

Annons:
Tarotstollan
12/12/22, 8:40 PM
#98

Vackra men de flesta har nog inte råd att köpa dem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: